A A+ A++

Trzy lata temu PKP SA bezskutecznie próbowały wynająć budynek dworca kolejowego z pocz. XX w. podmiotom niezwiązanym z obsługą podróżnych. Zamknięty od ok. dwóch dekad gmach nie nadaje się już do użytku bez uprzedniego remontu. Na razie nie ma konkretnych planów realizacji robót.

W 2021 r. PKP SA opublikowały ogłoszenie o zamiarze wynajmu budynku dworca kolejowego Łask. Już wtedy zamknięty ok. dwadzieścia lat wcześniej gmach wymagał pewnych prac remontowych, by móc służyć nowym celom. Propozycja zarządcy obiektu nie spotkała się z zainteresowaniem i najemcy nie udało się znaleźć. Historyczny dworzec Drogi Żelaznej Warszawsko-Kaliskiej wciąż więc niszczeje.

Dworzec nie nadaje się już do użytku

– Budynek jest usytuowany na obrzeżach miasta w odległości 2,5 km od centrum – mówi Agnieszka Jurewicz z Wydziału ds. Współpracy z Mediami Polskich Kolei Państwowych. Być może to peryferyjna lokalizacja zadecydowała o trudnościach w znalezieniu dawnemu dworcowi nowej roli. Kolejne lata zamknięcia gmachu przyczyniły się przy tym do jego dalszej degradacji, co wydatnie utrudnia ponowne zagospodarowanie.

– Zgodnie z opinią techniczną wykonaną w maju tego roku budynek nie nadaje się do użytkowania ze względu na stan techniczny – stwierdza nasza rozmówczyni. Zapewnia, że dworzec jest zabezpieczony przed dostępem osób postronnych. Nie wskazuje jednak na jakiekolwiek konkretne plany remontu obiektu.

Budynku nie przejmie miasto

Przedstawicielka PKP SA przypomina jedynie, że spółka prowadzi przegląd inwestycji dworcowych przewidzianych do realizacji w latach 2024 – 2030. Po jego zakończeniu możliwe ma być przedstawienie konkretniejszych informacji co do losów poszczególnych budynków. – Aktualnie nie prowadzimy z gminą rozmów w sprawie przekazania jej obiektu – zaznacza przy tym Agnieszka Jurewicz. Dworzec w najbliższym czasie nie będzie więc przejęty przez lokalny samorząd.

Stacja Łask leży na linii kolejowej nr 14 Łódź Kaliska – Zasieki – granica państwa na jej początkowym odcinku Łódź – Zduńska Wola. Zatrzymują się tu przede wszystkim pociągi ŁKA do Sieradza, ale także kursy Polregio i PKP Intercity w dłuższych relacjach, m.in. do Warszawy czy Poznania.

Sam dworzec został zbudowany w 1903 r. i przypomina inne obiekty dawnej Drogi Żelaznej Warszawsko-Kaliskiej, np. sąsiednie budynki stacyjne w Zduńskiej Woli czy Pabianicach. – Dworzec jest wpisany do rejestru zabytków jako element zespołu budowlanego i układu przestrzennego stacji – usłyszeliśmy w PKP SA. Wojewódzki konserwator zabytków podjął decyzję o wpisie w 2019 r., a więc w momencie, gdy budynek nie był już długo eksploatowany.

Źródło: Transport Publiczny

Powrót do strony głównej


Wasze komentarze

Mieszkaniec @ 15:15, 24.08.2024r.
IP: *.*.215.134

Przecież 20 lat temu był tutaj bufet. Kolej zniszczyła ten podmiot drastycznie podnosząc czynsz. Właściciel musiał zamknąć lokal, a dworzec momentalnie popadł w ruinę. Więc jeśli ktoś odpowiada za obecny stan dworca to poza wandalami są to ówczesne PKP zarządzane przez ułomów. PKP odpowiada też za fakt że na stacji nie ma roweru publicznego.

Yyy @ 15:22, 24.08.2024r.
IP: *

Związek Powiatowo-Gminny Ziemi Łaskiej to załatwi Plus pan Irek z ryneczku

Do Gmina @ 15:49, 24.08.2024r.
IP: *.*.135.123

Jaka gmina taki dworzec.

Janek @ 17:41, 24.08.2024r.
IP: *.*.204.45

A co z budynkiem PKP w Kolumnie ?

AnoniM @ 17:48, 24.08.2024r.
IP: *.*.232.253

Niestety, jak zwykle skończy się na gadaniu, a dworzec dalej będzie się sypał co do grama gruzu. Tylko PKP “z łaski swojej” może coś z nim zrobić, bo to oni głównie doprowadzili go do ruiny, jak wspomniano powyżej.

mat @ 20:13, 24.08.2024r.
IP: *.*.148.137

Ponad 100 lat temu opłacało się wybudować i utrzymywać dworzec, dzisiaj się nie opłaca… Podpowiem – wystarczy skomunikować linię autobusową z rozkładem jazdy pociągów i wybudować parking przed dworcem. Dziś kierowcy parkują tam na chodniku i trawnikach, blokując się nawzajem

Taktak @ 21:20, 24.08.2024r.
IP: *

Tam powinien być parking a nie to ci tam mamy Wstyd WSTYD Łask

Pawel @ 06:58, 25.08.2024r.
IP: *

Zrobić tam przychodnię, ludzie będą mieć bliżej do lekarza.

Marek @ 08:07, 25.08.2024r.
IP: *.*.17.16

Szkoda gadać, dworce to wizytówki miasta . Dojście na peron to jakiś żart .

Piotr @ 08:10, 25.08.2024r.
IP: *

Zrobić tam klub osiedlowy, seniorzy będą mieli się gdzie spotykać i nie będą musieli samotnie siedzieć w domu.

Mieszkaniec @ 09:39, 25.08.2024r.
IP: *.*.18.192

Budynek jest własnością PKP i jakiekolwiek decyzjje w sprawie dworca PKP w Łasku podejmuje właściciel. Kilka lat temu gmina próbowała rozmawiać z zarządem PKP o współpracy niestety PKP zbyt wysoko ceni sobie ten obiekt, aby można było się dogadać.
PKP ma na to swój punkt widzenia, a dworzec niszczeje.

Szymon @ 09:48, 25.08.2024r.
IP: *

Zrobić tam ryneczek Witaminka II

Celina @ 10:21, 25.08.2024r.
IP: *.*.110.178

Jak to jest, że sto lat temu bez zaawansowanej technologii zaborca wybudował całą sieć takich dworców? Nasz przetrwał dwie wojny i PRL a teraz w epoce największego rozkwitu i bogactwa nie ma na remont dworca, nie ma pomysłu a politycy udawają, że to ich nie dotyczy i tłumaczą nam, że to wina PKP, która porzuciła ruinę. Biedni, teraz muszą się tłumaczyć i odpowiadać na pytania mieszkańców. Na szczęście mamy przykład z sąsiedztwa, z Pabianic i ze Zdunskiej Woli. Jeśli ma się kompetentnych polityków to widać, że można. Może gdyby dworzec był w granicach gminy Buczek to budynek byłby bezpieczny. Nie odpuścimy tej sprawy, bo będzie jak z dworkiem koło parku. Tak, sentymentalne zdjęcia przecież można zobaczyć. Polityków też sobie niedługo wirtualnych w takim razie wybierzemy.
Pan Wołosz ma na swoim koncie remont naszej perełki w Ostrowie. Teraz wspólnie z Panią burmistrz będzie przeprowadzona kanalizacja okolicy. Moim zdaniem jeśli się chce to można. Znajdzie się pomysł i środki. Byleby nie kredyt. Jeden z naszych polityków mieni się mieć nadzwyczajne znajomości, jeśli chce, to niech nam udowodni, niech weźmie się do pracy, niech działa. Niech uratuje dworzec.

A po co miastu ten dworzec? @ 10:58, 25.08.2024r.
IP: *

Zaborca wybudował? Akurat! Puknij się w łeb, kacapski trollu.
“Projekty wybudowania połączenia Kalisza z siecią kolejową Królestwa Polskiego powstawały wielokrotnie w ciągu ostatnich 40 lat XIX wieku. Zawsze natrafiały na zdecydowany opór władz carskich ze względów wojskowych. Ekonomiczne argumenty uznawano za drugoplanowe.”
Linia kolejowa Warszawa – Kalisz dopiero po upływie pół wieku od chwili pierwszych planów została wybudowana w latach 19001902, na podstawie koncesji udzielonej przez carat, przez prywatne Towarzystwo Akcyjne Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej, uruchomiona została 15 listopada 1902 r. i była własnością prywatną do 1911 r., kiedy to wobec spodziewanej wkrótce się wojny została wykupiona przez państwo rosyjskie. Oczywiście wraz z rozpoczęciem wojny cofający się rosjanie (nie poprawiać!), jak to mają w zwyczaju ukradli cały tabor kolejowy i większośc wyposażenia kolejowego.
Dworce wybudowano w każdym mieście i większym miasteczku, bo wówczas taka była potrzeba. “Na pociąg” przychodziło się wtedy odpowiednio wcześniej na pieszo albo dojeżdżało furmanką, teraz tego typu obiekty na stacjach przelotowych są dla przewoźnika zupełnie zbędne, powodują zbędne za to gigantyczne koszty, a dla podróżnych ważniejszym jest odpowiednie zadaszenie na samym peronie niż budynek dworca, z którego nikt nie będzie korzystał.

kacper @ 11:30, 25.08.2024r.
IP: *.*.164.26

Przenieść miejskie potańcowki. Zimą w środku latem na parkingu

Wiewiórka @ 11:38, 25.08.2024r.
IP: *

Tak wszystko powinno być we tym Łasku zrobione bo jak pamiętam to dobrze było jak respektował ten dworzec .A teraz nawet pasażerowie jak czekają na pociąg to nie mogą z niczego skorzystać stoi ten dworzec i marnieje tak jak nie ma nawet dobrego internetu na kopyści nawet nie ma jak z rodziną pogadać przez meesengera zróbcie coś z tym proszę.

