A A+ A++

W sprawie wsparcia z KPO dla projektu Izera MFiPR czeka na ostateczne decyzje Ministerstwa Aktywów Państwowych, które nadzoruje ElectroMobility Poland – poinformowała na konferencji minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Dodała, że w zasadzie jest już zgoda KE na to, aby ten lub inny projekt z obszaru bezemisyjnych środków transportu otrzymał pożyczkę, a nie grant z KPO.

Czy MAP zaciągnie Izerze hamulec ręczny? Resort przed ważną decyzją
/ Izera

“Jeśli chodzi o tzw. projekt Izery – on nigdy nie został wpisany do KPO, nigdy nie zawarto żadnych umów pomiędzy ElectroMobility Poland, a jakimkolwiek podmiotem, który implementuje, realizuje inwestycje w ramach KPO, natomiast jest ścieżka, są środki przeznaczone na bezemisyjne środki transportu (w KPO), i to oczywiście może być Izera, ale nie musi” – zaznaczyła.

Dodała, że MFiPR chce przesunąć środki w ramach rewizji KPO w tej części planu z części grantowej do części pożyczkowej i “już teraz widać”, że jest na to zgoda KE.

“Po pierwsze dlatego, że jednak taki projekt, który powinien mieć przynajmniej znaczące znamiona komercyjne, nie powinien konsumować środków grantowych. Do takiego projektu uważamy, że wystarczą preferencyjne pożyczki i wsparcie państwa w postaci impulsu rozwojowego” – podkreśliła Pełczyńska-Nałęcz.

Dodała, że drugim powodem przesunięcia środków są terminy.

Własna działalność gospodarcza a podatki

Założyłeś własną firmę? Kolejnym krokiem w jest wybór sposobu rozliczania się ze skarbówką z tytułu osiąganych dochodów. Odpowiednia formy opodatkowania, dopasowana do potrzeb przedsiębiorcy, niesie ze sobą korzyści finansowe. Warto o nich wiedzieć!
Pobierz e-booka zostawiając zgody, albo zapłać 20 zł
Masz pytanie? Napisz na [email protected]

“Wymogi są jednoznaczne – w połowie 2026 roku musi być ta inwestycja zrealizowana, co w przypadku Izery oznaczałoby, że samochód musiałby zjechać z taśmy, a to jest – wobec mikro zaawansowania tej inwestycji – niemożliwe” – podkreśliła.

Natomiast w przypadku pożyczki, w 2026 roku musi być zawarta umowa, a realizacja inwestycji może być później, i to jej zdaniem, urealnia tego typu projekty.

“Czekamy teraz na ostateczne decyzje MAP-u, gdzie jest sprawowana także kontrola zarządcza nad ElectroMobility Poland i jest takie myślenie całościowe, jakie inwestycje i jaką politykę przemysłową prowadzimy. W zależności od tych decyzji będą te środki ukierunkowane na projekt Izery albo na inne projekty związane z bezemisyjnymi środkami transportu” – zapowiedziała Pełczyńska-Nałęcz.

W poniedziałek do Polski wpłynęło 6,3 mld euro pierwszej płatności z KPO: 3,9 mld euro środków pożyczkowych spłacanych za pośrednictwem budżetu europejskiego i 2,4 mld euro grantów.

W ramach KPO Polska ma otrzymać 59,8 mld euro (268 mld zł), w tym 25,27 mld euro (113,28 mld zł) w postaci dotacji i 34,54 mld euro (154,81 mld zł) w formie preferencyjnych pożyczek. Zgodnie z celami UE, znaczna część budżetu KPO ma zostać przeznaczona na cele klimatyczne (46,6 proc.), transformację cyfrową (21,3 proc.), a także na reformy socjalne (22,3 proc.).

Uruchamianie środków w Polsce jest opóźnione, stąd wynika potrzeba rewizji KPO.

jz/ asa/

Źródło:PAP Biznes
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWypadek w Pątnowie. Kierowca rozbił się na drzewie, najprawdopodobniej zasnął za kierownicą
Następny artykułNiemcy: Europa jest otwarta na chińskie samochody, ale nie za wszelką cenę