A A+ A++

Zdarza się, że wysokie koszty związane z użytkowaniem w domu specjalistycznych urządzeń medycznych ratujących życie zmuszają pacjentów do ograniczania leczenia, aby zmniejszyć rachunki za prąd, a to niesie negatywne skutki dla ich zdrowia i w konsekwencji może prowadzić do wyższych kosztów, np. związanych z hospitalizacją.

Rada Nadzorcza Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) 19 czerwca tego roku wprowadziła do programu „Aktywny samorząd” pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej. Wsparcie jest dedykowane dla grupy około 20 tys. pacjentów, a ma być finansowane ze środków PFRON w kwocie 16 mln złotych do końca tego roku.

Refundacja wyniesie 100 zł miesięcznie. Nabór wniosków ma ruszyć na przełomie października i listopada 2024 r., ale dodatek może być przyznany z wyrównaniem na opłaty poniesione już od dnia 1 lipca 2024 roku. Jak można przeczytać na stronie PFRON-u, przygotowywane są szczegółowe zasady realizacji nowego zadania i modernizowany jest elektroniczny system rejestracji wniosków.

Dla kogo pomoc

Pomoc jest przeznaczona dla dzieci do 16. r.ż. i osób dorosłych, które mają orzeczenie o stopniu niepełnosprawności i na podstawie skierowania Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) korzystają z koncentratora tlenu lub respiratora.

Na czym polega pomoc

Po złożeniu wniosku można otrzymać 100 zł miesięcznie w formie dodatku do opłaty za energię elektryczną. Dodatek nie podlega rozliczeniu – nie trzeba okazywać opłaconych rachunków.

Gdzie złożyć wniosek

Wnioski będzie można składać drogą elektroniczną przez System Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON (SOW) dostępnego na stronie: https://sow.pfron.org.pl/, a weryfikacja opierać się będzie na sprawdzeniu rejestrów NFZ dotyczących usług wentylacji domowej.

Należy podać niezbędne dane i informacje. W razie problemów z wypełnieniem wniosku, można zadzwonić na bezpłatną Infolinię 800 889 777 lub napisać na adres mailowy: [email protected]

W systemie SOW sprawdzimy też stan rozpatrzenia wniosku.

Kiedy złożyć wniosek

Nabór wniosków ma ruszyć na przełomie października i listopada, ale dodatek może być przyznany na opłaty poniesione już od 1 lipca 2024 roku. W tym roku wniosek można złożyć aż do końca listopada. W kolejnych latach termin naboru określi Zarząd Funduszu.

Ile razy można złożyć wniosek

W ciągu roku można złożyć maksymalnie 4 wnioski. We wniosku trzeba wskazać okres objęty zwrotem kosztów opłaty za energię, ale ten okres nie może być dłuższy niż 6 miesięcy i krótszy niż 3 miesiące.

W podanym przykładzie czytamy: […] jeśli złożysz wniosek w listopadzie i już w lipcu opłaciłeś rachunek za prąd, to we wniosku wskaż okres do wypłaty dodatku w miesiącach od lipca do października 2024r. (4 miesiące) […].

Kto rozpatruje wniosek i wypłaca dodatek

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie (PCPR w Chrzanowie, ul. Topolowa 16 – budynek szpitala) najbliżej miejsca zamieszkania pacjenta sprawdzi poprawność złożonego wniosku oraz zweryfikuje, czy wnioskodawca spełnia warunki do wypłaty dodatku i czy podane informacje są zgodne ze stanem faktycznym. W razie braków we wniosku, należy je uzupełnić.

oprac. Renata Hejmo

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNabór na stanowisko specjalisty w ZDiZ w Pile
Następny artykułMax – filmowe i serialowe nowości VOD na 22 – 28 lipca 2024 r. Wśród premier Chemia oraz Dusiciel z Bostonu