Już 27 czerwca ruszy 80. edycja zawodów, a jubileusz uświetni światowa czołówka. ORLEN 80. Rajd Polski stanowić będzie bowiem jedną z trzynastu tegorocznych rund WRC. W oczekiwaniu na sportowe emocje na mazurskich szutrach przypominamy kilka – naszym zdaniem – kluczowych momentów w historii najważniejszej samochodowej imprezy w Polsce.
Ambicje jeszcze pod zaborami
Wszystko zaczęło się ponad sto lat temu kiedy to grupa pasjonatów z Towarzystwa Automobilistów Królestwa Polskiego zorganizowała w 1913 roku samochodowy rajd na trasie Warszawa – Łódź – Radom – Puławy – Lublin – Warszawa. Zawody te odbyły się jednak na terenach pod zaborem rosyjskim i pierwszym rajdem, który oficjalnie dał początek drugiej najstarszej imprezie rajdowej na świecie, był Raid Samochodowy rozegrany w dniach 23 – 25 czerwca 1921 roku.
W pierwszych zawodach samochodowych w niepodległej Polsce wzięło udział sześciu zawodników, a najlepszy na niespełna 600 przewidzianych kilometrach z Warszawy do Białowieży i z powrotem był inżynier Tadeusz Heyne jadący samochodem marki Dodge.
Rok później na ponad 800-kilometrowy dystans II Rejdu Samochodowego wyruszyło dziewięć załóg. Najlepszy na trasie Warszawa-Zakopane-Warszawa okazał się Albert Lorenz w samochodzie marki Stayer II. Uczestnicy III Międzynarodowego Rejdu Samochodowego mieli już do pokonania ponad 2000 km tras, które wiodły przez województwa południowe i wschodnie ówczesnej Rzeczypospolitej.
Z roku na rok impreza, która od 1925 roku nosiła dumną nazwę Polskiego Raidu Samochodowego, była coraz dłuższa. Ciekawostkę stanowi edycja z 1930 roku, bowiem wtedy samochody podzielono na klasy nie według pojemności silnika, a… ceny.
Autor zdjęcia: Narodowe Archiwum Cyfrowe
Rozwój imprezy został zahamowany przez ogólnoświatowy kryzys. W latach 1931-1936 nikt nie myślał o motoryzacyjnej rywalizacji. Rajd przywrócono w 1937 roku, a rozwój techniki przyczynił się do osobliwego zapisu w regulaminie – przeciętna prędkość na trasie nie mogła przekroczyć 70 km/h.
W 1939 roku, niespełna trzy miesiące przed wybuchem II Wojny Światowej, pobito rekord długości trasy. Do przejechania było 4358km! Zawodnicy w czasie trwania rajdu musieli rozegrać kilka prób sportowych, dość nietypowych jak na dzisiejsze warunki. Były to próby rozruchu zimnego silnika przed każdym etapem, czy też próby zrywu i hamowania. Pojęcie serwisu praktycznie nie istniało, bowiem ówczesne przepisy zabraniały nawet uzupełniania wody w chłodnicy.
Koszmar wojny odcisnął swoje piętno na każdym aspekcie życia. Nie pozbawił jednak ludzi pasji do samochodów i fascynacji prędkością. Historia Rajdu Polski rozpoczynała się na nowo…
Historia Rajdu Polski
Autor zdjęcia: Narodowe Archiwum Cyfrowe
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS