Budowa ma się rozpocząć w najbliższych miesiącach, a zakończyć w 2026 roku. Długo oczekiwana obwodnica Zatora zbliża się dużymi krokami.
Całkowicie nową drogę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wybrała do pilotażowego wdrożenia BIM. Ma to być inwestycja reprezentatywna dla zadań realizowanych przez generalna dyrekcję.
BIM to metodyka zarządzania informacją, w której od projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie obiektu, wykorzystywane jest wspólne środowisko danych stanowiące komplet informacji zgromadzony w jednym miejscu oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów budowlanych.
Nowatorskie podejście
„Wykonawcę budowy wybieramy nie poprzez przetarg, ale w trybie dialogu konkurencyjnego. W pierwszym etapie tej procedury zgłosiło się do nas sześć firm. Spośród nich wybraliśmy trzy, z którymi prowadziliśmy zasadniczy dialog. Celem tej procedury było wspólne wypracowanie założeń opisu przedmiotu zamówienia i warunków realizacji kontraktu w zakresie obszaru BIM. Chcieliśmy, żeby przedstawiciele wykonawców mieli wpływ na kształt kontraktu, który będą potem realizować” – mówi Monika Skrzydlewska z krakowskiego oddziału GDDKiA.
Budowa obwodnicy Zatora będzie dla tego oddziału pierwszą drogową inwestycją, w której zostanie zastosowany Elektroniczny Dziennik Budowy. Założeniem kontraktu jest wyeliminowanie wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, dokumentacji papierowej.
„Teraz czas na ostatni etap. Zaprosiliśmy trzech wykonawców biorących udział w dialogu – Mostostal Warszawa, Skanska i konsorcjum Strabag – do złożenia ofert budowy nowej drogi. Inwestycja zostanie powierzona temu, którego propozycja zostanie oceniona jako najkorzystniejsza” – dodaje Monika Skrzydlewska.
Podziemne przejścia
Obwodnica pobiegnie nowym śladem i ominie centrum Zatora po zachodniej stronie. Droga o długości 2,1 km będzie przebiegać od ronda na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 44 z drogą wojewódzką nr 781 w ciągu ulicy 1 Maja do stacji paliw na drodze drogi krajowej nr 28 przy ulicy Wadowickiej. Odcinek będzie drogą jednojezdniową klasy GP, co oznacza drogę główną ruchu przyspieszonego, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. Drogowcy rozbudują w ramach inwestycji fragmenty ulic Wadowickiej, Sikorskiego, Bugajskiej, Jana Pawła II i Hallera.
Powstaną nowe drogi gminne, które skomunikują tereny przylegające do obwodnicy. Konieczna będzie przebudowa infrastruktury technicznej kolidującej z budową.
„Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Inwestycja została zaprojektowana tak, by zminimalizować jej wpływ na środowisko. Przewidzieliśmy jedno przejście i trzy przepusty dla zwierząt. Powstaną dwa stawy kompensacyjne – sztuczne mokradła dla zwierząt – i ekrany akustyczne” – tłumaczy Monika Skrzydlewska.
Droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS