An-22 po blisko 60 latach kariery odchodzi na emeryturę. Rosyjskie wojskowe lotnictwo transportowe poinformowało, że jeszcze w tym roku zakończy działalność największego na świecie samolotu turbośmigłowego.
To już koniec ery legendarnego radzieckiego samolotu, który przez prawie sześć dekad odgrywał kluczową rolę w operacjach wojskowych i cywilnych. Informacje takie przekazał generał Władimir Benediktow, dowódca wojskowego lotnictwa transportowego Rosji, podkreślając jednocześnie znaczenie Tweru, nieoficjalnej stolicy rosyjskiego wojskowego lotnictwa transportowego.
Warto wyjaśnić, że mamy tu do czynienia z naprawdę wyjątkową konstrukcją, bo An-22 to największy samolot turbośmigłowy na świecie, a swego czasu największy samolot w ogóle. W końcu oddał jednak ten ostatni tytuł innej kultowej maszynie ze stajni Olega Antonowa, czyli An-225 “Mrija”, która od połowy lat 80. XX wieku była największym i najcięższym samolotem na świecie (i trzecim pod względem rozpiętości skrzydeł). I pewnie wciąż cieszyłaby się tym tytułem, gdyby nie została zniszczona przez Rosję na początku inwazji na Ukrainę.
An-22 (w kodzie NATO: Cock) to samolot przewidziany do transportu wojska i ładunków oraz poszukiwania złóż minerałów. Wyposażony jest w cztery silniki turbośmigłowe Kuzniecow NK-12 o mocy 15 000 KM każdy, które napędzały również samoloty Tu-95 i Tu-142 z rodziny samolotów bombardujących i patrolujących. Pierwszy lot samolotu odbył się 27 lutego 1965 roku, a pierwszy publiczny pokaz podczas Międzynarodowych Pokazów Lotniczych w Paryżu rok później.
An-22 szyb … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS