A A+ A++

94 miliony złotych ma kosztować kolejna duża inwestycja drogowa w Częstochowie. W jej ramach powstanie zupełnie nowa droga – łącznik pomiędzy ulicami 1 Maja i Krakowską. Prace przy realizacji tej inwestycji postępują.

Spis treści

Przypomnijmy, w ramach inwestycji powstanie odcinek o długości blisko 1200 m – od Ronda Mickiewicza do skrzyżowania ulic Krakowskiej i Księdza Wróblewskiego. Łącznik będzie miał charakter drogi powiatowej.

– Wynegocjowane na etapie projektowania parametry i przebieg drogi pozwoliły na minimalną ingerencję w zabudowę i umożliwiły stworzenie połączenia o charakterze lokalnym. Ronda, droga i wiadukt skomunikują też niezagospodarowane dotąd tereny przyległe o dużym potencjale inwestycyjnym – mówi Maciej Hasik, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie.

Zobacz WIZUALIZACJE

Zobacz galerię(12 zdjęć)

W ramach inwestycji powstanie między innymi wiadukt o długości 130 metrów – z pełną infrastrukturą drogową, rowerową i dedykowaną pieszym. Kiedyś – dokładnie w tym miejscu – przebiegał przejazd kolejowy. Jednak ze względu na ilość torów i obciążenie kolejowe to połączenie zostało zamknięte w latach 70.

Poza tym droga wyposażona zostanie w ścieżki rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe, przejścia dla pieszych. W ramach prac zaplanowano również przebudowę ronda Mickiewicza, która zakłada w miejsce istniejącego ronda dwupasowego, pięciowlotowego, wykonanie ronda dwupasowego półturbinowego z pięcioma wlotami. Do tego powstanie też zupełnie nowe rondo – w miejscu dzisiejszego skrzyżowania u zbiegu ulicy Krakowskiej i ks. Wróblewskiego.

Przebudowane zostaną także odcinki wlotowe krzyżujących się ulic, a także istniejąca infrastruktura. Nową drogę uzupełnią na całym nowo powstałym odcinku ciągi piesze i rowerowe. Powstaną też ekrany akustyczne i nowe oświetlenie.

Nowe połączenie ma stworzyć nowe możliwości komunikacyjne i pozwolić na wyprowadzenie tranzytu z centrum.

Postępowanie przetargowe wygrała firma Primost Południe z Będzina. Ma ona wykonać inwestycję za 94 mln 721 tys. zł. Miasto na budowę połączenia ul. 1 Maja z ul. Krakowską otrzyma 60 milionów złotych dofinansowania. Pieniądze będą pochodzić z Rządowego Funduszu Polski Ład. Pozostałą część ma stanowić wkład własny.

Prace rozpoczęły się w 2023 roku. Do tej pory przygotowano już dużą część terenu pod budowę nowego wiaduktu i ulic. Dokonano też wyburzeń budynków mieszkalnych i usługowych oraz wycinki drzew. Co jeszcze dzieje się na placu budowy? Po przeprowadzeniu większości prac rozbiórkowych wykonawca przystąpił także do prac związanych z uporządkowaniem sieci podziemnych. Na budowie powoli wyłania się zarys przyszłego śladu drogi.

– Trwają prace przygotowawcze do robót zasadniczych na terenie kolejowym, przebudowujemy elementy sieci trakcyjnej. Została wprowadzona zmiana organizacji ruchu w obrębie ul. Krakowskiej, gdzie kontynuujemy realizację przekładek uzbrojenia terenu, tak by w okresie wakacyjnym móc przystąpić do prac przy budowie przyszłego ronda. Podobnie latem przymierzymy się do prac zasadniczych od ronda Mickiewicza – wymienia Marcin Sosiński odpowiedzialny za przeprowadzenie prac przez firmę wykonawcę Primost Południe.

Miasto na realizację tej inwestycji czekało kilkadziesiąt lat. Dzięki niej powstanie nowe alternatywne połączenie. Do tej pory miasto było podzielone na pół przez tory kolejowe.

– Jeśli ktoś się chciał dotąd wybrać np. z okolic Ronda Mickiewicza do Galerii Jurajskiej to musiał jechać al. Wolności do al. Najświętszej Maryi Panny i później wracać np. ulicami Ogrodową czy Piłsudskiego przez co te ulice były obciążone. Dzięki tej inwestycji takiej konieczności już nie będzie, za to będziemy poruszać się szybciej i bardziej komfortowo również po Śródmieściu – podkreślił Krzysztof Matyjaszczyk, prezydent Częstochowy.

Poważniejszych utrudnień na drogach kierowcy mogą spodziewać się w drugiej połowie tego roku – gdy rozpoczną się między innymi prace związane z budową nowego ronda przy ulicy Mickiewicza, a także prace drogowe przy ulicy Krakowskiej.

Finał inwestycji zaplanowano na rok 2025.

Nowe połączenie ul. 1 Maja do ul. Krakowskiej ma pozwolić przede wszystkim na odciążenie ścisłego centrum miasta (w tym alei NMP oraz alei Wolności) oraz wygodniejsze skomunikowanie dzielnic, między którymi odbywa się intensywny ruch (obecnie przez centrum miasta).

– To swoista alternatywa dla centrum miasta. Nowe połączenie pozwoli nam złączyć dwie części miasta poczynając od DK-46, a kończąc na DK-91. Dzięki tej inwestycji połączymy te dwie, nowo wybudowane drogi krajowe i dzięki temu damy nowe możliwości komunikacyjne zarówno dla kierowców, jak i pasażerów komunikacji miejskiej oraz rowerzystów i pieszych – mówiła Joanna Holi Sosnowska, dyrektor MZD w Częstochowie.

Poza tym umożliwi ono połączenie nad linią kolejową dwóch części miasta, a jednocześnie dwóch kluczowych dróg, objętych obecnie inwestycjami: nowej alei Wojska Polskiego (DK-91) i DK-46 wraz z obejściem ul. św. Barbary.

Całość kosztować będzie niespełna 95 mln zł. Niemal 60 mln zł zostało pozyskane z krajowego programu inwestycyjnego Polski Ład, a pozostała kwota, ok. 35 mln zł to wkład własny ze środków budżetu miasta Częstochowy. Finał prac zapowiedziano na końcówkę 2025 roku.

Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl

Polecane oferty

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZapraszamy do wspólnego sadzenia krzewów na Koszycach!
Następny artykułUkraiński Su-27S zrzuca francuski prezent. To bomby AASM-250 Hammer