A A+ A++

W sezonie 2024 – podobnie jak w latach 2016-2017 – Polska jest gospodarzem dwóch najważniejszych rajdowych seriali, goszcząc rundę WRC oraz FIA ERC.

Emocje związane z mistrzostwami świata są już za nami. Rajdową czołówkę kolejny raz przyjęły Mikołajki. Z kolei odsłona FIA ERC odbędzie się w październiku. Finał europejskich rozgrywek zaplanowano przy okazji Rajdu Śląska.

Chociaż pewne było to już wcześniej, niedawna publikacja harmonogramu WRC ostatecznie rozwiała nadzieje i światowy czempionat w 2025 roku Polski nie odwiedzi. Niezagrożona jest jednak obecność rundy FIA ERC.

W rozmowie z Motorsport.com zapowiedział to Iain Campbell, menedżer FIA ERC, mówiąc:

– Na pewno będziemy w Polsce.

Jest to jednak odpowiedź tylko na jedno – to najważniejsze – pytanie. Drugie nasuwa się samo – gdzie? Campbell stwierdził, że tego jeszcze nie wiadomo.

Ograniczając rozważania do najnowszej historii – którą wyznaczać może rezygnacja na Starym Kontynencie z osławionych współczynników trudności (po sezonie 2003) – Polska jednocześnie miała rundę WRC i FIA ERC w dwóch wspomnianych wcześniej przypadkach – w 2016 i 2017 roku. Mistrzostwa Europy każdorazowo przejmował Rzeszów.

Przeprowadzka i rozwój w Mikołajkach:

Na początku milenium szukano dla Rajdu Polski nowej drogi. Wyczerpała się formuła imprezy na Dolnym Śląsku, a ponadto w PZM pojawiły się ambicje ściągnięcia do kraju światowej czołówki. Trendy wtedy panujące i przekonania FIA sprawiły, że jedyna szansa związana była z szutrową rundą.

W 2005 roku nastąpiła przeprowadzka na północ Polski, a konkretnie do Mikołajek, znanych wtedy bardziej żeglarzom niż rajdowym fanom. Władze miasteczka, z burmistrzem Piotrem Jakubowskim na czele, przyjęły ideę sprowadzenia na Mazury światowego czempionatu i skłonne były do niemałych inwestycji. Powstał m.in. specjalny tor umożliwiający rozgrywanie oesu w formacie wyścigu równoległego.

Starania wszystkich zainteresowanych zakończyły się sukcesem i w 2009 roku – pierwszy raz od epizodu z sezonu 1973 – na polskich trasach walczyła czołówka WRC. Podobnie było w latach 2014-2017 oraz w bieżącym roku, więc jubileuszowa 80. edycja polskiego klasyka miała właściwą oprawę. W pozostałych sezonach Rajd Polski był częścią rozgrywek FIA ERC.

Autor zdjęcia: Bartłomiej Walcerz

Mikołajki nie odpuszczają, ambicje Śląska:

Od czasu przeprowadzki, na Mazurach rozegrano dziewiętnaście edycji Rajdu Polski. Byłoby dwadzieścia, gdyby nie COVID-19. Przez blisko dwie dekady nigdy na poważnie nie podnoszono tematu potencjalnej wyprowadzki.

Gdy we wspomnianych latach 2016-2017 mistrzostwa Europy trafiły do Rzeszowa, w sezonie 2018 w niejako naturalny sposób wróciły do Mikołajek. Stało się tak również – a może przede wszystkim – ze względu na umowę, jaką PZM podpisał jesienią 2014 roku z Gminą Mikołajki, dotyczącą organizacji Rajdu Polski „przez dziesięć kolejnych lat”.

W tym roku – po awansie Rajdu Polski do WRC – status rundy FIA ERC otrzymał Rajd Śląska. Za kulisami mówi się, że organizatorzy z Automobilklubu Ziemi Tyskiej oraz Fundacji Automobilistów mają niemałe ambicje i chcieliby zachować rangę na najbliższą przyszłość. Nie jest tajemnicą, że na Śląsku mogą liczyć na przychylność oraz finansowe wsparcie władz wojewódzkich oraz miasta Katowice. 

Motorsport.com postanowił skontaktować się zarówno z Urzędem Miasta i Gminy Mikołajki, jak i Polskim Związkiem Motorowym.

W Mikołajkach spytaliśmy, jak z ich perspektywy wygląda najbliższa przyszłość Rajdu Polski, z naciskiem na sezon 2025. Na Mazurach nie kryją, że chcą na długo zachować u siebie imprezę, która na dobre wpisała się w krajobraz i kalendarz regionu. Podkreślają również, że dróg szutrowych wciąż w okolicach nie brakuje, a to ostatnimi czasy jedno z potencjalnych zmartwień.

Począwszy od 2005 roku Rajdy Polski niezmiennie mają swą bazę główną w Mikołajkach. Samorząd Gminy Mikołajki czyni starania, aby Rajd Polski, runda mistrzostw Europy i mistrzostw świata, nadal organizowany był na szutrowych trasach Mazur z bazą główną w Mikołajkach. Teren Gminy Mikołajki oraz sąsiednich gmin ciągle pozwala na konfigurowanie bardzo interesujących od strony sportowej, a także od strony kibiców, tras prowadzących po drogach szutrowych.

Ponadto Gmina Mikołajki na potrzeby organizacji rajdu wybudowała w Prawdowie profesjonalny tor, na którym w jednym czasie ścigać mogą się dwa samochody rajdowe. W Gminie Mikołajki dostępne jest również szerokie zaplecze gastronomiczne i noclegowe. Rajd Polski wpisał się już w tradycję Mikołajek i jest traktowany jako stały element sezonu sportowego oraz turystycznego gminy.

Samorząd Gminy jest przygotowany na organizację kolejnych edycji Rajdu Polski. Posiada do tego odpowiednie zaplecze, trasy oraz doświadczenie.

Autor zdjęcia: Tomasz Kaliński

Wróćmy jeszcze do wspomnianej wyżej umowy między PZM i Gminą Mikołajki. Jesienią 2014 roku mówiono publicznie o dziesięciu kolejnych latach. Jednak w przypadku imprez cyklicznych można to czasem rozumieć dwojako – jako lata kalendarzowe lub edycje. Spytaliśmy się w Mikołajkach o szczegóły.

Okazuje się, że podpisana jesienią 2014 roku umowa obejmuje lata 2015-2025, co w pierwotnej wersji oznaczać miało jedenaście edycji. Co prawda w 2020 roku rajd odwołano ze względu na pandemię, ale w chwili podpisywania porozumienia nikt nie mógł się tego spodziewać.

W dniu 22.10.2014 roku Gmina Mikołajki podpisała z Polskim Związkiem Motorowym porozumienie o partnerskiej współpracy na rzecz Rajdu Polski. Zapisy niniejszego porozumienia zobowiązują PZM do organizowania w latach 2015-2025 Rajdu Polski z organizacją całej bazy Rajdu, w tym m.in. parku serwisowego oraz startu i mety, na terenie Gminy Mikołajki. Porozumienie jest obowiązujące.

Oprócz tego Burmistrz Miasta Mikołajki Pan Piotr Jakubowski prowadzi rozmowy z Zarządem PZM, Urzędem Marszałkowskim w Olsztynie i Warmińsko-Mazurskim Urzędem Wojewódzkim w celu podpisania kolejnego porozumienia o dalszej współpracy i podjęciu wspólnych działań w celu organizacji samochodowego Rajdu Polski w kolejnych latach.

Odpowiedź ze strony Mikołajek jasno pokazuje, że umowa obowiązuje do 2025 roku włącznie. Motorsport.com nie zna oczywiście dokładnych zapisów umowy. Można sobie jednak wyobrazić scenariusz, w którym Rajd Polski – tylko w randze RSMP – pozostanie w Mikołajkach, natomiast polska runda ERC odbędzie się gdzie indziej.

Gdy o takie potencjalne rozwiązanie spytaliśmy Mikołajki, odpowiedziano nam:

Biorąc pod uwagę fakt, że Rajd Polski jako najważniejsza impreza samochodowa organizowany jest zawsze w najwyższej randze przyznanej naszemu krajowi na dany rok, powinien być w tej randze organizowany w Mikołajkach. Tak jak wspomniano wyżej, Gmina Mikołajki ma najlepsze zaplecze w Polsce do organizacji rajdów samochodowych w tych kategoriach.

W przypadku PZM zwróciliśmy się z pytaniami do Jarosława Noworóla, przewodniczącego Głównej Komisji Sportu Samochodowego. Spytaliśmy m.in. o kwestie porozumienia z Gminą Mikołajki czy plany na najbliższą oraz tę dalszą przyszłość Rajdu Polski. Szczególnie interesowała nas możliwość rozegrania Rajdu Polski jedynie w randze RSMP, a także jego potencjalne przenosiny w inny region kraju.

Otrzymaliśmy lakoniczną odpowiedź. PZM podkreśla, że jest w stałym kontakcie z WRC Promoter, ale rozmowy mają charakter poufny. Niemniej obecność europejskiej czołówki w Polsce w sezonie 2025 jest pewna.

– Polski Związek Motorowy jest w stałym kontakcie z promotorem Rajdowych Mistrzostw Europy i z pewnością w 2025 roku 81 edycja Rajdu Polski będzie stanowiła rundę ww. cyklu – przekazał nam Noworól. – Ponieważ cykl ERC w roku 2024 nie jest zakończony, promotor nie podejmuje na ten moment żadnych wiążących decyzji co do miejsca/dat ich rozegrania.

– Dodatkowo chciałbym przekazać, że rozmowy toczone pomiędzy organizatorami poszczególnych rund a Promotorem cyklu / FIA są na tym etapie poufne i w kontekście kalendarza ERC 2025 należy poczekać na oficjalny komunikat wydany przez ww. podmioty.

Podsumowanie:

Trudno w tej chwili jednoznacznie wyrokować czy w 2025 roku polska runda ERC będzie szutrowa czy asfaltowa lub bardziej konkretnie czy odbędzie się na Mazurach, czy na Śląsku.

Jeśliby dosłownie trzymać się uzyskanych odpowiedzi, więcej wskazuje na Mikołajki. Jak twierdzi gmina, umowa na sezon 2025 na organizację Rajdu Polski jest wiążąca, a z kolei Noworól przekazał, że 81. edycja Rajdu Polski będzie częścią FIA ERC.

Swoje do powiedzenia może mieć również WRC Promoter. Do obecnego sezonu w ośmioodcinkowym kalendarzu starano się trzymać równy podział rajdów szutrowych i asfaltowych. W tym roku szala przechyliła się na korzyść asfaltu w stosunku 5 do 3.

– Rund będzie osiem – przyznał Campbell. – Mamy nowy rajd w Hiszpanii [zamiast Wysp Kanaryjskich]. Zaczniemy w kwietniu, skończymy w październiku.

– Idealnie byłoby mieć cztery szutry i cztery asfalty, ale ponownie może to być 5 do 3 [jak w tym roku].

W przyszłym roku szutrowe rundy odbędą się prawdopodobnie na Węgrzech, w Szwecji oraz na Łotwie, która – podobnie jak Polska – na razie jednorazowo cieszyła się z awansu do WRC.

Powrót do szutrowo-asfaltowego parytetu mogłyby zapewnić Mikołajki. Czy tak się stanie? Na odpowiedź przyjdzie nam zapewne jeszcze poczekać. Niewykluczone, że sprawa wyjaśni się dopiero w październiku, po tegorocznej edycji Rajdu Śląska.

Autor zdjęcia: Maciej Niechwiadowicz

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZaginiona 35-latka była Świadkiem Jehowy. Co to za wyznanie?
Następny artykułNBA: Odważna zapowiedź Lonzo Balla