A A+ A++

Limanowa. W Limanowej otwarto wystawę „140 lat linii Chabówka–Nowy Sącz”, połączoną z sesją popularnonaukową. Wydarzenie przyciągnęło miłośników kolei i historii.

W piątek (16 sierpnia) w Muzeum Regionalnym Ziemi Limanowskiej miało miejsce otwarcie wystawy zatytułowanej „140 lat linii Chabówka–Nowy Sącz”. Wydarzenie zorganizowane zostało przez Bartłomieja Studniarka, specjalistę do spraw historii i techniki, który pełnił również funkcję kuratora wystawy.

Uroczystość rozpoczęła dyrektor limanowskiego muzeum, Magdalena Urbaniec, witając zgromadzonych gości. Z kolei Bartłomiej Studniarek przedstawił szczegóły dotyczące ekspozycji, którą podzielono na kilka sekcji tematycznych obejmujących różne okresy historyczne, od Galicji po współczesne modernizacje linii.

Na wystawie można było zobaczyć liczne eksponaty, w tym zrekonstruowane miejsca tematyczne, takie jak stacja Limanowa, przekaźnikownia, miejsce dyżurnego ruchu czy nastawnie. Wśród eksponatów znalazły się także mundury, modele pociągów, makiety oraz gabloty poświęcone parowozom, odznaczeniom kolejarskim i mapom linii Chabówka–Nowy Sącz.

Zobacz również:

Częścią wydarzenia był również wernisaż fotografii autorstwa Michała Wojtasa ze Studia FOTOPOLA oraz reprodukcji historycznych Zbigniewa Sułkowskiego. Prezentowane zdjęcia przedstawiały m.in. pociąg retro przejeżdżający przez Limanową. Po wernisażu zaprezentowano film Mirosława Olchawy, który przedstawiał historię stacji Męcina oraz życie kolejarzy z lat 70. ubiegłego wieku.

Następnie odbyła się sesja popularnonaukowa. Michał Wójcik, prezes Stowarzyszenia Mszańskich Aktywności (SMAK), rozpoczął prelekcją na temat gospodarczej roli kolei w powiecie limanowskim na przełomie XIX i XX wieku. Zbigniew Sułkowski omówił najstarsze systemy bezpieczeństwa na kolei, a sesję zakończył Leszek Zakrzewski, prezes Polskiego Towarzystwa Historycznego o/Nowy Sącz, który przedstawił historię budowy kolei transwersalnej i promował swoją książkę poświęconą linii Chabówka–Nowy Sącz.

Organizacja wydarzenia była możliwa dzięki współpracy wielu osób i stowarzyszeń, w tym pracowników Muzeum Regionalnego Ziemi Limanowskiej, Polskiego Towarzystwa Historycznego o/Limanowa, Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Krakowie, Nowosądeckiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei oraz Stowarzyszenia Kolejowo Historycznego „Galicjanka”.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł1500 osób ewakuowanych w Szczuczynie koło Grajewa
Następny artykułPolsko-czeskie rajdy rowerowe. Pierwszy z nich odbędzie się jeszcze w tym roku