W poniedziałek 2 września po Legnicy zacznie kursować pięć pierwszych elektrycznych autobusów zakupionych dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. W przygotowaniu jest wniosek o zakup kolejnych. Marcin Borys, prezes legnickiego MPK, ma ambitny plan, aby w ciągu 5 lat zmodernizować całą flotę spółki, wymieniając stare diesle na pojazdy z silnikami elektrycznymi.
Maciej Kupaj, prezydent Legnicy, podkreśla, że to historyczny moment. -Rozpoczynamy proces elektryfikacji naszej komunikacyjnej spółki – mówi.
– Inne miasta dokonały tej transformacji energetycznej wcześniej – zauważa Marcin Borys, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Legnicy. – My mamy na razie zabezpieczonych 6 autobusów. Liczymy, że szybko podpiszemy umowę na kolejne 6, by w przyszłym roku jeździły już po mieście. Jeśli będą pieniądze do pozyskania z takich programów jak Zielony Transport Autobusowy, to w ciągu 5 lat zmodernizujemy naszą flotę.
Pierwsze autobusy elektryczne będą jeździć po trasach kończących się pętlą przy ul. Iwaszkiewicza, gdzie zainstalowano pantograf umożliwiający szybkie doładowanie baterii podczas postoju. Przeznaczono je do obsługi linii 3, 6, 8, 18, 23 lub 26.
W ramach zadania o wartości 19,5 mln zł firma Solaris Bus&Coach dostarczyła miastu 5 nowych autobusów Urbino 12 electric (szósty ma być gotowy na styczeń 2025), zainstalowała trzy ładowarki plug-in, zapewniła wsparcie serwisowe i szkolenie załogi. Klimatyzowane, wyposażone w monitoring i system informacji pasażerskiej autobusy będą mogły zabrać na pokład 70 pasażerów (mają po 25 miejsc siedzących). Według deklaracji producenta, jedna naładowana do pełna bateria wystarczy na przejechanie do 200 kilometrów.
-Z czasem ten zasięg będzie spadał, podobnie jak słabną baterie w smartfonach. Nigdy jednak poniżej wymaganych 120 kilometrów – podkreśla Waldemar Wlazło, dyrektor działu sprzedaży Solaris Bus&Coach.
Baterie autobusów będą ładowane do pracy nocą, przy użyciu ładowarek plug-in w bazie MPK na ul. Domeyki, i doładowywane na bieżąco za dnia, przez pantograf na pętli przy ul. Iwaszkiewicza.
Autobusy elektryczne nie będą zanieczyszczać powietrza, którego jakość jest w Legnicy poważnym problemem. Nie emitują też hałasu, co jest kolejną zaletą. Mają być o kilkanaście procent tańsze w eksploatacji od pojazdów z silnikami spalinowymi, choć prezes Marcin Borys podkreśla, że w tej kwestii wszystko zależy od cen energii. Aby uniezależnić się od kapryśnego rynku planuje budowę na terenie bazy przy ul. Domeyki małej farmy fotowoltaicznej z magazynem energii do ładowania pojazdów elektrycznych.
Razem z innymi dziennikarzami mieliśmy okazję docenić zalety Urbino 12 electric podczas testowej jazdy po mieście w towarzystwie prezydenta Macieja Kupaja, jego zastępcy Jacka Baszczyka i Marcina Borysa, prezesa MPK Legnica. Autobus bezszelestnie płynął po legnickich ulicach, a mimo trzydziestopniowego upału na zewnątrz, w środku było chłodno i przyjemnie. Zachęcamy gorąco do pozostawienia prywatnych samochodów w garażu i korzystania z coraz bardziej ekologicznej komunikacji miejskiej w Legnicy. Przy okazji prezydent Maciej Kupaj przypomina, że od 1 stycznia 2025 roku seniorzy i uczniowie będą mogli jeździć autobusami MPK bez płacenia za bilet.
FOT. PIOTR KANIKOWSKI
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS