Dodano: 11 kwietnia 2024 10:36
Tematy: GDDiA s3 tunel
Pożar w tunelu, syreny alarmowe, ostrzeżenia dla kierowców i huk potężnych wentylatorów – tak wyglądał przeprowadzony w obecności dziennikarzy test systemów bezpieczeństwa w nowo budowanym tunelu na S3.
Tunel na S3 to licząca nieco ponad 2 kilometry, obecnie najdłuższa w Polsce podziemna przeprawa drążona metodą górniczą. Tak długi tunel wymagał zastosowania supernowoczesnych systemów bezpieczeństwa, które w razie tragedii pozwalałyby osobom znajdującym się w jego wnętrzu bezpiecznie opuścić tunel.
– W pierwszej kolejności tunel jest zamykany, aby nie było napływu nowych podróżnych. Następnie należy zadbać o ewakuację, czyli uruchomiony zostaje system oświetlenia i nagłośnienia. Na zewnątrz wyświetlana jest informacja dla innych podróżnych, że droga pojazdowa i tunel są zamknięte. W odpowiednim momencie uruchamiana jest wentylacja, mająca za zadanie odprowadzić dym pożarowy i temperaturę, aby zabezpieczyć osoby w trakcie ewakuacji. Tutaj, w części objętej pożarem, mamy wentylację zgodną z kierunkiem ruchu ewakuacyjnego. W przeciwnym razie, aby nie dopuścić do napływu dymu do drugiej rury, którą ewakuują się ludzie – mówi Adam Buczyński
REKLAMA
Całym systemem bezpieczeństwa, który składa się z aż szesnastu niezależnych systemów, steruje się z centrum zlokalizowanego przy węźle w Bolkowie oraz drugiego, awaryjnego, powielającego jego zadania – tuż przy tunelu.
– Jest to etap finalny budowy z zaawansowaniem ponad 90%, jeżeli chodzi o tunel. Właściwie wszystkie elementy konstrukcyjne są zakończone, nawierzchnia betonowa ułożona, systemy bezpieczeństwa zamontowane i teraz przystępujemy do przygotowania się do ostatecznych odbiorów. Trwają przygotowania, czyli próbne uruchomienia, tak aby te 16 systemów, w przypadku jakichś zdarzeń nieprzewidzianych, współgrało i było zintegrowane. Przede wszystkim zapewnia to bezpieczeństwo dla przyszłych użytkowników drogi. Zastosowaliśmy najlepsze rozwiązania, które są obecnie dostępne – mówi Lidia Markowska, Dyrektor Generalna Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
– Tak, jesteśmy w trakcie testów systemu tunelu. W najbliższych dniach zaczniemy testy systemów, które znajdują się poza tunelem, ponieważ wszystko jest ze sobą połączone. Sterowanie ruchem i bramownice – cały układ sterowania zaczyna się przed węzłem Bolków i kończy się za węzłem Kamienna Góra, więc wszystkie te systemy musimy spiąć. Jest to praca na najbliższy miesiąc – mówi Adam Buczyński.
Tunel na S3 pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą to jedna z dwóch wybudowanych tam podziemnych przepraw. Cały odcinek ukończony jest niemal w 90%. Jego otwarcie zaplanowano na połowę lipca tego roku.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS