A A+ A++
Po kilku latach ciszy wraca temat budowy Drogowej Trasy Średnicowej na wschód. W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego odbyło się we wtorek spotkanie marszałka z prezydentami Katowic, Mysłowic, Sosnowca i Jaworzna, a także przedstawicielem Metropolii. Samorządowcy podkreślają, że w tej sprawie są zgodni, a przedłużenie DTŚ na wschód to priorytet.

Koncepcja budowy DTS do Mysłowic, Sosnowca, Jaworzna, a nawet Dąbrowy Górniczej i Będzina powstała na początku XXI wieku. W komunikacie po spotkaniu samorządowców w urzędzie marszałkowskim w grudniu 2003 roku można było przeczytać:

Prace na DTS–Wschód podzielono na 8 kontraktów. Obecnie trwają prace nad przebudową ulicy Chorzowskiej i al. Rozdzieńskiego w Katowicach. Przedsięwzięcie obejmie m.in. budowę tunelu pod Rondem im. gen Ziętka oraz przebudowę otaczającej infrastruktury drogowej. Roboty obejmą odcinek łączący DTŚ z drogą krajową nr 86. Prace potrwają do końca 2006 roku. Przedstawione rozwiązanie zakłada przedłużenie trasy poprzez Mysłowice, Sosnowiec i Będzin aż do Dąbrowy Górniczej. Przewidziano budowę odgałęzień w kierunku Jaworzna. Koncepcja spotkała się z dużym zainteresowaniem przedstawicieli lokalnych samorządów oraz członków Wojewódzkiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej. Stwierdzono, że warto rozpocząć szerszą debatę nad projektem oraz wprowadzić go do Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Śląskiego.”

W kolejnych latach DTŚ była budowana, ale tylko w kierunku zachodnim. Ostatecznie dotarła do Gliwic i na tym prace się zakończyły. Nie znaczy to jednak, że w sprawie DTŚ-Wschód nic się nie działo. Jaworzno, jako lider porozumienia miast, przystąpiło do przygotowania decyzji środowiskowych dla dwóch odnóg DTŚ. Jedna powstała w 2019 i została utrzymana w mocy przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Została jednak zaskarżona przez organizacje ekologiczne. Sprawa jest w Naczelnym Sądzie Administracyjnym.

Decyzja dla drugiego odcinka jeszcze powstaje. Bez tych dokumentów nie można przystąpić do projektowania.

Pochodzący z Jaworzna marszałek województwa Wojciech Saługa stwierdził na początku swojej kadencji, że przedłużenie DTŚ na wschód to jeden z jego priorytetów. – Korki na drogach do Katowic, nie tylko w poniedziałki i piątki, bo ciasno jest praktycznie codziennie, pokazują, że trzeba zaprojektować coś, co będzie równoległe do autostrady A4. To jest inwestycja priorytetowa nie tylko dla mieszkańców regionu, ale też województwa, a nawet dla całego kraju – mówi Saługa.

Bez Drogowej Trasy Średnicowej obecny układ w pewnym momencie się zatka i atrakcyjność inwestycyjna województwa śląskiego spadnie, a dojazd do centrum aglomeracji przestanie być możliwy. Zaczniemy na tym bardzo tracić – uważa Paweł Silbert, prezydent Jaworzna.

Inni prezydenci mają podobne zdanie. W tym samym tonie wypowiada się Marcin Krupa, prezydent Katowic, który zdaje sobie sprawę, że budowa DTŚ na wschód może zwiększyć napływ samochodów do Katowic. – Na pewno dobra droga zachęca do poruszania sią samochodami, ale dzisiaj to co już jest na drogach lokalnych, bez względu na jakość czy nieprzewidywalny czas podróżowania, to przeniesie się na DTŚ-kę, co odblokuje drogi lokalne. Poprawi się więc na pewno jakość poruszania się po aglomeracji czy poszczególnych miastach. Jest to coś, co dopina pewien układ i koncepcję transportową, czyli równoległa oś do autostrady A4, służąca ruchowi lokalnemu – mówi prezydent Katowic.

Na terenie Katowic DTŚ na wschód ma się zaczynać od wylotu z tunelu pod rondem. Potem biegłaby śladem obecnej ul. Bagiennej do granicy z Mysłowicami i tam wpadałaby w ul. Obrzeżną Zachodnią. Na granicy Katowic i Mysłowic DTŚ rozwidlałaby się na odcinki północny i południowy.

Plan zakłada przebudowę węzła DK 86 w Katowicach i dobudowę kolejnego wlotu (wylotu z tunelu w kierunku wschodnim). – Jeśli to zostanie zrealizowanie, ruch w tym miejscu nie będzie tamowany. Jako miasto przygotowaliśmy koncepcję przebudowy tego miejsca (budowa estakady na wysokości os. Gwiazdy, która prowadziłaby w prawo, w stronę Tychów – przy. red.), ale docelowe rozwiązanie pokażą specjaliści i projekt. Dzisiaj jesteśmy na początku drogi – informuje Marcin Krupa.

Wprawdzie decyzje środowiskowe na nowe odcinki DTŚ mają być dwie, ale sama budowa miałaby być podzielona na kilka etapów i odcinków.

Na razie trudno powiedzieć ile mogłaby kosztować budowa DTS Wschód. Nie ma też obecnie żadnego zabezpieczenia finansowego dla tej inwestycji.

Za 2-3 tygodnie prezydenci mają ponownie spotkać się z marszałkiem, żeby ustalić pierwsze szczegóły i podział prac nad planowaniem DTŚ Wschód.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNasze Miasto: Częstochowa. Trwa remont nowej DK91 na Rakowie. Duże utrudnienia pod estakadą!
Następny artykułNielegalna migracja z Białorusi. Rozbito grupę ściągającą ludzi. Migranci mieli pracować w Łodzi