A A+ A++

Dziś trudno znaleźć w porcie żaglówkę, która nie ma na swoim wyposażeniu napędu mechanicznego. Napędu, który tak ułatwia manewry w porcie i bezpieczne przemieszczanie się w przypadku braku wiatru. Co sprawia, że branża żeglarska zmienia się tak szybko?

Rozwój branży żeglarskiej związany jest niewątpliwie ze wzrostem zamożności klasy średniej i mody na uprawianie sportów wodnych. Kolejnym powodem jest zwiększenie udogodnień, wygody, automatyzacji i środków bezpieczeństwa. Wraz ze wzrostem zamożności rosną wymagania i oczekiwania klientów. Żeglarze są coraz wygodniejsi, pragną automatyzacji rutynowych czynności. Jedną z form wygody i bezpieczeństwa dla żeglujących stanowią silniki zaburtowe, dzięki którym żeglarze są niezależni od wiatru, a w zasadzie od jego braku. Proszę sobie wyobrazić sytuację: na środku mazurskiego jeziora ustaje wiać wiatr, a do brzegu mamy kilka kilometrów. Załodze pozostaje kilkugodzinne wiosłowanie. Ciężka praca zniechęci do żeglarstwa całą załogę. Kolejna sytuacja: potrzebujemy zacumować w porcie wśród pozostałych jachtów. Przestrzeni mało, wiatr jest niestabilny. Raz wieje mocniej raz słabiej, zmienia kierunek. Wszystko to sprawia, że prosta czynność cumowania przerasta sternika i jego załogę. Nie trudno o uszkodzenie burty. Z pomocą przychodzą silniki zaburtowe 2 lub 4-suvowe. Dzięki nim, precyzyjnie zacumujesz w porcie, dopłyniesz do portu podczas braku wiatru, bez problemu pokonasz kanały żeglugowe.

Silnik zaburtowy 2 czy 4-suvowy, a może elektryczny?

Silniki 2-suvowe są tańszą alternatywą w stosunku do 4-suvowych konstrukcji. Są głośniejsze, mało ekonomiczne i potrzebują większej uwagi przy ich eksploatacji. W przypadku nowoczesnych silników 4-suvowych sternik leje do baka paliwo i rusza. Właściciel silnika 2-suvowego musi przyrządzić specjalną mieszankę paliwa z olejem. W przeciwnym wypadku doprowadziłby do zatarcie silnika. Rekomendujemy zakup silnika 4-suvowego o mocy dostosowanej do masy łodzi i oczekiwanych, komfortowych prędkości. Silniki 4-suvowe spełniają rygorystyczne normy emisji spalin.
Elektryczny silnik zaburtowy jest przede wszystkim tańszy, lżejszy i cichszy. Dopłyniemy na nim wszędzie tam, gdzie jest zakaz pływania na silnikach spalinowych np jezioro Nidzkie. Niestety silniki te mają jedna podstawową wadę, a mianowicie zasięg. Na standardowym akumulatorze 100 Ah pracują do 10 godzin. Wystarczy co prawda na cały dzień pływania lub kilka dni rzadkiego używania w porcie, kanałach itp., ale ponowne ładowanie do stanu używalności potrwa prawie całą dobę. Kolejną wadą jest mała moc silników elektrycznych. Sprawdzi się jedynie w małych łódkach wędkarskich i nie dużych żaglówkach.

Jaka moc silnika do jachtu i łodzi?

Moc silników należy dostosować do wielkości łodzi, ilości osób na pokładzie, masy załadunku i oczekiwanych prędkości rozwijanych podczas pływania. Małe łódki wędkarskie zadowolą się silnikami o mocach od 2,3 KM, jest to najmniejsza moc spalinowego silnika zaburtowego do kilku KM. Jachty żaglowe najczęściej spotyka się z silnikami o mocy 9,9 KM. Jest to moc, do której sternik nie potrzebuje specjalnych uprawnień. Mniejsze moce silnika do stosunkowo sporych żaglówek nie są zalecane. Małe łodzie motorowe i jachty wyposażone są w silniki o mocach od 20 KM do 100 KM. Wybór mocy to kompromis między ceną a komfortem pływania. Cena zakupu i eksploatacji rośnie proporcjonalnie do mocy. Duże jachty, łodzie motorowodne oraz pontony morskie wyposażone są w potężne silniki o mocy 350 KM. Większość jednostek wyposażona jest w parę silników, zwiększających osiągi i stabilność.
Silniki o mniejszych mocach zużywają się szybciej, ponieważ są dynamiczniej eksploatowane.

Napęd benzynowy czy diesla?

Większość silników zaburtowych zasilana jest benzyną. Wyjątkiem jest model S30 OB marki Hyundai – wysokoprężna jednostka Diesla. W przypadku silników wewnętrznych, czyli stacjonarnych zasilane są wysokoprężnymi silnikami o napędzie Diesla.

Szczegóły dotyczące: wyboru krótkiej lub długiej stopy, rozrusznika, alternatora proszę uzgadniać z doświadczonym sprzedawcą.
Firma Mazuria jest dystrybutorem silników zaburtowych takich marek jak Honda, Suzuki, Selva, Hyundai. Dodatkowo w ofercie znajdują się silniki stacjonarne marek Lombardini oraz Hyundai. Mazuria produkuje łódki płaskodenne prowadzi serwis ASO silników do łodzi i jachtów oraz profesjonalny montaż na jednostce klienta.

Przeczytaj także o kosztach eksploracji silników zaburtowych https://www.finanseosobiste.pl/artykuly/silnik-zaburtowy-koszt-eksploatacji.html

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPiotr Hain: "Cieszymy się że wracamy do domu" [WIDEO]
Następny artykułRekordowa Cavaliada w Lublinie