A A+ A++

Agresja wobec konduktorów – to niestety częste zjawisko. Kontrolowała gapowicza: „Zostałam opluta”.

***

Drużyna konduktorska, maszyniści i inni członkowie obsady pociągu są funkcjonariuszami publicznymi. Warto wiedzieć, że korzystają z ochrony prawnej i każdy akt agresji względem nich może skończyć się w sądzie.

Z ankiety przeprowadzonej przez związkowców wśród 53 pracowników Kolei Śląskich wynika, że często spotykają się z przejawami agresji ze strony pasażerów. 89 proc. ankietowanych stwierdziło, że do takich sytuacji dochodzi przynajmniej raz w tygodniu.

– Z relacji pracowników drużyn konduktorskich wynika, że najczęstszym powodem sytuacji konfliktowych jest brak biletu i opóźnienie pociągu. – mówi Tomasz Niedziela, wiceprezes zarządu Kolei Śląski ds. handlowych i dodaje: – Pojawia się też motyw odmowy przewozu roweru, alkohol i substancje psychoaktywne – podróżni pod ich wpływem potrafią być naprawdę agresywni.

Odrobina zrozumienia

Relacje konduktorów regionalnego przewoźnika są czasami porażające: „Zostałam opluta przez pasażera za to, że zgodnie z regulaminem doliczyłam mu dodatkową opłatę za brak zgłoszenia się po bilet”.

Albo: „Zdarza się, że kiedy doliczamy opłatę dodatkową, tam gdzie nie ma kas biletowych, ale są biletomaty, jestem dla podróżnych złodziejem”.

– Na takie zachowania nie ma zgody. Mamy regulaminy i przepisy, w oparciu o które działamy. Zdecydowana większość pasażerów to rozumie ale zdarzają się tacy, którzy uważają, że konduktor albo kierownik pociągu jest po prostu złośliwy – mówi Andrzej Wasilewski, wiceprezes zarządu Kolei Śląskich ds. technicznych.

Zmiany sprzed roku

W czerwcu 2023 roku wprowadzono zmiany w ustawie o transporcie kolejowym obejmując ochroną członków drużyn konduktorskich, dyżurnych ruchu, nastawniczych, kierowników pociągu, zwrotniczych, ustawiaczy, manewrowych, rewidentów taboru, automatyków, toromistrzów, dróżników oraz pracowników utrzymania porządku wchodzących w skład obsługi pociągu.

– W praktyce oznacza to tyle, że przedmiotem ochrony prawnokarnej jest nietykalność cielesna i godność osobista naszych pracowników podczas sprawowania przez nich czynności służbowych – wyjaśnia Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.

Przemysław Brych, znany online jako Konduktor Przemek przez pięć lat był konduktorem w Kolejach Śląskich, potem pracował jako kierownik pociągu.

– Zespół konduktorski pracuje w bezpośrednim kontakcie z pasażerem. Mierzy się z trudnymi sytuacjami i szkoli się, jak na nie reagować. Sytuacje konfliktowe się zdarzają, a oni są na pierwszej linii frontu – mówi Przemysław Brych.

Kierownik pociągu ma prawo wyprosić uciążliwego pasażera

Musimy pamiętać, że nie tylko ważny bilet decyduje o tym że pasażer może podróżować pociągiem.

– Kierownik pociągu jest odpowiedzialny za porządek na pokładzie i bezpieczeństwo podróżnych. W sytuacji, kiedy w pociągu znajduje się podróżny, który jest na przykład agresywny, kierownik ma prawo go wyprosić z pociągu – przypomina Tomasz Niedziela.

Pracownicy Kolei Śląskich podkreślają, że zapisy ustawy, która objęła ich rok temu ochroną, jako funkcjonariuszy publicznych są dla nich bardzo ważne i powinni o nich wiedzieć także pasażerowie.

– Jesteśmy takimi samymi ludźmi jak ci, dla których pracujemy. Wozimy pasażerów do pracy, na weekendy, pracujemy w godzinach nocnych i w święta, żeby podróżni mogli dotrzeć do celu. Prosimy o szacunek i zrozumienie, że zdarzają się w naszej pracy sytuacje na które nie mamy wpływu – mówią.

***

Ważny temat:

***

KOMENTARZE: TYLKO FACEBOOK.

Masz problem, widzisz problem, masz ważną informację? Daj nam znać:

[email protected] lub przez „Wyślij Wiadomość” na Facebooku Katowice Dziś.

***

Poszukujemy współpracowników. Skontaktuj się mailowo lub przez Fb.

***

Redaktor naczelny Katowice Dziś Mateusz Cieślak.

***

Za KŚ. Fot. również.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułAwaria SI CEPIK
Następny artykułPSEW 2024: Polska strategicznym rynkiem dla Unipera