A A+ A++

Coraz więcej mieszkańców pada ofiarą oszustów, którzy używają naszych danych osobowych, aby np. zaciągnąć kredyt. Ministerstwo Cyfryzacji wprowadziło usługę „Zastrzeż PESEL” i obywatele mogą zastrzegać swoje dane już od połowy listopada 2023 roku. Natomiast od 1 czerwca wszystkie instytucje finansowe będą musiały sprawdzić Rejestr Zastrzeżeń Numerów PESEL, zanim udzielą komuś pożyczki czy podpiszą umowę.

Usługa „Zastrzeż PESEL” umożliwia blokadę, z poziomu aplikacji lub serwisu internetowego, konkretnego numeru PESEL, tak by jego posiadacz nie padł ofiarą przestępców. Jeśli ktoś zastrzeże swój PESEL, oszust nie będzie miał możliwości wzięcia na tę osobę kredytu czy sprzętów na raty. Obecnie to ofiara kradzieży tożsamości musi udowodnić, że to nie ona zaciągnęła zobowiązanie finansowe. Nowe przepisy zmienią tę sytuację. Od 1 czerwca 2024 instytucje finansowe będą miały obowiązek sprawdzenia statusu numeru PESEL np. przed udzieleniem pożyczki.

– Warto zastrzec swój numer PESEL. Można to zrobić szybko i wygodnie przez stronę gov.pl, aplikację mObywatel lub w urzędzie. Takie zastrzeżenie można również w każdej chwili wycofać – informują pracownicy wydziału spraw obywatelskich urzędu gminy.

Zastrzeżenie, a także cofnięcie takiego zastrzeżenia jest bezpłatne. Nie trzeba przy tym podawać przyczyny, ponieważ każda pełnoletnia osoba, która posiada nadany numer PESEL ma prawo dowolnie zarządzać statusem zastrzeżenia swojego numeru PESEL. Nie ma też znaczenia, ile razy PESEL zostanie zastrzeżony. Ma to głównie chronić osoby prywatne przed finansowymi skutkami kradzieży ich danych. Nie dotyczy ono innych sytuacji codziennych czy formalnych – nawet, jeśli używamy w nich swoich danych osobowych.

W związku z tym zastrzeżony numer PESEL nie wpływa na:

  • sprawy urzędowe (np. wzięcie ślubu, zameldowanie się czy wyrobienie dokumentów),
  • sprawy zdrowotne (np. wizyty u lekarza, pobyt w szpitalu czy wykupienie recepty),
  • udział w wyborach,
  • ważność dokumentów (np. dowodu osobistego, paszportu czy prawa jazdy),
  • korzystanie z profilu zaufanego,
  • podróżowanie (np. przekraczanie granicy, podróże lotnicze czy kupowanie biletów lotniczych),
  • wykonywanie czynności służbowych (np. podpisywanie umów w pracy).

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułE.Leclerc nie wycofuje się z Polski, ale zamknie kolejne hipermarkety
Następny artykułZapowiedzi weekendowe. Będzie się działo