rozwiń ›
Nowe paliwo E10 na stacjach. Benzyna 95 E5 zniknęła
Paliwo E10 to nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10 proc. biokomponentów, która z początkiem 2024 roku zastąpiła na stacjach znaną od lat benzynę E5 (do 5 proc. biododatków). Biokomponentem stosowanym w nowym paliwie jest alkohol, a ściślej bioetanol pozyskiwany np. ze zboża (pszenica, kukurydza).
Ministerstwo Klimatu i Środowiska wylicza, że do nowego paliwa E10 nie jest przystosowanych ok. 8,7 proc. samochodów z silnikiem benzynowym zarejestrowanych w Polsce. Czyli nie powinno się go tankować do ok. 1 mln pojazdów z przeszło 11,6 mln zarejestrowanych aut.
Nowe paliwo E10 niewłaściwe dla miliona samochodów. Mechanicy wyjaśniają
Czy ten milion ma się czego obawiać? Dlaczego w przypadku niektórych aut lepiej nie tankować E10? Co stanie się po zalaniu paliwa z 10-proc. zawartością biododatku? Mechanicy wyjaśniają wątpliwości.
Etanol negatywnie działa na elementy wykonane z aluminium, m.in. pompę paliwa. Warto jednak zaznaczyć, że chodzi przede wszystkim o etanol pod dużym ciśnieniem. Dlatego też układy wtrysku bezpośredniego pierwszej generacji nie nadają się do zasilania benzyną E10. Chodzi m.in. o samochody Grupy Volkswagen (silniki FSI oraz TFSI – o tym dalej na przykładzie silnika 1.6), Mitsubishi GDI i bliźniacze Volvo, Mercedesy (CGI z lat 2002-2005).
Nowe paliwo E10 zastąpiło na stacjach benzynę 95 E5
/
Tomasz Sewastianowicz
Adam Lehnort, ekspert sieci ProfiAuto, zauważa że jednorazowe zatankowanie nawet pełnego zbiornika paliwem E10 nie spowoduje żadnych szkód. – Dopiero długotrwałe działanie większej porcji etanolu na podzespoły układu paliwowego może mieć na nie niekorzystny wpływ. Może spowodować korozję i nieszczelności, natomiast to nie należy do pewników – wskazał ekspert.
– Nie można jednak wszystkich samochodów wkładać do jednego worka – zaznacza Lehnort. – Nawet w czasie produkcji producent samochodu mógł poczynić modyfikacje w układzie paliwowym, zmieniając niektóre elementy na wykonane z innych materiałów. To oznacza, że wymieniając te części na nowsze, da się przygotować niektóre samochody do zasilania benzyną E10. Trzeba to jednak skonsultować z warsztatem, który ma dostęp do bazy części – wskazał.
A co z procesem spalania? Zdaniem eksperta etanol zwiększa natlenienie paliwa i bardziej pozytywnie, niż negatywnie, wpływa na procesy zachodzące w komorze spalania.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS