A A+ A++

Kasina Wielka. ​Dziś o godzinie 12:00 w Kasinie Wielkiej na terenie gminy Mszana Dolna odbył się briefing prasowy związany z otwarciem dla ruchu zamkniętego od maja ubiegłego roku odcinka drogi krajowej nr 28.

W wydarzeniu wzięli udział m.in. posłanka Urszula Nowogórska, wojewoda małopolski Jan Krzysztof Klęczar, przedstawiciele lokalnych samorządów, a także kierownictwo małopolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie z dyrektorem Maciejem Ostrowskim. 

To ważne miejsce i ważna chwila. Dokonujemy odbioru czegoś, czego realizację planowaliśmy do końca października, więc jesteśmy trzy miesiące przed terminem. Dziś widać tu jedynie ładny asfalt i nowe bariery, ale najważniejsze znajduje się pod drogą. Jest tam potężny ruszt, która utrzymuje to osuwisko i daje nam możliwość poruszania się – powiedział dyrektor małopolskiej GDDKiA.

Najbardziej cieszą mnie owoce dobrej pracy, a tu widzimy owoce dobrej pracy – oceniła posłanka Urszula Nowogórska, dziękując za wszystkie podjęte działania wojewodzie, kierownictwu GDDKiA oraz wykonawcy prac.

Wspólnymi siłami udało się nam dokonać końcowych odbiorów, dzięki czemu ta droga zostanie dziś otwarta. Jej zamknięcie było wielkim utrudnieniem dla wszystkich, którzy tu mieszkają i prowadzą działalność gospodarczą, tym większa jest więc nasza radość. Wreszcie będziemy mogli poruszać się DK 28, która jest głównym traktem komunikacyjnym, w powiecie limanowskim – dodała Urszula Nowogórska.

Osuwiska są specyficznym problemem, szczególnie w południowej części Małopolski. Cieszę się, że ten problem spędzający sen z powiek mieszkańcom i podróżującym, został skutecznie rozwiązany. Tak jak powiedział pan dyrektor, większość z osób przejeżdżających tędy nawet nie zauważy tego, jak ważne prace zostały tu zrealizowane. Tak już jest z osuwiskami: kosztują po kilkanaście milionów złotych, ale to wszystko znajduje się pod ziemią – podkreślił wojewoda

Po kilkunastu minutach pracownicy GDDKiA usunęli bariery i pierwsze pojazdy mogły przejechać drogą krajową.

Problemy z osuwiskiem zaczęły się końcem maja ubiegłego roku, gdy na jezdni drogi krajowej nr 28 pojawiły się szczeliny i pęknięcia. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego nakazał natychmiastowe zamknięcie drogi ze względu na zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. W czerwcu przeprowadzono wstępną ekspertyzę geotechniczną, a w lipcu rozpoczęto szczegółowe badania geotechniczne osuwiska. Wyniki badań pozwoliły na wydanie decyzji o naprawie drogi.

W pierwszym etapie prac wzmocniono teren, aby umożliwić wjazd ciężkiego sprzętu. Rozebrano nawierzchnię jezdni i warstwę ziemi o grubości około 2 metrów. Wbito pionowo w grunt 25 gwoździ o długości 16 metrów, które połączono zbrojeniem i zabetonowano. Następnie, pod kątem 45 stopni, wbito kolejne 24 gwoździe o maksymalnej długości 22 metrów, tworząc stabilizującą konstrukcję.

W kwietniu i maju wywiercono i zabetonowano 96 zbrojonych pali o długości 20 metrów każdy, tworząc podziemną konstrukcję o łącznej długości prawie 2 kilometrów. Pale musiały być zakotwiczone w stabilnym podłożu, znajdującym się pod płaszczyzną poślizgu osuwiska.

Trzeci etap prac obejmował budowę żelbetowego rusztu, który łączy wywiercone pale. Do jego budowy zużyto 244 metry sześcienne betonu. Dodatkowo, na odcinku około 120 metrów, skarpa została zabezpieczona koszami gabionowymi, a wykonane odwodnienie odprowadza wody gruntowe do przepustu pod drogą.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułCo dalej ze spalonym budynkiem szkoły?
Następny artykułKolejna porcja gratisowej zabawy. Zwariowana gra ze średnią 91% do odebrania za darmo