A A+ A++

Małopolskie Centrum Nauki Cogiteon rozpoczęło już sprzedaż biletów i wiele wskazuje na to, że już pierwszego dnia obiekt przyciągnie wielu odwiedzających. Czy będą mogli tam wygodnie dojechać?

Otwarte w 2010 roku w Warszawie Centrum Nauki Kopernik pomimo upływu lat i pojawienia się konkurencyjnych placówek o podobnym profilu wciąż cieszy się bardzo dużą popularnością. W ubiegłym roku utrzymało się w pierwszej piątce najchętniej odwiedzanych atrakcji turystycznych Mazowsza, z 1,38 mln zwiedzających.

Wiele wskazuje na to, że krakowski Cogiteon również spotka się z dużym zainteresowaniem. Facebookowe wydarzenie dotyczące zaplanowanego na 22 czerwca otwarcia śledzi już ponad 9 tysięcy osób, spore poruszenie wywołała też informacja o uruchomieniu sprzedaży biletów. Od 23 czerwca pierwsi zwiedzający będą mogli zwiedzać interaktywną wystawę stałą Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon. Dwa dni później wystartują zajęcia w laboratoriach. Bilet normalny od wtorku do czwartku kosztuje 40 zł, od piątku do niedzieli – 42 zł. Bilet ulgowy to odpowiednio 35 zł i 37 zł, dostępny jest też bilet dla dwojga dorosłych i dwojga dzieci za 130 zł. Wiele osób już teraz przychodzi tam, by skorzystać z placu zabaw czy pospacerować po zielonym dachu nowego budynku.

Dziewięć linii

Odwiedzający warszawskie Centrum Nauki Kopernik mają ułatwione zadanie. Od 2015 roku otwarty jest przystanek II linii metra o tej samej nazwie, z którego do centrum nauki dojdziemy w ok. 5 minut. Mniej więcej tyle samo lub mniej zajmie droga od przystanków autobusowych przy bibliotece uniwersyteckiej, przed mostem Świętokrzyskim lub w tunelu.

W przypadku krakowskiego Cogiteonu najbliższym z dostępnych przystanków autobusowych jest Jurczaka (nż), przy estakadzie prowadzącej do Centrum Handlowego Serenada. Zatrzymują się tam linie:

159 – kursująca co 15-20 minut z Cichego Kącika do os. Piastów, co daje połączenie Cogiteonu z Alejami
172 – kursująca co 15 minut z Bronowic Małych do Kombinatu;

Więcej linii zatrzymuje się na przystanku Os. Akademickie PK, choć to będzie się wiązało z nieco dłuższym dojściem:

129 – Dworzec Główny Zachód – Czyżyny Dworzec, co 15-20 minut
138 – Azory – Kombinat, co 20 minut
152 –Cmentarz Olszanica – Czyżyny Dworzec, co daje połączenie z obszarem I obwodnicy i dworcem, co 15-20 minut
189 – Nowy Kleparz – Plac Centralny (przez Dworzec Główny Wschód), co 15-20 minut
442 – Cmentarz Prądnik Czerwony – Os. Na Stoku, w weekendy co 30 minut

Najdłuższą trasę będą musieli pokonać pasażerowie, którzy wysiądą na przystanku Os. Dywizjonu 303 przy ul. Stella-Sawickiego. Kursują tam linie:

129 –Dworzec Główny Zachód – Czyżyny Dworzec, co 15-20 minut
178 – Łagiewniki – Mistrzejowice, co 15-20 minut. To jedyne bezpośrednie połączenie z południowymi dzielnicami Krakowa.

Co z nową linią?

Na ten rok Zarząd Transportu Publicznego zapowiedział również uruchomienie zupełnie nowej linii, która ma korzystać z nowego układu drogowego wybudowanego w rejonie centrum nauki. Według wstępnych planów, linia 148 miała zaczynać swój bieg w Łęgu, na ul. Na Załęczu, a następnie kursować ulicami Ciesielskiego, Centralną, Nowohucką, al. Pokoju, Lema, al. Jana Pawła II, Życzkowskiego do Cogiteonu.

Taki układ trasy pozwalałby na sprawną przesiadkę z linii tramwajowych kursujących al. Pokoju i al. Jana Pawła II, ma też w założeniu obsłużyć dwie „białe plamy”, a więc rozbudowujący się rejon Łęgu i kompleks biurowców przy ul. Życzkowskiego, który od lat czekał na obsługę komunikacją miejską. Według planów przedstawionych pod koniec ubiegłego roku, linia miałaby kursować co 15 minut w godzinach szczytu i co 30 minut poza nim, a w weekendy co 30 minut.

Na to usprawnienie trzeba będzie jednak jeszcze poczekać. – Chcielibyśmy uruchomić tę linię od października – zapowiada Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego. To wówczas ma zacząć nowa umowa z firmą Mobilis, a oferta dla pasażerów ma się znacząco poprawić. Przedstawiciel ZTP nie wyklucza też, że linia mogłaby zostać wydłużona – tak, by nie kończyła trasy przy Cogiteonie.

Zanim to będzie jednak możliwe, potrzebne jest porozumienie z Politechniką Krakowską. Ulica Życzkowskiego nie należy bowiem do miasta, lecz do uczelni i bez jej zgody nie można skierować tamtędy linii autobusowej. Chodzi nie tylko o możliwość wjazdu autobusów, ale też o sprawy związane z utrzymaniem drogi. – Trwają rozmowy z uczelnią w tej sprawie – mówi nam Krzysztof Wojdowski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Rowerem i autem

Co z tymi, którzy zechcą dojechać do Małopolskiego Centrum Nauki samochodem? W ramach inwestycji wybudowane zostały parkingi. Podziemny pomieści 185 samochodów osobowych i ma możliwość ładowania pojazdów elektrycznych. Dodatkowo 61 samochodów i 11 autokarów zmieści się na parkingu obok budynku.

Na razie nie zostały jeszcze podane szczegóły co zasad funkcjonowania parkingu. Póki co nie jest on dostępny, część kierowców parkuje wbrew zakazom na nowo wybudowanej drodze. Czas pokaże, w jakim stopniu wybudowany parking spełni potrzeby po otwarciu Cogiteonu i czy straż miejska poradzi sobie z pilnowaniem porządku w tym rejonie.

– Jeżeli chodzi o rowerzystów, na naszym terenie jest mnóstwo stojaków, więc zachęcamy do tego, by przyjeżdżać do nas rowerami. Mamy też stację naprawy rowerów – mówi nam Piotr Koziarz, rzecznik prasowy Cogiteonu.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSzydło: Zielony Ład sięga do kieszeni każdego z nas
Następny artykułEKG 2024: sektor kosmiczny rośnie nawet 20-25 proc. rok do roku