Do Celina @ 13:14, 25.08.2024r.
IP: *.*.33.119

Skończ bredzić, samorząd ma swoje zadania i je musi realizować. Jak pamiętamy rząd pis ograniczał stale wpływy do budżetu samorządów i obciążał mieszkańców podatkami centralnymi, a ty posfulujesz żeby samorząd remontował budynki kolejowe. Twoje mądrości po prostu udowadniają że głupota w czystej postaci istnieje. Twierdzisz że gmina powinna wyremontować, ciekawe czy ty remontujesz dom sąsiada jak się wali. Opowiadasz jak zwykle bzdury bo gadanie nic nie kosztuje. Rząd pis mógł zrobić wiele dobrych rzeczy ale wolał trwonić pieniądze na kampanię wyborczą i autopromocję, pikniki i festyny. Pieniądze podatników oczywiście. Budynek to jedno ale cały teren z parkingiem też należy do PKP i straszy. Przypomnę tylko, że wyłącznie z powodów politycznych, a nie merytorycznych PKP zmarnowało pieniądze na budowę dodatkowego dworca w Pabianicach ale nie znalazły pieniędzy na remont dworca w Łasku. I to jest “zasługa” pis.

Celina @ 15:18, 25.08.2024r.
IP: *.*.110.178

Dla mnie stan dworca w Łasku jest zasługą głównie nieudolności lokalnych polityków. Dowodów nie trzeba daleko szukać, bo bliźniacze dworce u naszych sąsiadów w Pabianicach i w Zdunskiej Woli jakoś udało się wyremontować. Zabrakło chęci, dyplomacji, pomysłu i tyle. Ktoś kto idzie do lokalnej polityki to przecież dokładnie wie z jakimi kłopotami boryka się region. Brutalnie to brzmi ale gdyby dworzec należał do gminy Buczek to nie byłoby tej sprawy a dworzec byłby wyremontowany.
To lokalni politycy biorą na siebie odpowiedzialność za stan gminy i proszę wybaczyć ale nie interesują nas tłumaczenia, że pod górkę, że wiatr w oczy, że piniądzów ni ma. Nie ma opcji na naszą zgodę, na tłumaczenia, że to PKP, że to rząd PiS ale kwinesensncja to cytuję: ,,A po co miastu ten dworzec?”. Po co nam politycy, którzy nie chcą pracować i rujnuja miasto?

Sławek @ 15:57, 25.08.2024r.
IP: *

Tak, po co miastu ten dworzec, a konkretnie budynek dworca?
Walnięto tu argumentem, że bliźniacze budynki w sąsiednich miastach są odnowione, tylko że, po pierwsze ich budynki są w mieście a nie 2 km za miastem, a po drugie zarówno w Zduńskiej Woli jak i w Sieradzu nadal się zastanawiają co z tym fantem zrobić. Pieniądze i to niemałe poszły na remont i… tyle. Niektórzy naiwniacy liczyli, że będzie w nich chociaż kasa biletowa tylko że nie uwzględnili pewnej przykrej okoliczności w postaci pytania – kto ma do niej dokładać?
Takie samo pytanie należy zadać w przypadku ewentualnego wyremontowania i dalszego użytkowania łaskiego dworca – kto będzie do niego dokładał? A koszty będą niemałe – światło, woda, kanalizacja, ogrzewanie, śmieci, sprzątanie, ochrona, bieżące utrzymanie i konserwacja, obsługa konserwatorska no bo to zabytek oraz największe sumy – pensje personelu.
PKP już to dawno policzyła i po prostu porzuciła nierentowne obiekty, na dodatek wpisane do rejestru zabytków ale jak widać nadal są na tym świecie naiwni uważający, że komuna wróci i znów będzie tak jak kiedyś. Otóż nie będzie. Świat jest już w innym miejscu.
A ci do lokalnych polityków to należy wyrazić w ich kierunku GROMKIE SŁOWA UZNANIA, że nie dali się wpuścić w maliny, tzn. w dworzec i właściwie zadbali o finanse miasta i gminy. BRAWO!

Celina @ 16:21, 25.08.2024r.
IP: *.*.110.178

Panie Sławek, ma Pan rację z tym, że trudny i kosztowny jest remont dworca, że trudno jest znaleźć pomysł na jego wykorzystanie ale to nie oznacza, że to jest niemożliwe a budynek dworca w związku z bezczynnością i brakiem zainteresowania lokalnych władz ma podzielić los dworku koło parku, czyli stać się kupą gruzu. Niestety to nasz lokalny przykład nieudolności i bezsilności. Szkoda, bo lepiej budować niż niszczyć. To raczej powód do smutku niż uznania ale każdy ma oczywiście swój punkt widzenia.

Dodaj komentarz

Redakcja serwisu ŁaskOnline.pl nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy zamieszczonych przez internautów. Należą one do osób, które je zamieściły.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKolejne sukcesy szachowe. Jakub Seemann zdobywa tytuł arcymistrza
Następny artykułMinister stawia ultimatum Stellantisowi. Stawką pieniądze z KPO