Toyota Yaris świętuje 25 lat istnienia na rynku. W ciągu ćwierćwiecza doczekała się czterech generacji i 10 mln sprzedanych egzemplarzy. Powiększyła się również lista modeli z “Yaris” w nazwie.
Toyota Yaris trafił do produkcji w 1999 roku. Samochód powstawał w japońskiej fabryce Takaoka. Szybko jednak podjęto decyzję, że auta przeznaczone na rynek europejski będą wyjeżdżać z linii produkcyjnych we Francji. Ze względu na duże zainteresowanie modelem na Starym Kontynencie w 2021 roku zdecydowano się na to, że model produkowany będzie również w czeskim zakładzie w Kolinie. Ale Yaris ma również związki z naszym krajem. Takie elementy jak silniki benzynowe oraz elektryczne (do napędu hybrydowego) produkowane są w fabryce znajdującej się na Dolnym Śląsku.
Toyota Yaris pierwszej generacji zadebiutowała w 1999 roku. Samochód oferował przestronne, jak na swoje wymiary, nadwozie oraz wysokim poziomem bezpieczeństwa. Swego czasu był to najbezpieczniejszy model w swoim segmencie według Euro NCAP.
Za wprawianie w ruch pierwszej generacji odpowiadał litrowy silnik benzynowy o mocy 68 KM. Jednostka zdobyła główną nagrodę w pierwszej edycji konkursu International Engine of the Year 1999. W wyższych wersjach wyposażenia klienci mogli zdecydować się również na 87-konną jednostkę VVT-i o pojemności 1,3.
Druga generacja Yarisa zadebiutowała w 2005 roku. W porównaniu z poprzednikiem samochód charakteryzował się między innymi większym nadwoziem. Bagażnik oferował 272 litry pojemności, a po złożeniu tylnych foteli – 737 litrów. Auto zdobyło maksymalnie pięć gwiazdek w testach Euro NCAP – było więc jeszcze bezpieczniejsze od swojego poprzednika.
Toyota Yaris drugiej generacji dostępna była z kilkoma silnikami. Najsłabszą była litrowa jednostka VVT-i o mocy 69 KM. Najwyżej w ofercie stał silnik 1,8 Dual VVT-i o generujący 132 KM.
W 2012 roku do trzeciej generacji Yarisa trafił układ hybrydowy. Po trzech latach prac japońskim inżynierom udało się opracować mniejszą wersję układu napędowego z Priusa, ograniczając wymiary wszystkich komponentów i wprowadzając, jako bazę, jednostkę 1,5 zamiast 1,8. Hybrydowy napęd generował 100 KM. Yaris trzeciej generacji charakteryzował się również bardziej aerodynamiczną karoserią, osiągając współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,287.
W 2017 roku Toyota Yaris przeszła modernizację, w ramach której, oprócz zmian stylistycznych, wprowadzono również poprawiony układ hybrydowy. Oprócz tego samochód został wyposażony w nowe systemy bezpieczeństwa. Yaris po raz kolejny … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS