Szwedzka agencja do spraw zamówień obronnych Försvarets materielverk (FMV) poinformowała dzisiaj o podpisaniu umowy z koncernem Lockheed Martin na dostawę dodatkowych dwunastu śmigłowców wielozadaniowych UH-60M. Maszyny zakupiono na podstawie rekomendacji dowództwa szwedzkich sił zbrojnych i raportu komisji obrony. W ostatnich dniach dodatkowe Black Hawki pozyskała również Austria.
W maju amerykański Departament Stanu wydał zgodę na pozyskanie przez Sztokholm do dwunastu nowych UH-60M wraz z pakietem części zamiennych (w tym sześcioma zapasowymi silnikami T700-GE-701D), wyposażeniem i pakietem logistycznym za maksymalną kwotę 900 milionów dolarów. Należy pamiętać, że DCSA zawsze publikuje maksymalne kwoty potencjalnych transakcji, które z reguły są ostatecznie dużo niższe.
FMV nie przekazała w komunikacie kwoty umowy ani harmonogramu dostaw. Śmigłowce mają zostać dostarczone na przestrzeni najbliższych lat.
Sweden has signed a contract for 12 new @Sikorsky UH-60M Blackhawk helicopters – taking the fleet to 27https://t.co/tyimjNCMhA pic.twitter.com/LRI67YJIJA
— Fly High Aeromedia (@FHAeromedia) July 10, 2024
Obecnie Szwecja dysponuje osiemnastoma NH90 (oznaczonymi tam Hkp 14), dwudziestoma lekkimi AW109 (Hkp 15) i piętnastoma UH-60M (Hkp 16) kupionymi w 2011 roku. Te pierwsze sprawiają Szwedom, podobnie zresztą jak dużej części innych użytkowników, ogromne problemy. Szwedzkie lotnictwo ma kłopot z utrzymaniem NH90 w przyzwoitej gotowości operacyjnej. Duże problemy sprawiała zwłaszcza wersja zwalczania okrętów podwodnych.
Okazało się również, że eksploatacja NH90 jest sześć razy droższa niż UH-60. W związku z tym Szwedzi podjęli decyzję o zastąpieniu w przyszłości feralnych NH90 inną konstrukcją. Otwiera to również drogę Lockheedowi do sprzedaży morskich SH-60 Seahawków jako śmigłowców ZOP.
Z kolei Austriacy za tę samą liczbę UH-60M zapłacą 715 milionów dolarów (DSCA oszacowała maksymalną kwotę transakcji na nieco ponad miliard dolarów). Dostawy śmigłowców rozpoczną się w 2028 roku. Nowe maszyny dołączą do obecnie eksploatowanej floty dwunastu śmigłowców rodziny Black Hawk w austriackim lotnictwie wojskowym: dziewięciu S-70A i trzech UH-60L.
#Austria #Army @Bundesheer #Sikorsky S-70A Black Hawk medium-lift utility helicopter #helicopter #aviation #AvGeek pic.twitter.com/7NbFYiftGA
— BravoZulu_R116440 (@r116440) September 21, 2021
S-70A eksploatowane są przez austriackie lotnictwo od 2002 roku (Austria to ich pierwszy europejski użytkownik), zaś trzy UH-60L odkupiono jako używane od Jordanii w 2018 roku. Trzy lata później Wiedeń rozpoczął program modernizacji floty Black Hawków, głownie w zakresie awioniki. Dodatkowe UH-60M zastąpią w służbie wiekowe UH-1N i uzupełnią lżejsze AW169M.
W najbliższym czasie kolejnym użytkownikiem UH-60M może zostać Brazylia. W maju otrzymała zgodę na pozyskanie dwunastu maszyn w celu uzupełnienia eksploatowanych obecnie UH-60L. W ostatnich dniach ofertę kupna morskiej odmiany Black Hawków otrzymała zaś Kolumbia. Stany Zjednoczone zaproponowały sprzedaż czterech Seahawków – dwóch fabrycznie nowych i dwóch z zasobów lotnictwa amerykańskiej marynarki wojennej.
US Air National Guard / Master Sgt. Matt Hecht
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS