Najpóźniej do końca czerwca powinniśmy ujrzeć nowe przepisy dotyczące konfiskowania samochodów pijanym kierowcom. Za ich opracowanie odpowiedzialny jest Arkadiusz Myrcha – sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości. Przepadek pojazdu nie będzie obowiązkowy lecz fakultatywny, a ostateczna decyzja należeć ma do sądu. Dla blisko pół tysiąca kierowców, którzy czekają właśnie na orzeczenie przepadku samochodu, pojawia się światełko w tunelu. Sądowa gra na czas może im pomóc zachować własne cztery kółka.
W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, pod numerem UD34, pojawił się projekt zmian w Kodeksie karnym dotyczący orzekania przez sądy przepadku samochodów pijanych kierowców. Wprawdzie nie znajdziemy go jeszcze na stronach Rządowego Centrum Legislacji, ale już wiadomo, że nowe przepisy w tym zakresie obowiązywać mają najpóźniej do końca czerwca.
Karniści nie mają złudzeń – sądy będą w najbliższym czasie paraliżowane zwolnieniami lekarskimi przedstawianymi przez oskarżonych kierowców. Gra na czas przybliża bowiem szanse na rozpatrzenie sprawy w oparciu o szykowaną właśnie nowelizację. A to mówić ma nie o obligatoryjnym, lecz fakultatywnym przepadku pojazdu na rzecz Skarbu Państwa.
Jak informowała “Rzeczpospolita”, od 14 marca do 5 kwietnia Policja zabezpieczyła już 480 samochodów kierowców, którzy prowadzili auta mając w organizmie powyżej 1,5 promila alkoholu. Pojazdy trafiają na tzw. parkingi depozytowe, gdzie – tymczasowo – oczekują na orzeczenie przepadku przez sąd. Drogę do skorzystania z nowego, łagodniejszego brzmienia przepisów o konfiskacie aut pijanym kierowcom zamyka orzeczenie sądu, które uprawomocni się przed wejściem w życie zapowiadanego prawa. W przypadku wyroków nieprawomocnych lub toczących się jeszcze postępowań – jeśli przepisy przejściowe nie będą stanowić inaczej – sądy powinny stosować nowe, łagodniejsze dla sprawców prawo.
Z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć można, że opracowywana właśnie przez Ministerstwo Sprawiedliwości nowelizacja nie będzie zawierać przepisów przejściowych. Dzięki temu, będą z nich mogły skorzystać osoby zatrzymane na jeździe pod wpływem alkoholu przed wejściem w życie nowych przepisów. Taki obrót sprawy sugeruje miażdżące uzasadnienie projektu UD34 w wykazie prac legislacyjnych. Czytamy w nim, że celem procedowanych przepisów jest:
Autorzy procedowanego projektu zapowiadają, że planowane zmiany dotyczą m.in.:
- rezygnacji z obligatoryjności orzekania przepadku pojazdu mechanicznego prowadzonego przez sprawcę na rzecz jego fakultatywności,
- uchylenia regulacji, nakładającej na organy ścigania obowiązek dokonania tymczasowego zajęcia pojazdu mechanicznego prowadzonego przez sprawcę w czasie popełnienia przestępstwa, za które miał być obligatoryjnie orzeczony przepadek pojazdu mechanicznego.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS