Rejestracje nadal spadają, ale importerzy oczekują wyhamowania spadków.
W styczniu rejestracje nowych pojazdów ciężarowych pow. 3,5 t zmalały o 27,9 proc. w stosunku do roku wcześniejszego i mniej o ponad 13 proc. niż w grudniu ub.r. Łączne rejestracje samochodów ciężarowych przekroczyły 1,3 tys. sztuk. Rejestracje ciągników siodłowych zmalały o 33,6 proc. do tysiąca sztuk. To poziom o połowę mniejszy niż rejestrowany w 2018 roku, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Jednocześnie o niemal 6 proc. zmalały rejestracje używanych samochodów ciężarowych, do niecałych 2,3 tys. Było to jednak o blisko 18 proc. więcej niż w grudniu 2019 roku.
Szef marketingu w Daf Trucks Polska Zbigniew Kołodziejek uważa, że spowolnienie jest chwilowe. – Drugi kwartał będzie już mocny i w całym roku rejestracje sięgną 20 tys. pojazdów – spodziewa się Kołodziejek. Wskazuje, że już ostatnie 10 dni stycznia były znacznie lepsze od początku tego miesiąca.
Czytaj więcej w: Słabe prognozy dla przewoźników
W europejskiej gospodarce wskaźniki makroekonomiczne są nadal mocne. – Przewoźnicy wstrzymują się z zakupami, ale wynika to z ich obaw o skutki przygotowywanego Pakietu Mobilności niż z braku ładunków, bo zleceń jest nadal sporo – uważa szef sprzedaży w Renault Trucks Polska Marcin Majak.
Dodaje, że niepewność co do przyszłej sytuacji skłania przewoźników do zakupu samochodów używanych. – Dotyczy to zarówno dużych flot jak i małych przewoźników – zaznacza Majak.
Podkreśla, że inwestycje nie zależą od wielkości floty, ale od zawartych kontraktów przewozowych. Ci, którzy muszą spełnić wymogi jakościowe decydują się na nowy tabor.
Czytaj więcej w: Zadłużony transport
Także Kołodziejek zauważa, że wśród klientów są małe firmy, a wśród styczniowych klientów stanowili nawet dobrze reprezentowaną grupę.
Majak zawraca uwagę, że do obniżenia liczby rejestracji nowych pojazdów przyczynili się sami importerzy, którzy wycofali się z bardzo atrakcyjnych kontraktów dwuletniego najmu. – Oferta była konkurencyjna wobec samochodów używanych i gdy jej zabrakło, część przewoźników powróciła do zakupu aut z drugiej ręki – tłumaczy Majak.
Przewiduje, że popyt na samochody ciężarowe będzie rósł, ale mimo to w 2020 roku rejestracje będą o 10 proc. mniejsze niż w poprzednim roku.
Po pierwszym miesiącu roku rankingowi w klasie ciężkiej o dmc powyżej 16 ton przewodzi Daf, mający niecałe 28 proc. rynku, przed MAN (19 proc.) i Volvo (17 proc.). Ten segment liczy ponad 1200 samochodów.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS