Przez dwa lata wiele produktów żywnościowych z różnych kategorii (np. mięso, warzywa czy tłuszcze) było objętych zerowym VAT-em. Jednak rząd nie chciał już kontynuować tej strategii. Od 1 kwietnia stawka VAT na żywność wynosi 5 proc.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wrócił VAT na żywność, ale “czy wróciliśmy do starych cen”?
Ekonomista Rafał Mundry opublikował na platformie X zdjęcia dwóch paragonów z Biedronki. Pierwszy pochodzi z 31 stycznia 2022 r., a więc z ostatniego dnia przed obniżeniem stawki VAT na żywność do 0 proc. Z kolei drugi jest datowany na 2 kwietnia br., czyli już po powrocie 5-proc. VAT-u.
“Czy wróciliśmy do starych cen”? – zastanawia się ekonomista.
Mundry zwraca uwagę, że w ciągu tych dwóch lat inflacja wzrosła o około 20 proc. Jednak z paragonów wynika, że wzrost cen niektórych produktów jest zdecydowanie wyższy.
Na paragonie z 2022 r. widnieje kwota 18,81 zł. Z kolei na tym z kwietnia br. – 23,62 zł. Mamy zatem “stary” VAT, ale “nowe” skutki cenowe paragonach.
Ekonomista sprawdził więc, jak zmieniły się ceny poszczególnych produktów. Dla przykładu nabiał (mleko, ser i jogurt) podrożał o około 35-40 proc., a ceny bułki podskoczyły o 34 proc. Czekolada podrożała o 29 proc., a szynka drobiowa o 20 proc. W zestawieniu wyróżnia się tylko mąka, która jest tańsza o 3 proc.
“Promocja” na masło w Biedronce
W kontekście powrotu wyższej stawki VAT pisaliśmy już w WP o nowej “promocji” na masło w Biedronce. W gazetce czytamy, że tylko we wtorek 2 kwietnia br. klienci mogą kupić masło Extra Mlecza Dolina (200 g) za 3,33 zł, pod warunkiem że wezmą trzy sztuki.
Z kolei poniedziałek 25 marca br. Biedronka sprzedała dokładnie ten sam produkt za 2,85 zł (również przy zakupie trzech opakowań). To oznacza, że promocyjna cena wzrosła o 17 proc. w ciągu zaledwie tygodnia.
Jeszcze przed powrotem 5-proc. stawki VAT Biedronka deklarowała, że “w trosce o portfele klientów nie zmieni w kwietniu cen regularnych ponad 4000 produktów”. Podobny komunikat wydał Lidl, który w ramach akcji “VAT STOP” zapowiedział utrzymanie dotychczasowych cen 1,6 tys. produktów.
Również Kaufland poinformował, że “zamrozi VAT” i będzie sprzedawał 10 tys. produktów w niezmienionych cenach. Natomiast Aldi przekazał, że ceny produktów w ramach podstawowego koszyka zakupowego nie zostaną podniesione o podatek VAT. Sieć handlowa zadeklarowała, że koszty z tym związane bierze na siebie.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS