Pasażerowie lecący liniami Wizz Air ze Splitu do Katowic i z Katowic do Splitu przeżyli koszmar. W związku z problemami z realizacją lotów mieli nawet usłyszeć, że linia „kończy z nimi współpracę” i mają radzić sobie sami. Komentarz na temat praw podróżnych w podobnych sytuacjach przekazał nam prawnik, specjalista w zakresie ochrony praw pasażerów.
Zdarzenia związane z opóźnionym, alternatywnym lub odwołanym lotem nigdy nie należą do komfortowych, jednak niektóre sytuacje wydają się szczególnie nieprzyjemne. Przykładem są ostatnie odwołania przylotów i wylotów na lotnisku w Katanii, które wiązały się z aktywnością Etny, a teraz doszły do nich odwołane loty linii Wizz Air na trasie Katowice-Split i Split-Katowice.
Turyści, którzy mieli wracać z Chorwacji do Polski lotem W61268, zostali poinformowani o odwołaniu lotu z powodu ograniczeń operacyjnych, w tym ciszy nocnej na lotnisku.
„Cisza nocna to okres, w którym na wielu lotniskach obowiązują restrykcje dotyczące startów i lądowań samolotów, mające na celu minimalizowanie hałasu w nocy. Lotnisko w Splicie jest jednym z tych, gdzie takie zasady są ściśle przestrzegane. Ograniczenia operacyjne, takie jak spóźnienia poprzednich lotów czy problemy logistyczne, mogą powodować, że samoloty nie są w stanie wystartować na czas, co prowadzi do anulowania lotów, jeśli czas ich odlotu przypadnie na okres obowiązywania ciszy nocnej”, wyjaśnia w przekazanym nam komunikacie specjalista z AirCashBack.
W przypadku lotu W61267 z Katowic do chorwackiego Splitu pasażerowie ze względu na trudne warunki pogodowe utknęli w Serbii. To tutaj zaczął się koszmar podróżnych — mimo wcześniejszych zapewnień o noclegu i posiłku, zostali tam pozostawieni sami sobie. Według relacji jednej z podróżnych, pani Darii, która udzieliła komentarza Wirtualnej Polsce, ostatecznie padła informacja, że „Wizz Air nie jest w stanie nic zrobić, kończy z nami współpracę i mamy na własną rękę szukać transportu”.
To wygenerowało dodatkowe koszty — podróżni samodzielnie szukali alternatywnych opcji noclegu lub transportu, niektórzy zrezygnowali z wakacji i wrócili do Polski.
Wizz Air potwierdził przekierowanie samolotu do Belgradu, a także odwołanie lotu powrotnego ze Splitu. Wspomniane źródło przekazało odpowiedź linii:
– Wizz Air potwierdza, że samolot obsługujący lot nr W61267 z Katowic (KTW) do Splitu (SPU) w dniu 18 sierpnia został przekierowany do Belgradu (BEG) z powodu niekorzystnych warunków pogodowych w Splicie. Lot powrotny W61268 ze Splitu do Katowic został następnie odwołany z powodu ograniczeń operacyjnych, w tym ciszy nocnej na lotnisku w Splicie. […] Pasażerowie zostali niezwłocznie poinformowani o zmianach w rozkładzie, a także zaoferowano im możliwość zmiany rezerwacji lub zwrot kosztów w wysokości 100 proc. ceny biletu w pierwotnej formie płatności, lub 120 proc. ceny biletu w formie kredytów na konto Wizz — podała Anna Robaczyńska z biura prasowego Wizz Air.
W dalszej części wiadomości podano, że „sezon wakacyjny ograniczył możliwości w zapewnieniu odpowiedniej liczby pokoi”, a „pasażerowie mogą ubiegać się o zwrot kosztów do rozsądnej wysokości za poniesione dodatkowe wydatki”.
Jakie są faktyczne prawa pasażerów w podobnych sytuacjach i co warto wiedzieć na przyszłość? Odpowiedź przekazał nam prawnik, specjalista w zakresie ochrony praw pasażerów David Janoszka z AirCashBack.
Zgodnie z informacjami podanymi przez eksperta, prawa podróżnych obejmują kilka sfer — zarówno w przypadku opóźnienia, zmiany, jak i odwołania lotu. Podczas oczekiwania na opóźniony lub alternatywny lot, linie lotnicze są zobowiązane do zapewnienia opieki, tj.:
- posiłki i napoje — proporcjonalnie do czasu oczekiwania;
- zakwaterowanie — jeśli pasażerowie muszą czekać na lot przez noc, linie lotnicze powinny zorganizować nocleg oraz transport między lotniskiem a hotelem;
- dostęp do środków komunikacji — co najmniej dwa darmowe połączenia telefoniczne, faksy lub e-maile.
– Zgodnie z przepisami Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady, w przypadku odwołania lotu, przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom alternatywny transport lub zwrot kosztów biletu. Ponadto, jeśli odwołanie lotu nastąpi z przyczyn zależnych od linii lotniczej, pasażerowie mają prawo do odszkodowania, którego wysokość zależy od długości trasy lotu — zaznacza prawnik.
Linia lotnicza może być w takiej sytuacji zobowiązana do pokrycia kosztów alternatywnego transportu, jeśli pasażerowie zgłoszą takie roszczenie. Pasażerowie mogą także domagać się zwrotu kosztów poniesionych w związku z nieoczekiwanym przedłużeniem podróży, takich jak dodatkowe noclegi czy wyżywienie.
– Odzyskanie kosztów dodatkowych w związku z opóźnieniem lub odwołaniem lotu jest możliwe, ale wymaga odpowiedniego przygot … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS