Luty 5, 2020 10:51 AM
Niemal 800 tys. zł kosztowały w 2019 r budżet Tarnobrzega nagrody dla miejskich urzędników, które przyznał podwładnym prezydent Dariusz Bożek. Kwota ta jest wyższa o blisko 160 tys. zł w porównaniu do tej, wydanej na nagrody roczne dla pracowników magistratu w roku 2018.
Zgodnie z art. 36 ust. 6 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn. DzU z 2018 r., poz. 1260 ze zm.) pracownikowi samorządowemu, zatrudnionemu na podstawie powołania lub umowy o pracę, za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej można przyznać nagrodę.
W myśl art. 100 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę. W konsekwencji pracownikom nie przyznaje się nagród uznaniowych za należyte wykonywanie obowiązków. Jest to bowiem ich powinność. Nagrodę można zatrudnionemu przyznać za zaangażowanie w pracę, szczególne osiągnięcia itp. Przyznanie nagrody bez zaistnienia przesłanki „szczególnych osiągnięć w pracy zawodowej” jest działaniem bezprawnym.
Na błędy popełniane przez samorządy wskazała m.in. Najwyższa Izba Kontroli w wystąpieniu pokontrolnym z października 2012 r. (LKR – 4101-13-03/2012 P/12/190) NIK zwrócił uwagę, że w art. 36 ust. 6 ustawy o pracownikach samorządowych określono, że nagrodę można przyznać za szczególne osiągnięcia zawodowe. Uznaniowość musi się ona zawsze wiązać ze szczególnymi osiągnięciami zawodowymi. Nagroda pieniężna jest bowiem dodatkowym i szczególnym wyróżnieniem pracownika, a nie stałym dodatkiem do pobieranego wynagrodzenia przyznawanym wszystkim pracownikom bez wyjątku – czytamy w raporcie NIK.
Jakimi konkretnymi przesłankami kierował się prezydent Bożek przyznając nagrody swoim pracownikom? – tego nie dowiedzieliśmy się, bowiem na pytanie o uzasadnienie konkretnych nagród dla konkretnych osób, nie uzyskaliśmy odpowiedzi. Rzecznik poinformował jedynie, iż cyt.: „Były to nagrody za osiągnięcia w pracy zawodowej w 2019 roku.”
Brak pełnej listy nagrodzonych urzędników. Dlaczego?
Zadaliśmy rzecznikowi W. Lisowi pytanie: – „Proszę o przesłanie listy nagrodzonych pracowników w 2019 roku. Lista ma zawierać imię i nazwisko pracownika, stanowisko, kwotę nagrody oraz uzasadnienie jej przyznania. Lista z wyłączeniem stanowisk usługowych i technicznych.” W odpowiedzi otrzymaliśmy listę 36 osób wraz z kwotami przyznanych nagród oraz informację:
– Zasadą jest, że informacje o wysokości wynagrodzeń (w tym: nagród) osób zatrudnionych w urzędach gmin, nie stanowią informacji publicznej. Prawo do informacji podlega bowiem ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej. Wyjątek w tym zakresie dotyczy informacji o wysokości wynagrodzeń osób pełniących funkcje publiczne (vide: art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej). Jak wskazuje piśmiennictwo oraz utrwalone orzecznictwo sądowo administracyjne „osobami pełniącymi funkcje publiczne” w Urzędzie Miasta Tarnobrzega będą: Prezydent Miasta oraz pozostałe osoby należące do ścisłego kierownictwa Urzędu Miasta, tj. Zastępca Prezydenta, Skarbnik oraz Sekretarz, ponadto osoby kierujące poszczególnymi komórkami organizacyjnymi Urzędu Miasta (tj. naczelnicy wydziałów, ich zastępcy oraz kierownicy biur), a także osoby upoważnione przez prezydenta miasta do wydawania decyzji administracyjnych. W przypadku pozostałych pracowników, w tym zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi, dane o przyznanych nagrodach jako dane osobowe o charakterze prywatnym konkretnych osób, nie podlegają udostępnieniu. W związku z powyższym przesyłam wykaz pracowników Urzędu Miasta Tarnobrzega pełniących funkcje publiczne, którym przyznano nagrody pieniężne (podane kwoty są kwotami brutto) za osiągnięcia w pracy zawodowej w 2019 roku.”
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z Wrocławia mówi co innego
Zadaliśmy rzecznikowi urzędu miasta takie samo pytanie jak Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog, które wystąpiło do prezydenta Wrocławia o udostępnienie listy nagród przyznanych urzędnikom z wyłączeniem stanowisk usługowych i technicznych. Lista miała zawierać imię i nazwisko, stanowisko, kwotę nagrody oraz uzasadnienie jej przyznania.
Stowarzyszenie Watchdog aby otrzymać odpowiedź musiało złożyć skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Ich zdaniem informacja o wysokości zarobków czy nagród osoby zatrudnionej przez podmiot publiczny stanowi informację publiczną. W jej ramach można więc domagać się ujawnienia szczegółowych danych dotyczących wydatkowania środków publicznych na nagrody dla konkretnej grupy pracowników zatrudnionych na określonym stanowisku.
WSA podzielił stanowisko stowarzyszenia i uwzględnił skargę. Informacje dotyczące kwot wynagrodzeń pracowników urzędów państwowych lub samorządowych, jako finansowanych ze środków publicznych za wykonywanie funkcji publicznych, stanowią informację publiczną – orzekł. Niezależnie od tego, czy są to stałe elementy wynagrodzenia, czy fakultatywne lub uznaniowe, jak nagrody. Bez znaczenia jest też to, czy dotyczą osoby pełniącej funkcję publiczną. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych gospodarka środkami publicznymi jest jawna. Sygnatura akt: IV SAB/Wr 77/19
KTO ILE DOSTAŁ
W naszym zestawieniu prezentujemy kwoty nagród (BRUTTO), jakie otrzymali pracownicy Urzędu Miasta Tarnobrzega pełniący funkcje publiczne tj. obok prezydenta jego zastępca, skarbnik oraz sekretarz, ponadto osoby kierujące poszczególnymi komórkami organizacyjnymi Urzędu Miasta (tj. naczelnicy wydziałów, ich zastępcy oraz kierownicy biur), a także osoby upoważnione przez prezydenta miasta do wydawania decyzji administracyjnych.
Po 10 tys. zł otrzymali zastępca prezydenta i sekretarz miasta, z kolei skarbnik prezydent przyznał nagrodę rzędu 8 tys. zł.
W zestawieniu nagród dla naczelników, najwięcej bo 6 tys. 200 zł otrzymała naczelnik Wydziału Techniczno – Inwestycyjnego i Drogownictwa, po 6 tys. zł naczelnicy Wydziału Urbanistyki, Architektury i Budownictwa i Wydziału Geodezji i Gospodarki Gruntami, zaś 5.500 tys. zł naczelnik wydziału Organizacji i Partycypacji Społecznej.
13 naczelników otrzymało nagrody rzędu 5 tys. zł, 4 tys. zł dostał naczelnik Wydziału Edukacji, Zdrowia, Sportu i Kultury zaś 3 tys.zł naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Środowiska.
Z sześciu nagrodzonych zastępców naczelników najwięcej, bo po 5 tys. zł otrzymali pracownicy Wydziału Budżetu i Finansów oraz Wydziału Techniczno-Inwestycyjny i Drogownictwa, najmniej zaś zastępca kierownika Urzędu Stanu Cywilnego – 2.5 tys.zł.
Kwoty ośmiu nagród dla pracowników wydających decyzje administracyjne(sześciu inspektorów i dwóch referentów) w imieniu prezydenta Tarnobrzega wyniosły od 4050, 00 zł do 3450, 00 zł.
Podsumowując na nagrody dla 36 pracowników urzędu miasta przeznaczone zostało 180 tys zł. W urzędzie zatrudnionych jest około 250 pracowników, o tym którzy pracownicy dostali jeszcze nagrody i w jakich kwotach nie zostaliśmy poinformowani.
793.540,00 ZŁ
W minionym roku prezydent Bożek nie przyznał nagród półrocznych, a jedynie roczne. Podobna sytuacja na przestrzeni ostatnich 10 lat miała miejsce jedynie w 2017 r, kiedy prezydentem był Grzegorz Kiełb.
Kwota, jaką prezydent Bożek przeznaczył na nagrody wynosi 793.540,00 i jest o 159,25,00 zł wyższa od tej z roku 2018.
Wysokość rocznych nagród przyznawanych w urzędzie miasta Tarnobrzega w latach 2009-2019.
2009 – 1.214.380,00
2010 – 1.281.980,00
2011 – 1.138.668,50
2012 – 1.101.430,00
2013 – 647.960,00
2014 – 979.088,00
2015 – 963.184,50
2016 – 756.095,00
2017 – 627.950,00
2018 – 634.290,00
2019 – 793.540,00
O nagrodach przyznanych przez prezydenta Grzegorza Kiełba pisaliśmy w artykule pt: Tarnobrzeg: W 2015 roku magistrat wydał prawie milion na nagrody dla urzędników. Za to, że w ogóle pracują? (video)
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS