Scenariusze dotyczące przyszłości spółki PKP Cargo były jednym z tematów środowego spotkania związków zawodowych z wyznaczoną przez sąd zarządcą spółki – poinformował PAP prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce Leszek Miętek.
Dodał, że pieniądze na lipcowe wypłaty dla pracowników będą pochodziły z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
“W środę spotkaliśmy się z panią zarządcą sądowym nad spółką. (…) Rozmawialiśmy o różnych scenariuszach dla spółki. My jako strona związkowa zwracaliśmy uwagę, że naszą intencją jest restrukturyzacja, która pozwoli odbudować pozycję rynkową naszej firmy, a nie ograniczenie jej znaczenia na rynku przewozowym” – powiedział Miętek.
“Na zadane przez nas pytania dotyczące przyszłości spółki odpowiedzi nie było, dlatego, że pani mecenas musi się zapoznać ze spółką, w której jest od dwóch dni. Jesteśmy umówieni na kolejne spotkanie w drugiej połowie sierpnia” – dodał.
Miętek przekazał też, że wyjaśniona została kwestia wypłaty lipcowych pensji, a pieniądze na wypłaty będą pochodziły z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych jest państwowym funduszem celowym. Środkami Funduszu dysponuje minister właściwy do spraw pracy.
Prezydent poinformował ponadto, że zarządca sądowa będzie konsultowała się z zarządem spółki przy podejmowaniu decyzji. “Próbowaliśmy też wyjaśnić rolę związków zawodowych w ostatecznym kształcie uzgadniania czy opiniowania procesów restrukturyzacyjnych i czy my jako związki zawodowe będziemy mieli w tym udział” – przekazał Miętek.
Prezydent związku poinformował też, że zarząd przygotowuje obecnie regulaminy zwolnień grupowych.
W ubiegł czwartek sąd rejonowy w Warszawie otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo, w którym postanowił otworzyć postępowanie sanacyjne dłużnika, którym jest PKP Cargo. Wtedy też sąd wyznaczył zarządcę, którym jest Izabela Skonieczna-Powałka.
Dzień wcześniej zarząd PKP Cargo zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych przez zakłady i centralę spółki. Mają one objąć do 30 proc. zatrudnionych, czyli do 4142 pracowników w różnych grupach zawodowych. Spółka poinformowała wtedy, że szacowana wysokość rezerwy związanej z restrukturyzacją zatrudnienia wyniesie ok. 249 mln zł, a przewidywane oszczędności w skali roku w zakresie kosztów osobowych wynikające z przeprowadzenia zwolnień grupowych sięgną ok. 423,4 mln zł.
Zwrócono ponadto uwagę, że w sytuacji uzyskania pozytywnej decyzji sądu o otwarciu postępowania sanacyjnego, koszty zwolnień grupowych spółka będzie miała możliwość sfinansować z środków z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Pod koniec maja br. zarząd spółki zdecydował o skierowaniu do 30 proc. pracowników na tzw. nieświadczenie pracy. Zaproponował też rozwiązanie zakładowego zbiorowego układu pracy i porozumienia ws. wzajemnych zobowiązań stron układu. W czerwcu zaś podjął uchwałę o jednostronnym rozwiązaniu, z upływem 24-miesięcznego okresu wypowiedzenia, Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, a 27 czerwca zdecydował o złożeniu wniosku do sądu o otwarcie postępowania sanacyjnego.
PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Jako Grupa oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy i morski. Realizuje przewozy towarowe na terenie Polski oraz Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. PKP Cargo to spółka giełdowa, w której PKP SA ma 33 proc. udziałów.(PAP)
pif/ pad/ mhr/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS