A A+ A++

Wsparcia udziela także UE. – Finansowanie rozwoju infrastruktury kolejowej w Ukrainie będzie możliwe dzięki wpisaniu odcinków kolei do sieci TEN-T. Aktualnie finansowanie ze środków unijnych kierowane jest z programu CEF – zaznacza starszy specjalista ds. analiz geoekonomicznych w BGK Krzysztof Błaszak. 

Ukraiński system kolejowy do UE obejmuje linie kolejowe Medyka/Mościska (przejście graniczne PL/UA) do węzła Lwów, Dorohusk/Jagodzin (przejście graniczne PL/UA) do węzła Kowel, Czop (przejście graniczne SK/HU/ UA) do węzła lwowskiego, Vadul-Siret/Vicsani (przejście graniczne RO/UA) do węzła lwowskiego i sam węzeł lwowski.

Budowane są także Korytarze Solidarnościowe UE-Ukraina – Integracja Systemu Kolejowego UA z systemem transportowym UE Etap 1, na które blisko 43 mln euro przekazała KE z instrumentu CEF. Główną korzyścią z projektu będzie przyszła budowa infrastruktury kolejowej i ulepszone przejścia graniczne, ułatwiające import/eksport z Ukrainy w ramach unijnych Szlaków Solidarności. 

Czytaj więcej

Liczne terminale

Tymczasem Ukraina już buduje po swojej stronie terminale. OSW przypomina, że w 2022 roku otworzono nowy terminal w Mościskach. Połowę udziałów w nim ma przedsiębiorstwo Lemtrans – największy prywatny przewoźnik kolejowy na Ukrainie, wchodzący w skład holdingu SCM, należącego do najbogatszego oligarchy w kraju – Rinata Achmetowa. Obiekt oferuje przeładunek ładunków skonteneryzowanych, drobnicowych i masowych (suchych, głównie zbóż, oraz płynnych, m.in. oleju słonecznikowego) między torem szerokim i normalnym, a jego roczna przepustowość wynosi 5 mln ton towarów różnego rodzaju, w tym zbóż (60 tys. ton miesięcznie). W 2023 roku obsłużył ponad 72,4 tys. TEU i prognozuje wzrost tych wartości w br. 

Raport BGK wylicza, że Koleje Ukraińskie przyspieszą dzięki nowym terminalom przewozy kontenerowe, w tym w kierunku Polski dzięki kolejnym terminalom: 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułRefundacja leków w Polsce. Co możemy zmienić by dogonić Europę?
Następny artykułSceny w meczu Rakowa. Papszun wrócił i szybko eksplodował