Po ponad rocznej przerwie Tesla w końcu opublikowała długo oczekiwany raport dotyczący bezpieczeństwa swojego autopilota.
Przez lata Tesla regularnie publikowała “Raport bezpieczeństwa pojazdu”, w którym prezentowała liczbę kilometrów pomiędzy wypadkami z udziałem jej pojazdów, zarówno tych korzystających z autopilota, jak i tych bez niego. Dane te były porównywane ze średnimi w branży, co miało pokazać, że technologia autopilota Tesli zapewnia znacznie bezpieczniejsze warunki jazdy, a pojazdy Tesli ulegają wypadkom znacznie rzadziej niż przeciętne samochody w USA, nawet bez włączonego autopilota.
Tesla przestała publikować dane o wypadkach w niekorzystnym dla siebie okresie. Nie pomaga to w budowaniu zaufania do Autlopilota.
Raport Tesli jednak często krytykowano za ograniczony zakres danych, nieuwzględniający faktu, że wypadki częściej zdarzają się na drogach miejskich niż na autostradach, gdzie autopilot jest najczęściej używany. Mimo to, były to jedyne dostępne dane dotyczące autopilota, co czyniło je cennymi dla śledzenia postępów tej technologii. Tesla zaprzestała publikowania tych raportów po IV kwartale 2022 roku, nie podając żadnych wyjaśnień. Teraz, po ponad roku, Tesla zdecydowała się wznowić publikację raportów dotyczących bezpieczeństwa autopilota.
Pierwszy kwartał 2023 roku, którego dane firma udostępnia dopiero teraz, wykazał znaczny spadek liczby przejechanych kilometrów między wypadkami w porównaniu do tego samego okresu roku poprzedniego. Może to wyjaśniać, dlaczego Tesla wstrzymała publikację raportów na ponad rok.
Powodem obecnej publikacji może być poprawa wyników w pierwszym kwartale 2024 roku, które Tesla postanowiła ujawnić: “W pierwszym kwartale odnotowaliśmy jeden wypadek na każde 7,63 miliona przejechanych mil, podczas których kierowcy korzystali z technologii Autopilota. W przypadku kierowców, którzy nie korzystali z technologii Autopilota, odnotowaliśmy jeden wypadek na każde przejechane 955 000 mil. Dla porównania, najnowsze dane dostępne od NHTSA i FHWA (z 2022 r.) pokazują, że w Stanach Zjednoczonych do wypadku samochodowego dochodziło średnio co 670 000 mil.”
Krytycy wskazują, że Tesla przestała publikować dane w pierwszym kwartale 2023 r., ponieważ nie wyglądały najlepiej i ponownie opublikowała je dopiero teraz, gdy zaczęły wyglądać lepiej. Świadczy to o braku przejrzystości, który nie pomaga w budowaniu zaufania do systemów ADAS.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS