W następstwie ogłoszonych w czerwcu przepisów, które przedłużyły aktualne regulacje hipersamochodów WEC o kolejne dwa lata, japoński producent poinformował, że w 2028 roku zamierza wystawić pierwszy prototyp napędzany wodorem.
Samochód najprawdopodobniej bazować będzie na koncepcie GR HY 2023. Na ten moment nie wiadomo dokładanie, w ilu rundach weźmie udział, chociaż przewiduje się, że nie będą to więcej niż dwa wyścigi. Hipersamochody Toyoty GR010 Hybrid nadal będą wystawiane, a trzeci samochód będzie jedynie dodatkowym.
– Planujemy wystartować samochodem wodorowym i ścigać się w kilku wyścigach, ale nie w pełnym sezonie – powiedział John Litjens, lider projektu rozwoju hipersamochodów Toyota Gazoo Racing Europe. – Automobile Club de l’Ouest wspomniał o trzech wyścigach w pierwszym roku, więc jeszcze nastąpią zmiany. Wszystko zależy od tego, na co pozwolą nam przepisy.
Szef Automobile Club de l’Ouest, Pierre Fillon potwierdził plany stopniowego wdrażania technologii wodorowej w klasie Hypercar od 2028 roku. Pierwsze pojazdy pojawiły się na torze już kilka lat temu, lecz pandemia znacząco spowolniła prace.
Samochód Alpine H2 podczas tegorocznego wyścigu Le Mans
Autor zdjęcia: Marc Fleury
– Plan jest taki, aby w pierwszym roku ścigać się na Spa [które tradycyjnie odbywa się pod koniec kwietnia lub na początku maja] oraz w 24-godzinnym wyścigu Le Mans- wyjaśnił.
Zapytany, czy samochody będą mogły ścigać się w 2028 roku również po najważniejszej rundzie, Le Mans, Fillon odpowiedział, że ich pojawienie się podczas rundy na torze Fuji w Japonii byłoby wyraźnym ukłonem w stronę aspiracji Toyoty.
Litjens podkreślił, że ze względu na brak konkretnych regulacji, nie ma pewności, jak będzie wyglądał harmonogram projektu wodorowego Toyoty. Podkreślił jedynie, że prototyp będzie mógł dołączyć do mistrzostw w 2028 roku, jeśli zespół we właściwym czasie pozna przepisy.
FIA Liquid H2
Autor zdjęcia: FIA
Dyrektor techniczny FIA, Xavier Mestelan Pinon wyjaśnił, że pierwszym krokiem dla organu zarządzającego będzie „zdefiniowanie tego, co nazywamy ogólnymi przepisami dotyczącymi ciekłego wodoru”.
– Potem wspólnie z FIA, ACO i IMSA utworzymy specjalną grupę techniczną aby opracować regulamin dla producentów – kontynuował. – Zaczynamy od białej kartki papieru. Przed nami jeszcze wiele wyzwań.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS