13 firm jest zainteresowanych zaprojektowaniem 24 km drogi Knyszyn-Korycin – podała wczoraj po otwarciu przetargowych ofert Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku. Trasa ma w przyszłości połączyć planowaną trasę S16 Knyszyn-Krynice z budowaną już obwodnicą Suchowoli.
Najtańszą ofertę na kwotę 7,3 mln zł złożyła firma Multiconsult Polska sp. z o.o., najdroższą (18 mln zł) Ivia sp. z o.o. Wszystkie zaproponowane kwoty mieszczą się w tej, jaką na to zadanie przewidziała GDDKiA, wynoszącej 20,2 mln zł brutto.
REKLAMA
Oferty są teraz sprawdzane i analizowane w celu wyboru najbardziej korzystnej.
GDDKiA w Białymstoku informowała już wcześniej, że zaprojektowanie (na razie projekt, a nie budowa) odcinka Knyszyn-Korycin jest możliwe, bo do lutego 2026 r. obowiązuje wydana wcześniej decyzja środowiskowa dla szerszego odcinka.
Wybrany w przetargu wykonawca ma przygotować projekt do budowy 24,1 km dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym z obu stron. Planowane są trzy węzły drogowe: Knyszyn (na skrzyżowaniu obecnej drogi dk 65 z planowaną S16), Jasionówka (na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej 671 z drogą powiatową 1354B oraz węzeł Korycin (na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej 671). Mają też powstać m.in. drogi na potrzeby ruchu lokalnego, ekrany akustyczne oraz przejścia dla zwierząt.
Wybrana w przetargu firma będzie przygotowywać potrzebną dokumentację wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę czyli tzw. decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). Ma wykonanie tego zadania będzie miała blisko półtora roku od podpisania umowy, wraz z uzyskaniem ZRID maksymalnie prawie 3 lata.
Przetarg na dokumentację uwzględnia ustalenia z Komisją Europejską o tym, że będzie przeprowadzona analiza wielokryterialna dotyczącą przebiegu dróg ekspresowych w północno-wschodniej Polsce. Chodzi o przyszłość planowanych dróg S16 Knyszyn-Ełk i S8 Augustów-Białystok.
REKLAMA
Ministerstwo infrastruktury informowało wcześniej PAP, że przeprowadzenie tej analizy – wraz z elementami oddziaływania na środowisko – jest wiązane z warunkami wypłaty Polsce środków unijnych w sektorze drogowym.
„Decyzja o budowie tej inwestycji (Knyszyn-Korycin) zostanie podjęta po zakończeniu wielostronnej analizy sieci drogowej w woj. podlaskim i warmińsko-mazurskim. Planowany odcinek drogi ekspresowej S8 mógłby przejąć ruch tranzytowy z istniejącej dk8 przecinającej Puszczę Knyszyńską” – poinformowała w środę w komunikacie GDDKiA w Białymstoku.
We wtorek sejmik województwa podlaskiego nowej kadencji ponowił swoje marcowe stanowisko, skierowane do najwyższych władz w Polsce w sprawie dróg S16 i S8. Wskazuje w nim na konieczność powstania w Podlaskiem obu dróg ekspresowych: S16 Knyszyn-Ełk i S8 Białystok-Augustów jako ważnych dla rozwoju, zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej województwa, rynku pracy, poprawy komunikacji i bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
(PAP)
autorka: Izabela Próchnicka
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS