Zarząd spółki Grupa Azoty S.A. („Spółka”, „Emitent”) przekazuje do publicznej wiadomości informacje na temat szacowanego wpływu zdarzeń o charakterze niepieniężnym na skonsolidowane i jednostkowe sprawozdania finansowe Emitenta za rok obrotowy 2023.
I. Na podstawie przeprowadzonych w Spółce testów na utratę wartości aktywów trwałych dla Ośrodka Wypracowującego Środki Pieniężne („OWŚP”) Nawozy i dla OWŚP Tworzywa, w przypadku OWŚP Tworzywa zidentyfikowano niedobór szacowanej wartości odzyskiwalnej majątku w stosunku do wartości księgowej i w związku z tym podjęto decyzję o utworzeniu odpisu aktualizującego w wysokości – (minus) 59 mln zł. Okoliczność ta wynika z prognozowanego pogorszenia rentowności w związku z osłabieniem długoterminowych prognoz rynkowych. W przypadku OWŚP Nawozy nie stwierdzono konieczności dokonania odpisów aktualizujących.
Zdarzenie to wpływa na sprawozdanie finansowe Emitenta za rok 2023 poprzez zmniejszenie jednostkowego wyniku EBIT o kwotę – (minus) 59 mln zł. Zgodnie z obowiązującą w Grupie Azoty Polityką Rachunkowości odpis ten jest jednorazowym zdarzeniem o charakterze niepieniężnym i nie ma wpływu na jednostkowy wynik EBITDA Emitenta.
W wyniku przeprowadzonych w spółkach zależnych Emitenta testów na utratę wartości aktywów trwałych stwierdzono niedobór wartości odzyskiwalnej w relacji do wartości księgowej i podjęto decyzję o utworzeniu odpisu aktualizującego wartość aktywów trwałych w odniesieniu do OWŚP Nawozy w Grupie Azoty Zakłady Chemiczne „Police” S.A. („Grupa Azoty POLICE”) w kwocie – (minus) 151 mln zł.
Na dokonanie odpisu w OWŚP Nawozy wpłynęło przede wszystkim pogorszenie długoterminowych prognoz rynkowych i prognoz przyszłych przepływów pieniężnych, w szczególności w zakresie produktów azotowych przeznaczonych do zastosowań technicznych.
Jednocześnie, w nawiązaniu do raportów bieżących nr 14/2024 z dnia 9 lutego 2024 roku oraz 36/2024 z dnia 29 marca 2024 roku, po weryfikacji przez biegłego rewidenta przedłożonego do badania testu na utratę wartości Emitent informuje, że odpis na utratę wartości aktywów w spółce Grupa Azoty Polyolefins S.A. („Grupa Azoty POLYOLEFINS”) uległ zwiększeniu o – (minus) 206 mln zł do wartości – (minus) 1 343 mln zł.
Zdarzenia te wpływają na sprawozdanie finansowe Emitenta za rok 2023 poprzez zmniejszenie skonsolidowanego wyniku EBIT o kwotę 1 494 mln zł. Zgodnie z obowiązującą w Grupie Azoty Polityką Rachunkowości odpisy te są jednorazowymi zdarzeniami o charakterze niepieniężnym i nie mają wpływu na skonsolidowany wynik EBITDA Emitenta.
Emitent informuje, iż powyższe zdarzenia dotyczące utworzenia odpisów aktualizujących wartość aktywów trwałych w Spółce oraz w spółkach zależnych wpływają na skonsolidowane sprawozdanie finansowe Emitenta za rok 2023 poprzez zmniejszenie skonsolidowanego wyniku EBIT o łączną kwotę 1 553 mln zł. Zgodnie z obowiązującą w Grupie Azoty Polityką Rachunkowości odpisy te są jednorazowymi zdarzeniami o charakterze niepieniężnym i nie mają wpływu na skonsolidowany wynik EBITDA Emitenta.
II. Ponadto zostały zidentyfikowane następujące kategorie zdarzeń związanych z aktualizacją Modelu finansowego spółki Grupa Azoty POLYOLEFINS o czym Emitent informował w raporcie bieżącym nr 36/2024 z dnia 29 marca 2024 roku, które mają istotny wpływ na wyniki Emitenta:
1. Aktualizacja w stosunku do wyceny z dnia 30.09.2023 roku opcji put i call dla Akcjonariuszy spółki Grupa Azoty POLYOLEFINS w wysokości – (minus) 145 mln zł wpływa na obniżenie poziomu wyniku jednostkowego brutto w IV kwartale 2023 roku.
2. Wyliczenie oczekiwanej szacowanej straty na pożyczkach udzielonych przez Emitenta spółce Grupa Azoty POLYOLEFINS w wysokości – (minus) 138 mln zł, wpływa na obniżenie poziom wyniku jednostkowego brutto w IV kwartale 2023 roku.
Powyższe zdarzenia opisane w pkt II. 1 i 2 nie mają wpływu na jednostkowy wynik EBIT oraz EBITDA Emitenta.
3. Rozpoznanie Zobowiązania wynikającego z mechanizmu stabilizacji rentowności dla Współsponsorów określonego w Umowie Akcjonariuszy spółki Grupa Azoty POLYOLEFINS w wysokości – (minus) 104 mln zł, które wpływa na obniżenie poziomu wyniku skonsolidowanego brutto w wysokości – (minus) 104 mln zł oraz na obniżenie poziomu wyniku jednostkowego brutto w wysokości – (minus) 49 mln zł.
Powyższe zdarzenie opisane w pkt II. 3 nie ma wpływu na jednostkowy i skonsolidowany wynik EBIT oraz EBITDA Emitenta.
III. Ponadto zdarzenia wskazane w pkt I i II skutkują koniecznością dokonania przez Emitenta odpisu na wartość akcji spółek zależnych w jednostkowym sprawozdaniu finansowym za rok 2023 odpowiednio:
1. Grupa Azoty POLICE na kwotę około – (minus) 503 mln zł.
2. Grupa Azoty POLYOLEFINS na kwotę – (minus) 463 mln zł, czyli więcej o 63 mln zł wobec wcześniej szacowanej wartości – (minus) 400 mln zł wskazanej w raporcie bieżącym nr 36/2024 z dnia 29 marca 2024 roku.
Potencjalny szacunkowy niepieniężny wpływ opisanego zdarzenia w pkt III. obniża wynik brutto w jednostkowym sprawozdaniu finansowym Emitenta za 2023 rok o kwotę około – (minus) 966 mln zł wobec pierwotnie szacowanej wartości – (minus) 400 mln zł.
Powyższe zdarzenie nie ma wpływu na jednostkowy i skonsolidowany wynik EBIT oraz EBITDA Emitenta.
IV. Zdarzenia związane z aktualizacją Modelu finansowego spółki Grupa Azoty POLYOLEFINS mają wpływ na wyniki jednostkowe oraz skonsolidowane spółki zależnej Emitenta, Grupy Azoty POLICE – o czym Grupa Azoty POLICE poinformowała w raporcie bieżącym nr 24/2024 z dnia 5 kwietnia 2024 roku. Zarząd spółki Grupa Azoty POLICE poinformował jednocześnie, że po uwzględnieniu powyższych szacunków wystąpi przesłanka do zwołania Walnego Zgromadzenia wynikająca art. 397 kodeksu spółek handlowych, w sprawie podjęcia uchwały dotyczącej dalszego istnienia spółki.
Sprawozdania finansowe Emitenta za 2023 rok są przedmiotem weryfikacji i badania przez biegłego rewidenta, dlatego powyższe kwoty mają charakter szacunkowy i mogą ulec zmianie. Ostateczne wartości zostaną zaprezentowane w skonsolidowanym i jednostkowym raporcie rocznym Emitenta, którego publikacja zaplanowana została na 29 kwietnia 2024 roku.
Podstawa prawna: Art. 17 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z dnia 12 czerwca 2014, nr. L 173/1 z późn. zm.).
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS