A A+ A++

Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland to projekt realizowany przez ORLEN, który otrzymał bezzwrotne, ogromne dofinansowanie w wysokości 62 mln euro z Unii Europejskiej. Wsparcie dotyczy budowy 16 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru oraz instalacji produkcji zielonego odnawialnego wodoru.

Znane są już wyniki kolejnego naboru w ramach konkursu CEF Alternative Fuels Infrastructure Facility, ogłoszonego przez Europejską Agencję Wykonawczą ds. Klimatu, Środowiska i Infrastruktury (CINEA). Komisja Europejska opublikowała informację, że 42 projekty otrzymały dotacje na łączną kwotę 424 mln euro. Wśród nich są projekty, zakładające budowę infrastruktury tankowania wodoru, które otrzymały ponad 120 mln euro, z czego aż połowa to właśnie dofinansowanie dla projektu realizowanego przez ORLEN. Warto podkreślić, że jest to największy grant w historii instrumentu Łącząc Europę w obszarze wodoru.

Jak zaznacza Grzegorz Jóźwiak, Dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych, rozwój paliw alternatywnych, w tym wodoru, jest jednym z kluczowych elementów transformacji energetycznej.

– Widzimy, że w kolejnych latach będzie on odgrywał istotną rolę, szczególnie w przemyśle, transporcie ciężkim i publicznym. Zeroemisyjna komunikacja miejska jest szczególnie ważna w dużych miastach, które na ten cel mogą pozyskać dofinansowanie z NFOŚiGW i programów unijnych. Sukcesywnie więc rośnie zainteresowanie pojazdami z napędem wodorowym. Dlatego, razem z samorządami w całej Polsce, rozwijamy ten rodzaj transportu. Na przykładzie otrzymanego dofinansowania widzimy, że to właściwy kierunek, zbieżny z tym, który wyznaczyły unijne instytucje – wyjaśnia Grzegorz Jóźwiak.

Dodaje, że jest to już trzeci etap projektu Clean Cities, który koncentrował się na budowie infrastruktury tankowania wodoru i źródeł wytwarzania wodoru w postaci hubów wodorowych.

– Dzięki temu, że pierwsze dwa etapy zrealizowaliśmy z powodzeniem, bo już dzisiaj funkcjonuje stacja w Poznaniu, która tankuje 25 autobusów wodorowych, rozpoczęliśmy testy na stacji w Katowicach, jesteśmy też na etapie oddawania hubu wodorowego we Włocławku i pierwszych testów rozruchowych, zbudowaliśmy sobie wiarygodność w Komisji Europejskiej. Dzisiaj możemy pochwalić się, że ten projekt uzyskał największą dotację w historii projektów wodorowych – mówi dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych ORLEN.

Autobus na wodór w Płocku. Jakie wnioski po pierwszych testach? [FILM, ZDJĘCIA]

W ramach pierwszych dwóch etapów, ORLEN realizuje budowę 8 stacji tankowania wodoru w całym kraju oraz instalacji produkcji wodoru jakości automotive we Włocławku. Inwestycje te już wcześniej otrzymały dofinansowanie w wysokości 70 mln zł z funduszu unijnego „Łącząc Europę”. Dzięki tym środkom, ORLEN uruchomił między innymi dostawy paliwa wodorowego dla pojazdów komunikacji miejskiej w Poznaniu oraz prowadzi testy stacji tankowania wodoru w Katowicach. Kolejne stacje będą uruchamiane w Pile, Warszawie, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Bielsku-Białej i Włocławku. Stacje tankowania wodorem będą ogólnodostępne, przeznaczone do zasilania autobusów miejskiej komunikacji publicznej, samochodów osobowych i pojazdów ciężarowych.

Otrzymana dotacja pozwoli na zrealizowanie trzeciego etapu projektu, czyli zbudowanie kolejnych 16 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru, rozmieszczonych na sieci TEN-T (transeuropejskiej sieci transportowej) w różnych częściach kraju. Dodatkowo, w Szczecinie koncern zbuduje instalację produkcji wodoru jakości automotive, w oparciu o elektrolizę wody zasilanej odnawialnymi źródłami energii.

Grzegorz Jóźwiak

Przypomnijmy, że rozwój infrastruktury związanej z paliwami wodorowymi jest elementem Strategii Wodorowej Grupy ORLEN, niezbędnym dla wyzwań związanych z transformacją energetyczną i szukaniem zielonych, ekologicznych rozwiązań. Wodór jako alternatywa dla paliw konwencjonalnych jest obecnie jednym z kluczowych elementów dekarbonizacji sektora transportu.

Do 2030 roku Grupa ORLEN zakłada budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji. Wodór będzie dostarczany do nich dzięki wybudowaniu europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. Łączna zakładana moc elektrolizerów w Grupie ORLEN do 2030 roku wyniesie około 1 GW mocy, co w połączeniu z projektami typu waste-to-hydrogen umożliwi produkcję ponad 130 tysięcy ton rocznie odnawialnego wodoru na koniec obecnej dekady.

Pierwsza w Polsce lokomotywa na wodór już działa! [FILM, ZDJĘCIA]

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOpiekują się potrzebującymi. Poszukują wolontariuszy
Następny artykułJak zarabiać na swojej wiedzy online? To wydarzenie, które da odpowiedź