Zaskakujący dwugłos w sprawie Kolei Dużych Prędkości w województwie śląskim (jako komponentu kolejowego CPK). Z CPK płynie przekaz o tym, jak ważne jest połączenie z Katowic do Ostrawy. Tymczasem posłanka Gabriela Lenartowicz zasięgnęła informacji u źródła, tj. pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska oraz wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka. Czego się dowiedziała? Obecnie, do 2035 roku, nie planuje się “żadnych działań stricte inwestycyjnych”. Co więcej, powstają koncepcja programowo-przestrzenna oraz raport oddziaływania na środowisko, które “mają za zadanie odpowiedzieć na pytania o zasadność społeczną, ekonomiczną i środowiskową prowadzenia linii w technologii dużych prędkości w zaproponowanym przebiegu”.
“Trójskok w nowoczesność”, czyli CPK w wydaniu Tuska
26 czerwca Donald Tusk zapowiedział realizację Centralnego Portu Komunikacyjnego w zmienionej formule. Szef rządu podkreślił, że lotnisko w Baranowie powstanie, a z inwestycji kolejowych jako pierwszy zostanie zrealizowany tzw. igrek, który połączy Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław.
– Program CPK będzie trójskokiem w nowoczesność. Po pierwsze, Koleje Dużych Prędkości, które najpierw połączą Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław (tzw. linia Y). Po drugie, centralny port lotniczy w Baranowie przy jednoczesnej rozbudowie sieci lotnisk regionalnych. Po trzecie, rozwój Polskich Linii Lotniczych LOT, aby stały się jednym z wiodących przewoźników – powiedział premier Donald Tusk.
– Jednocześnie, dzięki wprowadzonym modyfikacjom przebiegu planowanych linii kolejowych, radykalnie zmniejszy się liczba koniecznych wywłaszczeń – informowało CPK.
Stanowisko CPK w sprawie budowy Kolei Dużych Prędkości
Z opublikowanych na stronach rządowych oraz CPK komunikatów nie wynikało jednak, co dalej z projektem budowy Kolei Dużych Prędkości w województwie śląskim, tj. linią Katowice – Ostrawa. Zadzwoniliśmy do Agnieszki Stefańskiej-Krasowskiej, rzeczniczki prasowej CPK. Poprosiła nas o przesłanie pytań w wiadomości e-mail, co też zrobiliśmy. Odpowiedź z biura prasowego CPK otrzymaliśmy po 9 dniach (i interwencji telefonicznej).
– Czy Kolej Dużych Prędkości na odcinku Katowice – granica państwa – Ostrawa będzie realizowana?
– Spółka CPK prowadzi w województwie śląskim prace przygotowawcze do budowy linii Katowice-Ostrawa (nr 170). Jest to projekt będący elementem transeuropejskiego korytarza TEN-T, czyli jeden z priorytetów inwestycyjnych UE, który otrzymał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
– Jeśli KDP Katowice – Ostrawa będzie realizowana, to w jakim wariancie przebiegu? (czy będzie to tzw. wariant inwestorski, wybrany w marcu 2023? https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci-2/nowa-linia-kolejowa-katowice-ostrawa-spolka-cpk-przedstawia-wariant-inwestorski)
– Obecny wariant przebiegu linii kolejowej Katowice-Ostrawa został wybrany po przeprowadzeniu prawie 100 spotkań z mieszkańcami i samorządowcami oraz szczegółowych analiz wielokryterialnych szeregu aspektów technicznych, społecznych i środowiskowych. Wskazany przez CPK przebieg zakłada najmniejszą liczbę wyburzeń i najmniejsze oddziaływanie na środowisko naturalne spośród wszystkich badanych. Dzięki inwestycjom CPK na Śląsku kolej obejmie swoim zasięgiem ponad 3,5 mln mieszkańców tego regionu, m.in. Żor, Rybnika, Wodzisławia i Jastrzębia-Zdroju, oznaczając koniec wykluczenia kolejowego tego ostatniego.
– Na jakim etapie znajduje się obecnie proces inwestycyjny KDP Katowice – granica państwa – Ostrawa (projekt, zgody administracyjne)?
– Obecnie na zlecenie CPK opracowywana jest koncepcja programowo-przestrzenna. Spółka złożyła też wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. W przygotowaniu jest raport oddziaływania na środowisko, opracowywany zgodnie z wytycznymi Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach. Inwestycja ma wymiar transgraniczny; odcinek Katowice – Ostrawa to nie tylko ważna inwestycja kolejowa w regionie Śląska, ale też docelowo łącznik Katowic, Krakowa i Warszawy z Brnem, Pragą, Bratysławą, Wiedniem i Budapesztem.
Przed wyborami wspierali protestujących mieszkańców. Co mają im do powiedzenia dzisiaj?
Odpowiedź, którą otrzymaliśmy od CPK, jest zasadniczo zbieżna z tym, co spółka komunikowała w czasach rządów Prawa i Sprawiedliwości. Wystarczy zerknąć do komunikatu: https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci-2/nowa-linia-kolejowa-katowice-ostrawa-spolka-cpk-przedstawia-wariant-inwestorski). Można więc odnieść wrażenie, że CPK realizuje projekt budowy Kolei Dużych Prędkości w naszym województwie według założeń przedstawionych w czasie, gdy nadzór nad całym przedsięwzięciem sprawował Marcin Horała, a nie Maciej Lasek. Założeń, przeciwko którym protestowała część mieszkańców powiatów rybnickiego i mikołowskiego. W tym miejscu dodajmy, że protestujący otrzymali przed wyborami wsparcie parlamentarzystów i kandydatów w wyborach do Sejmu RP z naszego regionu, m.in. posłanki Gabrieli Lenartowicz oraz radnego Łukasza Osmalaka. Dziś oboje zasiadają w Sejmie RP.
Dwa warunki posła Osmalaka
Poseł z Mikołowa zapewnia nas, że dogląda spraw związanych z CPK/KDP i jest dobrej myśli, gdyż wiele wskazuje na to, że zmierzają one w kierunku korzystnym dla jego regionu. – Dla mnie najistotniejszą rzeczą jest to, żeby Kolej Dużych Prędkości nie powodowała destrukcji tkanki miejskiej. Jeśli już będzie dochodziło do wywłaszczeń, to żeby one zostały przeprowadzone na uczciwych zasadach, tak aby właściciele nieruchomości nie byli poszkodowani. Jeśli te dwa warunki nie zostaną spełnione, pozostaną przeciwnikiem Kolei Dużych Prędkości w ramach CPK – mówi poseł Łukasz Osmalak z Polski 2050 Szymona Hołownii.
Posłanka Lenartowicz zasięgnęła informacji u źródła
Bardziej precyzyjnych informacji w tej kwestii udziela jednak posłanka Gabriela Lenartowicz z KO*. G. Lenartowicz, jako przewodnicząca zespołu parlamentarnego zajmującego się m.in. projektem CPK, zasięgnęła informacji u źródła, czyli wiceministrów infrastruktury – pełnomocnika Macieja Laska oraz wiceministra Piotra Malepszaka. – Otóż obecnie do 2035 roku nie przewiduje się żadnych działań stricte inwestycyjnych dot. Kolei Dużych Prędkości poza tzw. “Ygrekiem” – zapewnia posłanka G. Lenartowicz.
– Co do linii 170 Katowice – Ostrawa, zgodnie z zawartym wcześniej kontraktem opracowywana jest koncepcja programowo-przestrzenna oraz raport oddziaływania na środowisko, które to mają za zadanie odpowiedzieć na pytania o zasadność społeczną, ekonomiczną i środowiskową prowadzenia linii w technologii dużych prędkości w zaproponowanym przebiegu. Po uzyskaniu tych dokumentów podjęte zostaną decyzje co do dalszego losu tej inwestycji. Jednocześnie prowadzone są prace mające na celu zwiększenie standardów i dostępności kolejowej na tym obszarze przez Polskie Linie Kolejowe. Jednocześnie pojęliśmy prace w interdyscyplinarnym zespole roboczym nad nowelizacją prawa dot. wywłaszczeń pod cele publiczne, tak by ich zakres był ograniczony do niezbędnego, a odszkodowania były sprawiedliwe
– czytamy w odpowiedzi posłanki Gabrieli Lenartowicz na pytania Nowin.
CPK/KDP na Śląsku. Przebieg tzw. wariantu inwestorskiego
Przypomnijmy, linia z Katowic do Ostrawy, przeciw której protestowała część mieszkańców ma/miała przebiegać przez Mikołów, Palowice, Żory, Świerklany, Godów, Mszanę, a połączenie z nią mają/miały uzyskać poprzez dodatkowe łącznice również Wodzisław Śl. oraz Jastrzębie-Zdój.
Wariant inwestorski linii KDP Katowice – Ostrawa. Źródło: CPK
Wojciech Żołneczko
* Posłanka Gabriela Lenartowicz jest związana przede wszystkim z powiatem raciborskim, który stanowi jej naturalne zaplecze wyborcze, i to właśnie tutaj zdobywa najwięcej głosów. Warto jednak zauważyć, że wyborach w 2023 roku G. Lenartowicz zdobyła w powiecie mikołowskim 1798 głosów, czyli ponad dwa razy więcej niż w 2019 r., gdy zagłosowało na nią 838 mieszkańców powiatu mikołowskiego. Ten wzrost poparcia w powiecie mikołowskim był nagrodą za wsparcie protestujących przeciwko CPK na tym obszarze.
Zobacz również:
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS