Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Deklarowana data oddania do użytku nowej linii tramwajowej – 2028 rok – choć jest ambitna, to pozostaje realna pod warunkiem, że w 2026 roku, po przygotowaniu projektu, przetarg na wyłonienie wykonawcy robót przebiegnie sprawnie, a same prace nie napotkają nieprzewidzianych trudności.
Wrocławskie Inwestycje, spółka działająca w imieniu miasta, wybrały biuro projektowe. Jeśli nie będzie odwołań od decyzji komisji przetargowej, niebawem zostanie podpisana umowa.
Tramwaj przez Borowską – dla mieszkańców, pacjentów i medyków
Nowy odcinek torów będzie miał zaledwie 1,1 km, ale to ważne przedłużenie linii kończącej się dziś na Świeradowskiej (krańcówka “Gaj”). Komunikacja tramwajowa będzie mogła obsługiwać ruch generowany przez centrum medyczne przy Borowskiej. To nie tylko wielki szpital, ale również Wydział Farmaceutyczny Uniwersytetu Medycznego.
Poza linią tramwajową, która na ul. Borowskiej będzie trasą autobusowo-tramwajową, projekt ma uwzględniać drogę rowerową oraz przebudowę skrzyżowania. Droga rowerowa wykracza zasięgiem poza inwestycję związaną z torowiskiem. Ma być doprowadzona aż do Armii Krajowej.
Trasa tramwaju Borowska Szpital
Torowisko będzie mieć długość 1,1 km. Jego początek będzie wydłużeniem istniejących torów przy Świeradowskiej. Obecnie jest tam krańcówka i bieg kończą tramwaje jadące na Gaj. Nie ma tradycyjnej pętli. Zatem w przyszłości tramwaje nie będą kończyć biegu na wysokości ulicy Orzechowej, gdzie jest Biuro Obsługi Pasażera MPK, tylko pojadą dalej.
Skręcą nieco w prawo i wzdłuż ulicy Działkowej dojadą do Borowskiej. Z Działkowej w Borowską skręcą w lewo, miną Uniwersytet Medyczny, Uniwersytecki Szpital Kliniczny, aby dotrzeć do pętli na wysokości ulicy Kukuczki, blisko nasypu kolejowego.
Tramwaj przez Borowską dla kierowców i pasażerów kolei
Obok pętli powstanie parking typu park+ride. Kierowcy jadący z południa, z Ołtaszyna, Wojszyc czy podwrocławskich Radomierzyc lub z Biestrzykowa, będą mogli bezpłatnie zostawić swoje samochody i przesiąść się do tramwaju (lub autobusu, jeśli będzie im to bardziej pasować).
PKP Polskie Linie Kolejowe mają zamiar zmodernizować tzw. obwodnicę towarową. Przeniosą linię nr 285 – tę, która komplikuje budowę tramwaju na Jagodno i na Ołtaszyn – na nasyp. Gdy to się stanie, na nasyp zostanie przeniesiony również przystanek kolejowy Wrocław Wojszyce. Dzięki temu przesiadka z pociągu na tramwaj zajmie kilka chwil. Przystanek kolejowy będzie sąsiadował z pętlą tramwajową.
Koniec krańcówki “Gaj” – zwykła pętla jest uniwersalna
Na trasach z krańcówkami – czyli na “Gaju” i na “Tarczyński Arena (Królewiecka)” – mogą kursować wyłącznie tramwaje dwukierunkowe. MPK posiada 31 takich pojazdów (Škód 19T). To powoduje ograniczenia.
Wydłużenie trasy do Borowskiej, na której końcu będzie pętla, otworzy ten szlak dla około 250 jednokierunkowych wozów, które posiada MPK. Oczywiście pod warunkiem, że na drugim końcu trasy nie będzie krańcówki (na “Tarczyński Arena (Królewiecka)”), tylko będzie dojazd do pętli na Maślicach (ta linia tramwajowa już jest w trakcie projektowania).
MPK będzie mogło elastyczniej podchodzić do wykorzystywania swojego taboru, choć do obsługi nowych linii będzie go potrzebować więcej. To już inny temat, o którym szerzej piszemy tutaj:
Tramwaj Borowska Centrum w II etapie
Po ogłoszeniu planów wydłużenia torowiska ze Świeradowskiej do szpitala przy Borowskiej podniosły się krytyczne głosy, że nowa linia powinna biec przez całą Borowską w kierunku centrum, aby połączyć się z infrastrukturą na Glinianej.
Tak też będzie, ale to kolejny etap. Inwestycja została nazwana tramwaj Borowska Centrum. Tory o długości 1,8 km zaczynać się będą od Działkowej i łączyć z tymi przy Glinianej. Zapewni to szybki dojazd do dworca PKP i PKS. Po drodze będą przystanki “Borowska (Aquapark)”, “Śliczna” oraz “ROD Bajki”.
Obie inwestycje (Borowska Szpital i Borowska Centrum) sprawią, że prawdopodobnie już w 2030 roku Borowska będzie znakomicie skomunikowana od północy, od strony dworca autobusowego oraz od wschodu, od strony Świeradowskiej i Bardzkiej.
Dlaczego TAT, a nie zwykłe torowisko na Borowskiej?
Od Działkowej do pętli projektowana będzie TAT, czyli trasa służąca jednocześnie autobusom i tramwajom. Ma to związek z planami budowy wydzielonego buspasa na ul. Grota-Roweckiego. Jest tam przestrzeń na dobudowania buspasa w kierunku centrum, co uniezależni autobusy od korków i istotnie skróci czas przejazdu.
Wąskim gardłem pozostanie wiadukt nad Borowską, ale tam autobusy będzie wpuszczać sygnalizacja świetlna. Za wiaduktem będzie się zaczynać trasa autobusowo-tramwajowa, o której piszemy, i autobusy będą mogły jechać dalej “bezkorkowo”.
Zobacz również
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS