A A+ A++

Dzisiaj amerykański koncern Lockheed Martin poinformował o podpisaniu umowy z greckim resortem obrony na dostawę trzydziestu pięciu śmigłowców wielozadaniowych UH-60M Black Hawk. Ledwie dwa dni temu grecki parlament zatwierdził zakup nowych śmigłowców. W służbie zajmą one miejsce wysłużonych wiropłatów rodziny UH-1 Huey lotnictwa wojsk lądowych.

W grudniu ubiegłego roku amerykański Departament Stanu wydał zgodę na sprzedaż trzydziestu pięciu UH-60M. Mak­sy­malny koszt umowy wraz z pa­kie­tem towa­rzy­szą­cym ma zamknąć się w granicach 1,95 miliarda dolarów. Zawarta dzisiaj umowa w formule Foreign Military Sale opiewa na 1,24 miliarda dolarów (4,91 miliarda złotych).

– Jesteśmy zaszczyceni możliwością rozszerzenia naszej dotychczasowej współpracy z greckimi siłami zbrojnymi poprzez dodanie do portfolio ich floty śmigłowców nowoczesnych UH-60M – powiedział Kostas Papadopulos, grecki dyrektor ds. biznesu międzynarodowego w Lockheedzie. – Black Hawki to naj­lep­sze rozwiązanie spełniające wyma­ga­nia postawione przez Greków, oferujące możliwości bojowe na miarę XXI wieku.

Oprócz śmigłowców Ateny pozyskały również zapas części zamiennych, wypo­sa­żenia oraz uzbrojenie – głównie pokładowe karabiny maszynowe. Cztery egzemplarze zostaną dostarczone w konfiguracji wsparcia wojsk specjalnych i otrzymają możliwość przenoszenia pocisków AGM-114 Hellfire. Pozostałe reprezentować mają wersję trans­por­tową. Dostawy mają rozpocząć się już w przyszłym roku i potrwają do końca roku 2027.

Warto dodać, że nie będą to jedyne śmigłowce rodziny S-70 eksploatowane przez greckie siły zbroje. Jeszcze przed Wielkanocą grecka marynarka wojenna odebrała pierwsze trzy z siedmiu zamówionych śmigłowców pokładowych MH-60R Seahawk. Te dołączyły do jedenastu śmigłowców S-70B Seahawk w specjalnej odmianie S-70B-6 Aegean Hawk.

Śmigłowiec UH-1H greckich wojsk lądowych.
(Jerry Gunner, Creative Commons Attribution 2.0 Generic)

Obecna flota śmigłowców greckich wojsk lądowych zostawia wiele do życzenia. Jej trzon stanowią przestarzałe UH-1H i ich licencyjne odmiany AB 205 w łącznej liczbie około stu egzemplarzy. Jedno­sil­ni­kowe Hueye rozpoczęły służbę w greckim lotnictwie w 1969 roku i są już maszynami całkowicie przestarzałymi pod wszystkimi względami, w dodatku mocno zużytymi. Uzupełniane są przez dwadzieścia nowoczesnych NH90 oraz dwadzieścia pięć ciężkich CH-47D Chinooków.

Greckie media spekulowały również o prawie opcji na dodatkowe czternaście maszyn, które trafiłyby do sił powietrz­nych. Ostatecznie tak się nie stało. Trzydzieści pięć Black Hawków trafi w całości do wojsk lądowych. Ale siły powietrzne nie będą poszkodowane – otrzy­mają czternaście mniejszych śmig­łow­ców AW139.

Siły powietrzne, podobnie jak wojska lądowe, mają problem ze starzejącą się flotą śmigłowców. Składają się na nie Belle 205 w liczbie dwunastu egzem­plarzy i ta sama liczba AS332 Super Pum. Oba typy używane są w głównej mierze do zadań transportowych i logistycznych. Włoskie śmigłowce zostaną dostarczone w konfiguracji SAR/CSAR. Warto dodać, że zakup śmigłowców realizowano w formule przetargowej. AW139 zostawiły w tyle konkurencję, na którą składały się UH-60M i Airbus H175. Nie złożono jeszcze oficjalnego zamówie­nia, jednak według greckich mediów jest to kwestia najbliższych miesięcy.

Lockheed Martin

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOd północy cisza wyborcza – czego nie wolno robić, aby jej nie złamać?
Następny artykułJeśli zostanę burmistrzem, będzie to moja ostatnia kadencja