W drugiej połowie roku będzie mniej przeładunków węgla, co jest pokłosiem zakazu zakupu węgla przez spółki z udziałem Skarbu Państwa i konieczności rozwiezienia zalegających w portach nadwyżek.
Przewidywany jest wzrost znaczenia terminali morskich LPG, ponieważ od końca roku wejdzie w życie embargo na import LPG z Rosji.
Spodziewana jest poprawa w przeładunkach kontenerowych, która wynika z ogólnej poprawy koniunktury na rynku europejskim.
Ogólny spadek przeładunków
Actia Forum podlicza, że łączne przeładunki portów polskich w pierwszym półroczu 2024 roku wyniosły 67,75 mln ton ładunków i były o 8,65% mniejsze niż w analogicznym okresie 2023 roku.
Największy spadek zanotował Port Szczecin-Świnoujście, w którym odnotowano o 2,17 mln ton ładunków mniej niż w analogicznym okresie 2023 roku, z czego 1,23 mln ton przypadało na spadek w jednej grupie ładunkowej – węgla i koksu. Ta kategoria ładunków miała wpływ również na wyniki pozostałych portów. W Porcie Gdańsk spadek łącznych przeładunków sięgnął 7,68%, a w Porcie Gdynia 7,24%.
Polskie porty morskie przeładowały więcej: zboża (+2,53%), drobnicy (+2,96%) oraz paliw płynnych (+4,99%). Spadki wystąpiły we wszystkich pozostałych kategoriach: węgiel (-63,46%), rudy (-50,62%), inne masowe (-8,03%) oraz drewno (-19,57%), wynika z raportu Actia Forum.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS