Zawyżone prognozy: co zrobią z nadpłatą?
Niejednokrotnie zdarza się, że zakłady energetyczne naliczają klientom zbyt wysokie prognozy zużycia. Po rozliczeniu okresu pojawia się wówczas na ich kontach nadpłata. Spółki tłumaczą, że prognoza może okazać się zawyżona lub zaniżona w przypadku, gdy zużycie energii przez klienta będzie odbiegało od historycznego zużycia lub w przypadku zmiany stawek za energię po wystawieniu prognozy. Gdy powstanie nadpłata, jest ona zaliczana na poczet kolejnych płatności. W ten sposób w spółkach energetycznych zostają środki, które formalnie należą do klientów.
Jak się jednak okazuje, klienci mogą zadziałać w takich sytuacjach na kilka sposobów. Po pierwsze, odbiorca energii może wnioskować o zwrot nadpłaty. – W tym celu powinien wypełnić wniosek o zwrot nadpłaty lub przeksięgowanie wpłaty, który jest dostępny na stronie sprzedawcy lub w biurze obsługi klienta. Nadpłata zostanie zwrócona lub przeksięgowana w terminie do 14 dni od daty złożenia wniosku – wyjaśnia biuro prasowe PGE. Po drugie – jak informuje Enea – klient ma prawo skorzystać z krótszych okresów rozliczeniowych, dla których rozliczenia odbywają się wyłącznie na podstawie danych rzeczywistych. Tylko takie rozliczenia stosuje już Energa.
Czytaj więcej
Wieczorne braki rezerwy mocy do produkcji prądu
Już siódmy raz w tym roku, w wielkanocny poniedziałek, PSE zredukowały moc pracujących pełną parą odnawialnych źródeł energii. Paradoksalnie, wieczorami zaczyna kurczyć się rezerwa mocy do produkcji prądu.Bartłomiej Sawicki
PGE Obrót deklaruje, że skoryguje ceny w fakturach rozliczeniowych i uwzględni nadpłacone środki. – Klienci mogą wystąpić o taką korektę przed otrzymaniem kolejnej faktury i każdy taki wniosek zostanie rozpatrzony – tłumaczy firma. Podobnie twierdzi Tauron. – Nowa cena maksymalna została zastosowana w rozliczeniach z klientami automatycznie. Nie trzeba składać żadnych oświadczeń – zapewnia.
Z kolei Enea tłumaczy, że ze względu na wysokie koszty związane z przygotowaniem i wysyłką nie planuje wykonywania korekt masowych dla faktur opartych na prognozach sprzed wejścia w życie nowych regulacji ustawowych. – Zapewniamy, że w przypadku ewentualnych zgłoszeń i wniosków składanych indywidualnie przez klienta wszystkie tego typu sprawy będą na bieżąco rozpatrywane i realizowane – obiecuje Enea.
UOKiK przygląda się skargom
Informacja o przysługujących klientowi prawach zwrotu nadpłaty lub zmiany sp … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS