A A+ A++

Pisarzowa/Męcina. Towarzystwo Entuzjastów Kolei apeluje o wstrzymanie rozbiórki fragmentu linii kolejowej nr 104 w Pisarzowej i Męcinie , podkreślając jego znaczenie historyczne i turystyczne. – Zachowanie odcinka linii kolejowej w Pisarzowej i Męcinie jest niepowtarzalną okazją stworzenia muzealnej linii kolejowej (dla lekkich pojazdów szynowych – drezyn) i pozostawienia dla przyszłych pokoleń tak potrzebnego dziedzictwa kultury technicznej – apelują autorzy listu otwartego.

Towarzystwo Entuzjastów Kolei (TEK) wyraziło sprzeciw wobec planów likwidacji części linii kolejowej nr 104, którą zarządza PKP PLK. Zdaniem TEK, proponowane działania w przetargach na budowę lub modernizację linii kolejowych obejmują niepotrzebną rozbiórkę starych odcinków infrastruktury kolejowej, które nie kolidują z nowymi inwestycjami.

Stowarzyszenie podnosi, że linie kolejowe, będące własnością społeczną, powinny być poddane szerszym konsultacjom z obywatelami przed podjęciem ostatecznych decyzji o ich przyszłości.

PKP PLK nie ma żadnego moralnego prawa niszczenia dorobku i wspomnień wielu ludzi i to na dodatek wpisanego od lat w krajobraz, tylko dlatego, że szyny stanowią wartość w złomie i można w ten sposób pomniejszyć cenę oferowaną w każdym przetargu (przy czym w przypadku likwidacji budowli ziemnych, nie bylibyśmy pewni bilansu). Nie przyjmujemy do wiadomości, że kontrakt został podpisany i nic już nie można zrobić. Prosimy o przedstawienie dowodów, że PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji – okręg południowy, prowadził konsultacje społeczne na temat zbędnych odcinków linii kolejowej nr 104 – czytamy w liście otwartym. 

TEK zwraca uwagę na odcinek od km 50,3 do km 61,1, proponując jego zachowanie jako potencjalną atrakcję turystyczną, na przykład muzealną linię kolejową dla drezyn.

Zobacz również:

W Polsce nie istnieje żadna normalnotorowa stricte muzealna linia kolejowa, a wszystkie czynne linie w bliższej lub dalszej perspektywie będą poddawane modernizacjom, przez co utracą walory historyczne. Zachowanie odcinka linii kolejowej w Pisarzowej i Męcinie jest niepowtarzalną okazją stworzenia muzealnej linii kolejowej (dla lekkich pojazdów szynowych – drezyn) i pozostawienia dla przyszłych pokoleń tak potrzebnego dziedzictwa kultury technicznej.

Autorzy pisma wskazują też na praktyczne aspekty takiego rozwiązania. 

Ponadto jesteśmy przekonani, że stary przebieg linii kolejowej w tym przypadku powinien być pozostawiony, gdyż na wypadek awarii w tunelu kolejowym (np. w wyniku ruchów górotworu) linia kolejowa może stać się nieprzejezdna na długie miesiące i wówczas będzie konieczność wykorzystania starego przebiegu, jako linii objazdowej – wskazują działacze towarzystwa.

Apel TEK spotkał się z poparciem społecznym, co potwierdza petycja online z ponad 400 podpisami. W apelu do Ministra Infrastruktury, TEK prosi o wstrzymanie rozbiórki i rozważenie potencjału turystycznego odcinka, co mogłoby przyczynić się do rozwoju regionu oraz zachowania dziedzictwa kultury technicznej.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł15 lat więzienia za homoseksualizm. Nowe prawo w Iraku
Następny artykułPierwsza sesja nowej Rady Miasta zaraz po majówce. Prezydent i radni złożą ślubowanie