W czasie gdy serwisy informacyjne prześcigają się w doniesieniach o niepewnej przyszłości Izery inny polski samochodów elektryczny – eVanPL – konsekwentnie zbliża się do fazy produkcyjnej. Polscy inżynierowie zbudowali właśnie czwarty, w pełni funkcjonalny prototyp pojazdu, który powstał wyłącznie po to, by zniszczyć go w testach zderzeniowych. Trwają też rozmowy z zagranicznymi inwestorami zainteresowanymi uruchomieniem produkcji.
Przypomnijmy – zaprojektowany i zbudowany pod Zgorzelcem eVanPL to jeden z dwóch pojazdów, które zwyciężyły w konkursie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na skonstruowanie polskiego elektrycznego samochodu dostawczego.
Trzeba jednak nadmienić, że konkurs NCBR nie był głównym motorem napędowym powstania samochodu. Zgorzelecka firma Innovation AG – założona przez związanego ze światem sportów motorowych Alberta Gryszczuka (stąd litery AG w nazwie) – już wcześniej nosiła się z ambitnym zadaniem stworzenia pierwszej w Polsce platformy dla elektrycznych samochodów dostawczych. Od początku miała też nietypowy, jak na polskie warunki, model biznesowy.
Twórcy pojazdu doskonale zdawali sobie sprawę, że niewielkie przedsiębiorstwo nie ma szans na samodzielną budowę takiego pojazdu na masową skalę. Skupiono się więc na stworzeniu platformy i dostarczeniu potencjalnym inwestorom całościowego rozwiązania – gotowego do produkcji również w warunkach manufaktury.
Nie powinno więc nikogo dziwić, że dysponując już gotowym projektem zaprojektowanej w Polsce od podstaw skalowalnej platformy EAGLE (Orzeł), na którą składają się m.in. podwozie, układ hamulcowy, układ napędowy, układ kierowniczy, zawieszenie – firma od dłuższego czasu prowadzi rozmowy z potencjalnymi inwestorami. Ich ostatnia tura odbyła się w Londynie, chociaż przedstawiciele Innovation A.G. nie potwierdzają, czy właśnie Wielka Brytania miałaby być miejscem, w którym budowane będą zaprojektowane w Polsce dostawczaki.
Gryszczuk dodaje jednak, że w kontekście uruchomienia środków z KPO, firma wciąż ma nadzieję na pozytywny rozwój wypadków na naszym rodzimym rynku.
Prezes Innovation AG nie zdradza jednak żadnych szczegółów dotyczących ewentualnych rozmów w tym zakresie.
A co dzieje się obecnie z samymi opracowanymi w Polsce pojazdami? Do tej pory powstały już cztery w pełni funkcjonalne i dopuszczone do ruchu prototypy. Jeszcze w ubiegłym roku w ramach testów na dolnośląskich drogach zobaczyć można było Evana z nadwoziem typu furgon i platforma (tzw. flat). W grudniu pojawił się też trzeci egzemplarz z zabudową do zastosowań komunalnych. Tzw. “hakowiec” to uniwersalna platforma do zastosowań komunalnych z układem hydraulicznym pozwalający na samozaładunek i samorozładunek kontenerów.
Polscy konstruktorzy poczynili też kolejne kroki na drodze do optymalizacji produkcji. W jednym zint … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS