A A+ A++

Dziś jesteśmy najlepszą uczelnią  medyczną w Polsce według tegorocznego rankingu Perspektyw, a za cztery lata powinniśmy być czołówką europejską – zapowiada w rozmowie z politykazdrowotna.com prof. dr hab. n. med Piotr Pruszczyk, startujący w zaczynających się w przyszłym tygodniu wyborach na rektora Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Start w wyborach zapowiedziało kilka osób, ale z naszych informacji wynika, że P. Pruszczyk to niekwestionowany lider.

Od poniedziałku 19 sierpnia można oficjalnie zgłaszać swoje kandydatury na stanowisko Rektora WUM nowej kadencji. Pan pierwszy ogłosił, że będzie startował. Czy jest Pan człowiekiem Zbigniewa Gacionga, odchodzącego Rektora?

Przez ostatnie 4 lata byłem jednym z pięciu prorektorów Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Każdy z nas odpowiadał i miał za zadanie rozwijać konkretną część naszej Uczelni. Po tych czterech latach możemy, a nawet powinniśmy ocenić efekty tej pracy.

Moim „odcinkiem” była nauka. Jestem dumny, że w tym czasie nasz uniwersytet dokonał ogromnego skoku w kierowanym przeze mnie obszarze. Osiągnęliśmy bardzo dobrą ocenę w ewaluacji działalności naukowej. Wszystkie nasze dyscypliny uzyskały kategorie A. Było to, co muszę podkreślić, wielkim wyzwaniem dla całej naszej społeczności, oraz wynikiem opracowanej strategii rozwoju naukowego uwzgledniającej specyfikę każdej z dyscyplin naukowych. To też efekt intensywnej wspólnej pracy. 

Tak dobry wynik zaowocował między innymi pozyskaniem dodatkowych środków na rozwój naukowy naszej uczelni. Otrzymaliśmy z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego ponad 4,6 mln zł rocznie na kolejne 3 lata. Fundusze te przeznaczone są na wsparcie rozwoju naukowego pracowników, doktorantów i studentów WUM, a także na  przygotowanie naszego Uniwersytetu do zbliżającej się kolejnej ewaluacji jednostek naukowych.

Współpraca z Agencją Badań Medycznych

Jesteśmy największym beneficjentem środków z Agencji Badań Medycznych, prowadzimy największą liczbę badań naukowych. Aktywnie uczestniczymy w krajowych i międzynarodowych sieciach badawczych. Mogę jeszcze długo wymieniać wspólne  sukcesy i dokonania. Dlaczego o tym mówię? Po pierwsze działając wspólnie możemy dokonać naprawdę dużo. Po drugie, w ciągu tych lat nauczyłem się wielu rzeczy, poznałem wiele mechanizmów i zasad.  Zrozumiałem jak funkcjonuje nasza uczelnia. Jednocześnie wiem, jak wiele rzeczy w naszej uczelni musi zostać poprawione lub wręcz zmienione. Moje doświadczenie chcę teraz wykorzystać dla rozwoju wszystkich obszarów działalności uniwersytetu i naszych szpitali.

Odpowiadając na Pani pytanie  – czyim jestem człowiekiem?, – jestem człowiekiem  naszej uczelni i bardzo licznej grupy pracowników naszego uniwersytetu, którym  zależy na  dynamicznym  jego rozwoju.  Moja dotychczasowa droga zawodowa i naukowa  jasno pokazuje,  że mocno maszeruję na  własnych nogach, że sam potrafię dokonywać wyborów i jestem konsekwentny w  realizacji  celów.  

Jakie są najważniejsze punkty Pana programu?

Uniwersytet to przede wszystkim ludzie: studenci, nauczyciele i pracownicy tworzący wspólnotę i tę wspólnotę powinniśmy wzmocnić. Chcę, aby WUM był wspólnotą opartą na wzajemnym szacunku, wolną od niepokoju i niepewności. Moim celem jest umożliwienie wszystkim jej członkom rozwoju swoich talentów, wymiany  pomysłów w poszanowaniu indywidualności. Bardzo zależy mi na przywróceniu prestiżu nauczyciela akademickiego, jako eksperta, wychowawcy i mentora. Nauczyciel akademicki WUM to powinien być mistrz, który ma wiedzę, dzieli się nią, umie mówić i dyskutować, ale  też słuchać i usłyszeć.

Planuję stworzenie systemu wsparcia talentów na początkowych etapach rozwoju zawodowego dydaktycznego i naukowego. Zależy mi na większym udziale młodych pracowników w budowaniu strategii WUM. W czasie tej kadencji z sukcesem pracowała Rada Młodych Naukowców. Uważam za konieczne  powołanie reprezentatywnej dla wszystkich kierunków nauczania Rady Młodych Dydaktyków.

Wsparcie dla młodych naukowców, dydaktyków i rodziców uczących się

Potrzebujemy realnego wsparcia młodych rodziców w realizacji studiów i kontynuacji pracy zawodowej poprzez stworzenie odpowiedniej  organizacji  pracy, oraz wsparcia w opiece nad ich dziećmi.

Planuję wprowadzenie sprawnie działającego systemu wsparcia psychologicznego dla studentów i pracowników w radzeniu sobie ze stresem, emocjami i presją, nieuchronnie związanymi z wykonywaniem zawodu medycznego i pracą dydaktyczną. 

Głównym zadaniem uniwersytetu jest  zapewnienie edukacji na najwyższym poziomie zarówno przed- i podyplomowej. Uważam za niezbędne zwiększenie udziału samorządu studentów w podejmowaniu decyzji dotyczących dydaktyki. Wiem, że nie ma nowoczesnej dydaktyki bez uwzględniania postępu technologicznego i innowacji, w tym wykorzystanie m.in. programów  komputerowych, e-learningu, Virtal reality oraz  sprawnie działającego Centrum Symulacji Medycznych (CSM). Planuję stworzenie standardów nauczania i egzaminowania metodą symulacji medycznych, a także zwiększenie liczby przedmiotów umożliwiających przeprowadzenie egzaminów testowych w systemie ciągłym również poza  okresem tradycyjnej  sesji  egzaminacyjnej pamiętając przy tym, że nic nie zastąpi relacji „uczeń-mistrz” które chcę aktywnie wspierać.

Musimy zapewnić dobre rozpoczęcie  pracy po zakończeniu studiów miedzy innymi poprzez bezpłatne dodatkowe kursy przygotowawcze LEK/LDEK, a także  poprzez stworzenie programu organizacji miejsc stażowych zgodnych z preferencjami studentów  we współpracy z samorządami zawodowymi (izby lekarskie, pielęgniarskie itp.) i Ministerstwem Zdrowia.

WUM – do przeskoczenia zagraniczne rankingi

Moje najważniejsze punkty to zbudowanie wspólnoty opartej na wzajemnym szacunku, stworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi i docelowo uplasowanie uczelni na czołowych miejscach w Europie i świecie. Dziś jesteśmy najlepszą uczelnią medyczną w Polsce według  tegorocznego rankingu Perspektyw, a  za cztery lata powinniśmy być czołówką europejską.

Co trzeba zmienić na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym?

Mamy potężny kapitał ludzki – trzeba go wreszcie w pełni obudzić. Podstawą postępu w nauczaniu jest zmiana mentalności i postaw nauczycieli wobec studentów i studentów wobec nauczycieli oraz umiejętne wykorzystanie możliwości technologicznych w celu ciągłego doskonalenia procesów nauczania i uczenia. Dobra uczelnia musi być nowoczesna nie tylko w sposobie myślenia,  ale także mieć nowoczesną infrastrukturę, dobrze zorganizowane miejsca i nowoczesny sprzęt.

Przed nami remont i modernizacja Centrum Badan Przedklinicznych i Centrum Biostruktury,  natychmiastowe rozpoczęcie modernizacji Szpitala Banacha „Nowe Banacha (Neo-Banach)” intensyfikacja prac rewitalizacyjnych Szpitala  Klinicznego Dzieciątka Jezus oraz  modernizacja akademików ze zwiększeniem liczby miejsc dla  naszych studentów. 

Konieczny jest rozwój infrastruktury informatycznej celem usprawnienia i unowocześnienia dydaktyki oraz procesów  zarządczych uczelni oraz zapewnienia jej cyberbezpieczeństwa. Chcę aby wyniki projektów badawczo-rozwojowych prowadzonych w WUM wdrażane były do rutynowej diagnostyki oferowanej przez jednostki diagnostyczne uczelni i szpitali klinicznych i wykorzystywane w leczeniu pacjentów na całym świecie z zachowaniem dbałości o wypracowaną własność  intelektualną pracowników uczelni.

Jaka powinna być medyczna uczelnia przyszłości?
 

Współczesna medycyna rozwija się niezwykle dynamicznie. Doświadczamy dynamicznego rozwoju technologii medycznych. Zmiany społeczne i populacyjne stawiają nowe wyzwania. Marzę o tym i chcę, aby nasza uczelnia była aktywnym uczestnikiem i liderem tych procesów. Chcę abyśmy stali się wiodącym nie tylko krajowym ale też europejskim  ośrodkiem badawczym i medycznym, atrakcyjnym i przyjaznym miejscem do pracy i studiowania, pozwalającym realizować osobiste aspiracje nie tylko w Polsce, ale i za granicą.  

Co naukowo jest ważne dla WUM?

Będę promował  udział naszych  zakładów i klinik w europejskich i w ogólnopolskich sieciach badawczych. Wspominałem o zakończonej sukcesem ostatniej ewaluacji  jednostek badawczych. Przed nami kolejna ewaluacja, która powinna przebiegać pod hasłem 3x A, tj. powinniśmy uzyskać kategorie naukowe A dla wszystkich dyscyplin reprezentowanych w  WUM. Otworzy to nam drogę do ubiegania się o dołączenie do elitarnego grona dziesięciu polskich Uczelni Badawczych.  Nie będzie to łatwe, ponieważ  mam pełną świadomość, że pozostałe uniwersytety medyczne podczas gdy my toczymy wewnętrzne dyskusje, nie zasypiają gruszek w popiele.

Aby tego dokonać potrzebujemy  większego wsparcia w prowadzeniu badań  naukowych oraz aktywnych  mediów własnych, w których możemy pokazać i promować nasze osiągnięcia. Chcę zbudować własne czasopisma naukowe uczelni i stworzyć mocne dynamiczne wydawnictwo dydaktyczno-naukowe WUM. Dwa lata temu wspólnie z zespołem stworzyliśmy Akademicki Ośrodek Wsparcia Badań Klinicznych głównie wspierający prowadzenie badań finansowanych z ABM. Planujemy jego rozbudowę i  wzmocnienie  współpracy ze szpitalami klinicznymi, tak aby kreowały one trendy we współczesnej medycynie w nauce, technologii i szacunku do człowieka.

Chcę aby nasi pracownicy i studenci byli dumni, że są częścią WUM.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł[Akt Prawny] Zarządzenie Nr 74/2024 Burmistrza Miasta Mrągowa z dnia 30 lipca 2024 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Miasto Mrągowo na 2024 r.
Następny artykułTak działa mobilny most ASTRA. Mają sprytny sposób na remont dróg