W szczególności jest to związane z koncepcją przedniego zawieszenia typu pull-rod, które obecnie sprawdza się w bolidach m.in. Red Bulla.
Ferrari zdołało już poczynić w tym roku znaczny postęp dzięki modelowi SF-24. Wygrało dwa wyścigi i toczy wyrównany pojedynek z Red Bullem i McLarenem.
Duży pakiet zmian, jaki wprowadzono na GP Emilii-Romanii, przyniósł pewne korzyści. Kolejny pakiet aerodynamiczny zaplanowano na GP Wielkiej Brytanii, choć pierwotnie chciano go zastosować go na Węgrzech.
W międzyczasie, pojawią się jeszcze dwa nowe tylne skrzydła. W Kanadzie dostępna będzie wersja o niskim oporze powietrza, a następna modyfikacja będzie dostosowana do torów, na których rozwija się mniejsze prędkości, tak jak np. w Hiszpanii.
Jednak sposób w jaki Ferrari wprowadza i stosuje ulepszenia, powoduje, że trudniej osiągnąć zyski, przyznał szef zespołu Fred Vasseur.
– Przy ograniczeniu kosztów i obecnych przepisach trzeba równoważyć obie strony, a my wprowadzimy ulepszenia, gdy będziemy mieli coś konkretnego do zaoferowania – powiedział.
– Trzeba pamiętać, że tempo rozwoju jest znacznie niższe niż dwa lata temu. Oznacza to, że za każdym razem, gdy ktoś wprowadza ulepszenia, zysk jest mniejszy niż dwa lata temu i jest to normalne – dodał.
Malejące zyski i chęć, aby nie wykorzystywać całkowitego potencjału, jaki posiada obecnie zespół, wywołały dyskusję, że Ferrari może być gotowe na bardziej zdecydowane zmiany w samochodzie na 2025 rok, niż można było oczekiwać jeszcze kilka miesięcy temu .
Prace nad przyszłorocznym samochodem już się rozpoczęły i Vasseur przyznał, że obecnie w Maranello rozwija się trzy projekty.
– Część zespołu pracuje nad kolejnymi aktualizacjami, które wprowadzimy w tym sezonie, a inna grupa jest już skupiona na przyszłorocznym samochodzie – powiedział.
– Pracujemy już nad samochodem na 2025 rok. Jeśli chodzi o podwozie i aerodynamikę, możemy mówić o kilku koncepcjach, ale nic konkretnego, biorąc pod uwagę, że nie ma jeszcze konkretnych przepisów – zaznaczył.
Spekulacje na temat samochodu na przyszły rok sugerują, że Ferrari może być skłonne wprowadzić w nim duże zmiany, zamiast przejść na prostą ewolucję SF-24, aby nie marnować żadnych pomysłów, które będzie mogło wykorzystać po wprowadzeniu nowych przepisów w 2026 roku.
Źródła sugerują, że projektanci Ferrari zrozumieli kilka kluczowych aspektów, które przyniosą korzyści w 2025 roku i mogą mieć duże znaczenie w walce z Red Bullem i McLarenem.
Jednym z obszarów zainteresowania, po latach wprowadzania swoich pomysłów, może być wykorzystanie gotowego przedniego zawieszenie typu pull-rod, z którego korzystają już Red Bull i McLaren. Konstrukcja ma wyraźnie zalety aerodynamiczne, poprawiając przepływ powietrza wokół przodu samochodu i co najważniejsze, także pod podłogą.
Lewis Hamilton, Mercedes-AMG, 3rd position, Frederic Vasseur, Team Principal and General Manager, Scuderia Ferrari, talk after the race
Autor zdjęcia: Steve Etherington / Motorsport Images
Taka modyfikacja zawieszenia wymagałaby całkowicie nowego podwozia, ponieważ konieczne byłoby zastosowanie nowego mocowania wahaczy i mechanizmów wewnętrznych. Jakakolwiek zmiana układu zawieszenia może również otworzyć drzwi do zmiany pozycji kierowcy, co może pomóc poprawić rozkład masy.
Potencjalny ruch Ferrari w kierunku zastosowania przedniego zawieszenia w stylu Red Bulla jest związany z próbą przejęcia Adriana Neweya. Brytyjczyk mógłby z pewnością bardzo pomóc w tworzeniu samochodu na 2026 rok.
W tym roku Ferrari jako jedyne stosuje tylne zawieszenie typu pull-rod i jest przekonane, że zmiana na zawieszenie typu push-rod nie przyniesie znaczących korzyści.
Pytany dlaczego Ferrari nie kopiuje rozwiązań innych zespołów, dyrektor techniczny Ferrari Enrico Cardile powiedział: – W rzeczywistości nasze tylne zawieszenie jest nieco inne pod względem rozłożenia górnych i dolnych wahaczy w porównaniu z zawieszeniem Red Bulla. Odnotowaliśmy dobre wyniki podczas badań aerodynamicznych, a przy przejściu z rozwiązania pull-rod na push-rod, nie zauważyliśmy dużej różnicy. Dlatego od tego momentu rozwijaliśmy nasze zawieszenie, zachowując ten sam układ.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS