A A+ A++

Wielu rodziców zastanawia się jak wygląda diagnostyka w kierunku spektrum autyzmu. Jakie są „testy”, które wykorzystuje się do diagnozy spektrum autyzmu, czy jak wygląda wywiad diagnostyczny i właśnie o to pytamy dr n. o zdr. Annę Kaźmierczak-Mytkowską, specjalistkę psychologii klinicznej, specjalistkę psychoterapii dzieci i młodzieży z Centrum CBT.

Proces diagnozy spektrum autyzmu (ASD) obejmuje szczegółowy wywiad, obserwację zachowania dziecka oraz ocenę jego funkcjonowania w różnych środowiskach. W diagnostyce wykorzystywany jest tzw. „złoty standard”, który obejmuje narzędzia takie jak: Protokół wywiadu ADI-R (Autism Diagnostic Interview-Revised) oraz Wystandaryzowany protokół obserwacji bezpośredniej ADOS- 2 (Autism Diagnostic Observation Scale) oraz ocena funkcji poznawczych i wykonawczych. Należy podkreślić, że proces diagnostyczny wymaga współpracy między różnymi specjalistami oraz zaangażowania rodziców, ponieważ dostarczenie kompletnych informacji i zaangażowanie rodziców są kluczowe. 

Choć ostateczną diagnozę musi postawić psychiatra dzieci i młodzieży, to wywiad oraz wszystkie badania diagnostyczne prowadzone są przez zespół, w którego skład wchodzi lekarz i psycholog, którzy mają doświadczenie diagnostyczne w tym zakresie. W przypadku dzieci, które mają bardzo głębokie zaburzenia, to często w postawieniu diagnozy jest niezbędna obecność neurologopedy, który oszacuje na czym polegają trudności werbalne pacjenta. Dlatego należy podkreślić, że nigdy nie jest to jednorazowa wizyta, a jest to diagnoza w oparciu o konsultacje z różnymi specjalistami. To, co jest jeszcze bardzo istotne, to, warto podkreślić, że diagnozę autyzmu można postawić w każdym wieku – mówi Anna Kaźmierczak-Mytkowska

Rzetelny wywiad w diagnozie spektrum autyzmu

Mimo, że objawy pojawiają się wcześnie, to niestety nie zawsze są identyfikowane, rozpoznawane, a dobrze jest mieć świadomość, że diagnozę można postawić w każdym wieku, często diagnozują się również osoby dorosłe. Diagnostyka musi zostać przeprowadzona w sposób rzetelny, a sam wywiad powinien obejmować pytania dotyczące nie tylko wczesnego rozwoju, ale także rozwoju na poszczególnych etapach życiowych,  aż do momentu, w którym pacjent się pojawił. Przeprowadzony wywiad ADI-R (Autism Diagnostic Interview-Revised) odnosi się do bardzo szczegółowej identyfikacji obszarów rozwojowych istotnych z punktu widzenia diagnostyki zaburzeń ze spektrum autyzmu.

Poza bardzo szczegółowym wywiadem często specjaliści oglądają np. filmy z wcześniejszego okresów rozwojowych i obserwują, jak dziecko funkcjonowało. Należy zaznaczyć, że to, co dla rodziców może być naturalne albo niepokojące, może być zupełnie inaczej ocenie przez specjalistów. –  mówi Anna Kaźmierczak-Mytkowska

Z kolei do oceny funkcji poznawczych i wykonawczych mogą być wykorzystywane narzędzia psychologiczne, takie jak np.: Skale Inteligencji Stanforda – Bineta (edycja 5) (SB5), Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży (IDS-2), dla dzieci ze znacznymi deficytami Skala Leitera-3.Celem tej części diagnozy jest ocena sposobów przekazywania informacji, zdolności koncentracji uwagi, sposobów zapamiętywania, nadawania i rozumienia mowy, zdolności analizy i syntezy materiału werbalnego i niewerbalnego, myślenia abstrakcyjnego i elastyczności myślenia. 

Protokół obserwacji bezpośredniej z użyciem ADOS- 2, ma na celu identyfikację istotnych cech funkcjonowania- adekwatnie do wieku- które związane są z ASD. Poza specyficznymi wzorami przetwarzania informacji, wzorami zachowania w różnych okresach rozwojowych, wzorami komunikowania się i rozumienia komunikacji daje też informację w jakiś sposób człowiek myśli o sytuacjach międzyludzkich, jakie ma sposoby radzenia sobie w tych sytuacjach społecznych. 

Mimo, iż społeczna świadomość dotycząca spektrum autyzmu jest większa niż kilka lat temu, to wciąż w przestrzeni publicznej obecne są mity i stereotypy z tym związane, a rodzice niekiedy z obawy przed diagnozą i tym1, że ich dziecko może mieć spektrum autyzmu nie decydują się na diagnozę. Zwykle boimy się tego, czego nie znamy, natomiast warto zdawać sobie sprawę z tego, że brak akceptacji i wsparcia dla dziecka ze spektrum autyzmu może być dla niego obciążający. To właśnie dzięki akceptacji i zmianie otoczenia wspieramy rozwój dziecka dokładnie tak, jak tego potrzebuje.

Więcej o tym, z czym mierzy się osoba w spektrum autyzmu w poniższym materiale:

Jak poznać, że dziecko ma autyzm? Praktyczny przewodnik dla rodziców

Jakie są objawy zaburzeń ze spektrum autyzmu u dorosłych?
Jakie są objawy zaburzeń ze spektrum autyzmu u dorosłych?

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułUrząd Miasta Oświęcim zbiera dane o kompostowaniu bioodpadów
Następny artykułLiderzy zostali na Montim