Wymienione organizacje zaznaczają, że nie odrzucają obecnego systemu alokacji przepustowości, który w dużej mierze zbudowany jest wokół potrzeb ruchu pasażerskiego. „Potrzeby kolei towarowej można osiągnąć poprzez uzgodnione na szczeblu międzynarodowym ramy zarządzania zdolnością przewozową, które zapewnią długoterminowe, kroczące planowanie i zabezpieczone trasy międzynarodowe dla kolejowego transportu towarowego.”
Michał Litwin ze Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych przypuszcza, że jeśli pojawią się wyjątki, to zarządcy będą po nie sięgać i zaproponowana międzynarodowa harmonizacja stanie się iluzoryczna.
Czytaj więcej
Przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński uważa, że wygrał partykularny interes ochrony swojego rynku (poprzez utrudnienie dostępu) przez narodowe towarzystwa kolejowe, jak DB, PKP, czy SNCF. – Mamy do czynienia z kolejowym rozdwojeniem jaźni. Z jednej strony konieczność wzmocnienia interoperacyjności, by podołać konkurencji drogówki, z drugiej wąsko rozumiany własny interes – wskazuje przewodniczący PISiL.
Przyznaje, że otwarcie swojego rynku stwarza poczucie zagrożenia, ale to też szansa ekspansji na inne rynki, dowody czego PKP dawało w przeszłości. – Nie znam stanowiska Ministerstwa Infrastruktury, które koncentruje się na reanimacji PKP Cargo i słusznie frustruje wynikami kolei. Warto konstruktywnie korzystać z przykładu transportu drogowego, któremu po otwarciu dostępu do rynku unijnego wyrosły skrzydła – zaznacza Tarczyński.
Sprzeczne interesy
PKP od początku uczestniczy w pracach nad projektem tego dokumentu – zarówno na poziomie Przedstawicielstwa w Brukseli, jak i organizacji branżowych, do których przynależy. – Kwestia regulowania współpracy zarządców infrastruktury z przewoźnikami w kontekście przepustowości sieci kolejowej jest bardzo istotna na poziomie Unii Europejskiej. Interesy i oczekiwania przewoźników oraz zarządców bywają w niektórych miejscach rozbieżne – przyznaje prezes zarządu PKP S.A. i Grupy PKP Alan Beroud.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS