A A+ A++

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowała stan budowy nowych dróg w Polsce. Od początku br. zawarto 14 umów na budowę niemal 163 km tras. Ogłoszono także przetargi na realizację dwóch ważnych obwodnic. Niestety, spory pomiędzy urzędnikami a wykonawcami już teraz przełożyły się na opóźnienia w inwestycjach.

Przetargi zaplanowane na 2024 roku zostały zaprezentowane z wyprzedzeniem pod koniec ubiegłego roku. Miało to na celu przygotować ewentualnych wykonawców i pozwolić firmom zaplanować kolejny sezon budowlany. Niestety nawet pomimo tego, nie udało się uniknąć licznych postępowań odwoławczych, co w znaczącym stopniu wydłuża rozstrzygnięcie przetargów.

Jak podkreśla GDDKiA – obecnie niemal wszystkie prowadzone postępowania są w trybie przetargów nieograniczonych. Wyjątkiem jest zadanie realizowane z wykorzystaniem technologii BIM (obwodnica Zatora na DK28), które zostało przeprowadzone w trybie dialogu konkurencyjnego. Po ocenie wniosków, która miała miejsce jeszcze w ubiegłym roku, prowadzono dialog z wyłonionymi trzema wykonawcami. Po zakończeniu mogą oni składać oferty na realizację tej inwestycji.  

W trzech kolejnych postępowaniach przetargowych trwa weryfikacja złożonych ofert i nie miał jeszcze miejsca wybór oferty najkorzystniejszej. Są to postępowania dla dwóch odcinków S8 woj. dolnośląskim: Łagiewniki Zachów – Niemcza, Niemcza – Ząbkowice Śląskie Północ oraz obwodnicy Kroczyc w ciągu DK78.  

Odwołania i skargi to prawdziwa zmora

Niestety bardzo często w ostatnim czasie wykonawcy korzystają ze środków ochrony prawnej, jakimi są odwołania do KIO i skargi do sądu. W takich przypadkach prowadzone kontrole ulegają wstrzymaniu, a realizacja inwestycji – opóźnieniu. Tak było chociażby w przypadku pięciu przetargów dotyczących odcinków S16 Olsztyn Wschód – Barczewo, S17 Piaski Wschód – Łopiennik, S17 Krasnystaw Północ – Izbica, S11 odc. II Siemianice – Gotartów oraz S19 Jawornik – Lutcza. Postępowania odwoławcze zostały ustanowione także przy budowie drogi S17 Izbica – Zamość Sitaniec, obwodnic Stargardu w ciągu DK20 oraz Poręby i Zawiercia w ciągu DK78. W przetargu na realizację obwodnicy Głogowa w ciągu DK12 po oddaleniu odwołania do KIO na wybór najkorzystniejszej oferty została nawet wniesiona skarga do sądu.

GDDKiA zaznacza, że to tylko wybrane odwołania i skargi, które mają właśnie miejsce. Takich spraw toczy się dużo więcej i chociaż niektóre z nich zostały już rozstrzygnięte, pozostałe znacząco utrudniają realizację planów budowy dróg na 2024 rok. Nie oznacza to jednak, że inwestycje stoją w miejscu.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułStrzały ostrzegawcze do uchodźców na granicy polsko-białoruskiej. Co wiemy w sprawie zatrzymania żołnierzy
Następny artykułKonfederacja straszy Unią Europejską. Mentzen na Krupówkach, Berkowicz w Nowym Targu (zdjęcia)