Firmy leasingowe udzieliły finansowania łącznie na kwotę 54,2 mld zł w ciągu sześciu pierwszych miesięcy 2024 r. To wzrost o 13,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w poprzednim roku – wynika z danych Związku Polskiego Leasingu.
Branża leasingowa pierwszą połowę bieżącego roku zakończyła z wynikiem 54,2 mld zł, w tym transakcje leasingowe wynosiły 47,8 mld zł, z kolei pożyczki leasingowe stanowiły 6,4 mld zł. Łączny wynik za pierwsze półrocze jest o 13,5 proc. wyższy w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku. W drugim kwartale wyniki branży miały minimalnie niższą dynamikę niż w pierwszym kwartale (12,4 proc. w II kwartale vs 14,6 proc. w I kwartale), to tegoroczne wyniki pozostają zgodne z prognozami na ten rok, podkreśla ZPL.
Eksperci Związku Polskiego Leasingu szacują, że w tym roku rynek wzrośnie o ponad 12 proc., a łączne aktywa sfinansowane przez firmy leasingowe w całym 2024 roku przekroczą 115 mld zł.
Największy udział w rynku stanowią pojazdy
Klasycznie największy udział rynku leasingu stanowią pojazdy lekkie i ciężarowe (73 proc.), następny kawałek tortu to maszyny i inne urządzenia (23 proc.), inne transakcje razem z nieruchomościami zajmują 4 proc. w tej strukturze.
– Główną siłą napędową są pojazdy lekkie, czyli osobowe i dostawcze do 3,5 tony DMC. W pierwszym półroczu firmy leasingowe sfinansowały o 1/3 więcej pojazdów lekkich niż w analogicznym okresie 2023 roku. Nie można tego samego powiedzieć o pojazdach ciężkich. Wartość ich finansowania się zmniejszyła. Zresztą od trzech kwartałów finansowanie pojazdów ciężkich jest na wyraźnym minusie. Nie pomaga tu stagnacja gospodarcza w strefie euro i hamujący eksport. Do tego branża transportowa zmaga się z wieloma wyzwaniami, co ma wpływ na inwestycje firm transportowych w nowe pojazdy. Liczymy jednak, że wraz z odbiciem eksportu nastroje w branży transportowej poprawią się i wzrośnie zapotrzebowanie na ciężkie środki transportu drogowego – komentuje Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu.
Spadek wartości finansowania maszyn rolniczych
Eksperci wskazują na realne odbicie w finansowaniu maszyn od trzech kwartałów, zarówno wartościowe, jak i w ujęciu ilościowym. W przypadku tego segmentu dominuje sprzęt agro, budowlany oraz maszyny dla przetwórstwa przemysłowego. “Sektor maszyn bardzo powoli staje się drugim filarem całego rynku leasingu”.
– Na spadek wartości finansowania maszyn rolniczych wpływ miało zamieszanie spowodowane wejściem w życie na początku roku ustawy o kredycie konsumenckim oraz ustawy o konsumenckiej pożyczce lombardowej, na podstawie których rolnicy zaczęli być traktowani jak konsumenci, co ograniczyło im dostęp do finansowania udzielanego przez firmy leasingowe. Na szczęście w kwietniu weszła w życie nowelizacja, która uchyliła zapis niekorzystny dla rolników. Liczymy zatem, że nastąpi również odbicie w finansowaniu maszyn rolniczych pożyczką leasingową. Poza tym napływające pieniądze unijne w ramach KPO, jak i programów spójności, powinny generalnie spowodować wzrost zainteresowania przedsiębiorców maszynami i urządzeniami – podkreśla Monika Constant.
Pożyczka leasingowa
W pierwszym półroczu br. wartość udzielonych pożyczek leasingowych wyniosła 6,4 mld zł. W tym segmencie największą grupę w strukturze finansowania stanowią maszyny rolnicze (34,1 proc.). Natomiast po nieco ponad jednej piątej udziały w tym rynku osiągnęło finansowanie pojazdów lekkich (21,6 proc.) oraz maszyn i innych urządzeń (21,2 proc.).
– Z niecierpliwością czekamy na dopuszczenie formy dokumentowej dla zawarcia umowy leasingu, dzięki czemu finansowanie zewnętrzne stanie się dla przedsiębiorcy wygodniejsze. Intensywna współpraca z Ministerstwem Rozwoju i Technologii przyniosła dobre rezultaty dla przedsiębiorców korzystających z leasingu. Czekamy teraz na rozpoczęcie prac w Sejmie nad pierwszym pakietem deregulacyjnym, w którym znalazły się m.in. zapisy o formie dokumentowej (…) Związek Polskiego Leasingu liczy także na to, że postulaty branży zgłoszone podczas niedawno zakończonych konsultacji zostaną uwzględnione w ostatecznym kształcie programu „Mój rower elektryczny” i tym samym leasing oraz wynajem zostaną dopuszczone do finansowania e-rowerów – dodaje prezeska. Więcej o rozszerzeniu programu „Mój rower elektryczny” o opcję finansowania leasingiem przeczytasz tutaj.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS