To pierwsza na taką skalę impreza, ale z całą pewnością nie ostatnia. Na Międzynarodowy Zlot Drezyn w Przeworsku przybyły pojazdy nie tylko z Polski, ale i Europy.
Przed wielu laty drezyna była pomocniczym pojazdem kolejowym z napędem mechanicznym ręcznym lub spalinowym, służącym do nadzoru stanu linii kolejowych, a także do diagnostyki lub przewozu pracowników i materiałów w celu utrzymywania nawierzchni linii kolejowej.
Pierwotnie drezyną nazwany został zaprezentowany 12 czerwca 1817 roku w Mannheim dwukołowy welocyped zaprojektowany przez Karla Draisa. Podczas II wojny światowej eksploatowano drezyny pancerne przeznaczone do rozpoznania, patrolowania linii kolejowych i wykonywania innych pomocniczych zadań bojowych. Dawniej przez polskie koleje do tego typu działań wykorzystywane były przebudowane samochody Warszawa M20.
I wydawać by się mogło, że drezyny to już zupełny przeżytek. Historia, która wobec szybkiego rozwoju technologii, jest totalnym archaizmem. Ale nie! Tradycja chce być pielęgnowana i to jest bardzo cenne. Na niektórych nieeksploatowanych liniach kolejowych prowadzone są koleje drezynowe z wykorzystaniem turystycznych drezyn. W Polsce prowadzonych jest dziesięć kolejek drezynowych …
Płatny dostęp do treści
Przeczytałeś tylko fragment tekstu.
Chcesz przeczytać całość i inne artykuły premium?
Nieograniczony dostęp do pełnych tekstów od 19 groszy dziennie!
Masz już wykupiony dostęp? Zaloguj się
Pozostało 54% tekstu do przeczytania.
Wykup dostęp
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS