Life time value
Standardowe metryki skupiające się na pojedynczej transakcji (ruch, CR, AOV, …) koncentrują naszą uwagę na tu i teraz, na walce o przetrwanie dzisiaj. Codziennie gonimy króliczka, aby wygenerować zakładany przychód, przy założonej konwersji i średniej wartości zamówienia. Jednak skupianie się na krótkoterminowych celach, powoduje, że umyka na główny cel biznesu – jakim jest lojalizacja klienta. Lojalności klientów nie zbudujemy w czasie jednego zamówienia. To wieloetapowy proces, który uwzględnia program lojalnościowy, kampanie retargetingowe, obsługę posprzedażową i wiele innych elementów budujących wartość sklepu Twojego e commerce. Klient, który przychodzi na witrynę, bo ją zna i lubi, wygeneruje przychody przy dużo niższych kosztach. I właśnie w tym elemencie można wygenerować godziwy zysk.
Wartość życiowa klienta
Dlatego może warto zmienić filozofię transakcyjności na filozofię budowania relacji (niczym stary dobry sprzedawca z warzywniaka) i zmienić skupienie z pojedynczej transakcji na długofalowe generowanie przychodu z klienta? Wymaga to zmiany w spojrzeniu na codzienne generowanie sprzedaży, a ułatwić to może spojrzenie na inne wskaźniki, parametry, które do tej pory były głównie stosowane w biznesach subskrypcyjnych, np. Saas’a.
Z pomocą przychodzą tutaj takie KPI jak:
LTV – life time value – średnia wartość klienta w czasie
CAC – customer acquisition cost – koszt pozyskania klienta
Opierając się na tych dwóch podstawowych wartościach, bardziej skupimy się długofalowych rozwoju biznesu i “kombinowaniu” jak z raz pozyskanego klienta “wycisnąć” większą wartość w przychodzie. Otwierając się na nowe podejście do sprzedaży, warto wrócić do podstaw strategii biznesu. Opracować unikalny brand z wykorzystaniem archetypów marki, wybrać UVP (unikalne propozycje wartości) dla swojego ecommerce’u i popracować nad procesami posprzedażowymi, by klient został z nami na dłużej.
Zwiększenie częstotliwości dokonywania zakupów
Customer lifetime value obrazuje, ile razy dany klient dokonał zakupów w naszym sklepie internetowym oraz na jakie kwoty – średnia wartość zamówienia. Dla Twojej firmy mocno istotne jest pozyskiwanie mniejszej liczby klientów, ale bardziej dochodowych, którzy dokonują częstszych zakupów droższych produktów. Dzięki temu całkowity przychód jest wyższy – Twój wskaźnik ltv wzrasta, koszty spadają a Twój zysk rośnie wykładniczo.
Czy stosujecie te KPI (lub inne oparte o wartość rozłożoną w czasie) w swoich ecommerce’ach?
Foto: Pixabay, treść: materiał partnera
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS