Pozyskiwanie kapitału od funduszu Venture Capital to proces, który wymaga szczególnego przygotowania po stronie startupu. Startup powinien przygotować przede wszystkim kluczowe materiały przedstawiające projekt. Powinny być one dostosowane do specyfiki funkcjonowania funduszu Venture Capital, a w tym między innymi do sposobu przeprowadzania wstępnej selekcji i pełnej analizy projektu.
Pozyskiwanie kapitału od funduszu Venture Capital przez startup jest realizowanie przy wykorzystaniu następujących kluczowych narzędzi:
- teaser inwestycyjny,
- prezentacja (pitch-deck),
- model finansowy.
Poniżej odniosę się do każdego z wymienionych narzędzi, wspierających pozyskanie kapitału przez startup od funduszu Venture Capital.
Pozyskiwanie kapitału na etapie wstępnym: teaser inwestycyjny
Pozyskiwanie kapitału na etapie wstępnym przeprowadza się przy zastosowaniu teasera inwestycyjnego. Dokument ten powinien przedstawiać startup w skrótowy sposób. Objętość tego materiału dla inwestora nie powinna przekraczać 2 stron.
Celem tego narzędzia jest uzyskanie zainteresowania inwestora na tyle, aby zdecydował się on na spotkanie z założycielem startupu. Najczęściej, narządzie to przesyła się do funduszu Venture Capital za pomocą poczty elektronicznej.
Część z założycieli startupów obawia się przedstawienia niektórych obszarów projektu. Chodzi tu o takie kwestie, jak model biznesowy czy opis konkretnego know-how. Czasem ukrywana jest również nazwa firmy.
Założyciel powinien zrozumieć, że poszukując kapitału od funduszy Venture Capital musi zaakceptować konieczność wyjawienia wielu szczegółów projektu. Nazwa firmy, która pozwala zidentyfikować projekt, nie powinna być ukrywana. Inwestor, którego zainteresuje projekt, będzie mógł posłużyć się nazwą firmy, aby uzyskać dodatkowe informacje przed podjęciem decyzji o kontynuowaniu rozmów ze startupem.
Nazwa firmy to temat, który szerzej poruszyłem w jednym tekstów na moim blogu. Tekst ten znajdziesz pod następującym adresem https://www.private-equity.pl/nazwa-firmy-jak-wymyslic/.
Prezentacja dla inwestora, czyli pitch-deck
Gdy fundusz VC wyrazi zainteresowanie projektem to pozyskiwanie kapitału kontynuuje się w postaci spotkania funduszu i założyciela startupu. Takie spotkanie odbywa się w siedzibie funduszu, ale też często przeprowadza się je online przy wsparciu takich aplikacji jak MS Teams czy Zoom.
Podczas pierwszego spotkania założyciela z funduszem Venture Capital wykorzystuje się prezentację inwestorską, określaną często jako pitch deck. Narzędzie to powinno się odnosić do kluczowych obszarów projektu.
Przykładowo, pitch deck to miejsce, gdzie założyciel startupu może przedstawić takie kwestie jak wizja czy misja startupu. Podczas spotkania z funduszem, założyciel może wyjaśnić szerzej własny pomysł na startup. Misja firmy stwarza dobry kontekst do przedstawienia problemu, który startup rozwiązuje, oraz opisanie sposobu jego rozwiązania.
Misja firmy to temat, któremu poświęciłem tekst na moim blogu. Znajdziesz go pod następującym adresem: https://www.private-equity.pl/misja-firmy/.
Pitch deck przygotowuje się najczęściej za pomocą takich programów i aplikacji jak: Microsoft PowerPoint, SlideDog, Google Slides, Prezi czy Visme.
Analiza startupu za pomocą modelu finansowego
Pozyskiwanie kapitału na etapie analizy projektu wymaga przedstawienia funduszowi Venture Capital modelu finansowego. Narzędzie to przygotowuje się w arkuszu kalkulacyjnym przy wykorzystaniu takich programów i aplikacji jak na przykład LibreOffice, Google Workspace czy Microsoft Excel.
Model finansowy przedstawia model biznesowy, czyli w uproszczeniu sposób zarabiania pieniędzy przez startup. Drugi element, który zazwyczaj uwzględnia się w modelu finansowym, to kilkuletnia prognoza finansowa, która w sposób numeryczny prezentuje rozwój startupu.
Autor: Mariusz Malec
Mariusz Malec to założyciel i zarządzający firmą doradczą Private Equity Consulting (https://www.private-equity.pl/). Prowadzi specjalistyczny blog. Firma wspiera przedsiębiorców w takich obszarach jak: sprzedaż firmy, wycena firmy i pozyskiwanie kapitału.
Artykuł sponsorowany