A A+ A++

PERN szuka “Inżyniera budowy” drugiej nitki rewersyjnego ropociągu Odcinka Pomorskiego

06.02.2020r. 13:34


PERN ogłosił postępowanie na wybór firmy, która będzie pełnić funkcję “Inżyniera budowy” przy budowie drugiej nitki rewersyjnego rurociągu Odcinka Pomorskiego na trasie Płock-Gdańsk. Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu można składać do 4 marca – podała spółka.


Informując w czwartek o przetargu w trybie negocjacji z ogłoszeniem na wybór podmiotu będącego “Inżynierem budowy” dla drugiej nitki Odcinka Pomorskiego ropociągu, którym zarządza PERN, spółka podkreśliła, że “celem projektu, jest stworzenie infrastruktury rurociągowej, która zapewni bezpieczeństwo tłoczeń i stanowić będzie dodatkowe zabezpieczenie dla transportu ropy naftowej na odcinku północnym, niezbędnej dla zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego Rzeczypospolitej Polskiej”.

Odcinek Pomorski ropociągu PERN o długości ok. 240 km umożliwia transport ropy naftowej na trasie z bazy magazynowej w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem do bazy magazynowej w Gdańsku – oba obiekty należą do spółki – oraz rewersyjnie, czyli w kierunku przeciwnym.

Jak przypomniało w czwartek biuro prasowe PERN, planowana trasa drugiej nitki tej magistrali naftowej, na odcinku Płock-Gdańsk, biegnie wzdłuż istniejącej pierwszej nitki przez dziewięć powiatów w trzech województwach: mazowieckim, kujawsko-pomorskim i pomorskim. Spółka wspomniała przy tym, że budowa rurociągu realizowana jest w oparciu o ustawę o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w sektorze naftowym, która weszła w życie w kwietniu 2019 r.

“Usługa +Inżyniera budowy+ jest skutecznym i powszechnie stosowanym rozwiązaniem w realizacji złożonych projektów inwestycyjnych” – zaznaczyła jednocześnie spółka.

W grudniu 2019 r. PERN informował, że rozstrzygnął przetarg i uzyskał wymagane zgody organów korporacyjnych na zawarcie umowy z ILF Consulting Engineers Polska na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla drugiej nitki rewersyjnego ropociągu Odcinka Pomorskiego na trasie Płock-Gdańsk. “Wstępnie zakłada się zakończenie etapu prac przygotowawczych pod koniec 2021 r. oraz rozpoczęcie fazy realizacji inwestycji” – zapowiedziała wówczas spółka.

Jak podkreślił wtedy PERN, spółka ILF, która wykona dokumentację projektowo-kosztorysową dla budowy rewersyjnego ropociągu na odcinku Płock-Gdańsk, “jest jedną z wiodących inżynierskich firm projektowo-doradczych, która świadczy kompleksowe usługi m.in. w obszarze ropy i gazu oraz posiada bogate doświadczenie i specjalistyczną wiedzę techniczną i menedżerską niezbędną do świadczenia usług projektowania, doradztwa oraz zarządzania i nadzoru na realizacją inwestycji liniowej”.

Wcześniej PERN szacował koszt budowy II nitki Odcinka Pomorskiego na ok. 1 mld zł. Spółka argumentowała jednocześnie, że zwiększenie przepustowości tej rewersyjnej magistrali naftowej na trasie Płock-Gdańsk ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski.

Jeszcze w 2018 r., informując o planowanej inwestycji, wiceprezes PERN Rafał Miland mówił m.in. PAP, iż budowa drugiej nitki rewersyjnego Odcinka Pomorskiego “usprawni transport” surowca w obu kierunkach, czyli z Gdańska do Płocka i odwrotnie, zgodnie z bieżącymi potrzebami klientów spółki, “którzy w coraz większym stopniu dywersyfikują źródła zaopatrywania się w ropę, w tym drogą morską”.

Jednocześnie Miland zwracał wówczas uwagę, że rozbudowa Odcinka Pomorskiego znajduje się na liście “Projektów wspólnego zainteresowania” (Projects of Energy Community Interest – PECI), czyli strategicznych przedsięwzięć dla bezpieczeństwa energetycznego Unii Europejskiej.

Według PERN obecna przepustowość Odcinka Pomorskiego na trasie Gdańsk-Płock to ok. 30 mln ton ropy rocznie, z kolei w przeciwnym kierunku magistrala osiąga wydajność ok. 27 mln ton na rok. Spółka szacowała wcześniej, że parametry techniczne drugiej nitki tego rurociągu pozwolą m.in. na przesył na trasie Płock-Gdańsk blisko 25 mln ton surowca rocznie.

PERN to strategiczny podmiot dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, odpowiadający za tłoczenie rurociągami ropy naftowej, w tym do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech oraz za magazynowanie zarówno surowca, jak i paliw płynnych.

Z końcem 2019 r. PERN zapowiedział, że łączny plan inwestycji i remontów zatwierdzony tam przez Walne Zgromadzenie wyniesie ponad 1 mld zł w 2020 r., natomiast zaktualizowane plany nakładów inwestycyjnych w latach 2018-22 to ok. 3,1 mld zł – wcześniej spółka podawała 2,7 mld zł.

W listopadzie 2017 r. Rada Ministrów przyjęła dokument “Polityka Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym”, zgodnie z którym PERN ma wspierać dywersyfikację dostaw ropy do Polski, a także pełnić “wiodącą rolę” w składowaniu tego surowca oraz paliw, “zajmując się bilansowaniem całego systemu magazynowego”, w tym rozbudową pojemności magazynowych.

PAP


Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSędzia Juszczyszyn: Zamierzam nadal przychodzić do sądu
Następny artykułRadni powiedzieli „nie”. Sołtysi z Wielopola jednak bez podwyżek