W dynamicznym świecie biznesu, gdzie zmiany technologiczne, polityczne i ekonomiczne są wyzwaniem dla przedsiębiorstw, ważną rolę odgrywa audyt wewnętrzny. W odpowiedzi na rosnące potrzeby i oczekiwania, wprowadzono nową strukturę standardów audytu wewnętrznego, która podnosi jakość, spójność i efektywność procesów.
Instytut Audytorów Wewnętrznych IIA
Jak wytłumaczyć komuś spoza środowiska audytorskiego, czym właściwie jest Instytut Audytorów Wewnętrznych (IIA)? Na co zwrócić uwagę? Na konferencje, szkolenia, możliwości networkingu i wymiany doświadczeń? Pewnie tak, to wszystko ma znaczenie, ale przecież najważniejsze jest coś innego: IIA jest twórcą standardów audytu wewnętrznego, które stosują audytorzy na całym świecie. To standardy powodują, że audytorzy wewnętrzni w Warszawie, Nowym Jorku, Pekinie i w Akrze pracują na podobnych zasadach. Ten zawód to jeden z nielicznych, który faktycznie zestandaryzowano.
Rewolucja standardów audytu
Standardy się zmieniły. I nie są to relatywnie drobne zmiany, jakie wprowadzono np. w 2017 roku. Tym razem napisano je zupełnie od nowa, choć oczywiście wiele kluczowych zagadnień pozostało – niezależność i obiektywizm, planowanie bazujące na ryzyku, mechanizmy kontrolne, zarządzanie ryzykiem oraz ład organizacyjny – to wszystko było, jest i będzie. Zmieniła się natomiast struktura, a także strategia. Dodano np. profesjonalny sceptycyzm, poufność, system KPI. Choć to wszystko było już używane przez audytorów, to do tej pory nie ujęto tego w standardach.
Reklama
Nowa struktura
Na pierwszy rzut oka widać nową strukturę, która jest wynikiem ciągłej ewolucji i dostosowywania się do zmieniających się warunków biznesowych. Zmiany te odpowiadają na potrzebę ulepszenia procesów audytu wewnętrznego, aby zapewnić większą wartość dla organizacji. Teraz standardy podzielono na 5 obszarów:
- Cel audytu wewnętrznego;
- Etyka i profesjonalizm;
- Ład organizacyjny funkcji audytu wewnętrznego;
- Zarządzanie funkcją audytu wewnętrznego;
- Świadczenie usług audytu wewnętrznego.
Główne zmiany w nowych standardach
Nowe standardy audytu wewnętrznego obejmują również szereg zmian, które dostosowano do współczesnych wyzwań biznesowych. Niektóre z najważniejszych zmian to:
- Nowy cel audytu wewnętrznego, który koncentruje się na wsparciu osiągania celów strategicznych, efektywnym zarządzaniu ryzykiem oraz doskonaleniu procesów operacyjnych;
- Rezygnacja z oddzielnych standardów dla usług zapewniających i doradczych;
- Konieczność pomiaru jakości działania audytu wewnętrznego i wdrożenia systemu KPI (przede wszystkim Standard 12.2);
- Zasady współpracy z innymi komórkami, np. compliance czy zarządzania ryzykiem (Standard 9.5);
- Nowe, „miękkie” kompetencje, np. odwaga (standard 1.1) czy profesjonalny sceptycyzm (standard 4.4);
- Wymóg wdrożenia strategii audytu wewnętrznego (Standard 9.2);
- Wymóg oceny ustaleń oraz wskazania przyczyn leżących u podstaw problemów (Standard 14.4);
- Dużo większy nacisk w różnych standardach na kwestie dotyczące komunikacji z różnymi interesariuszami na temat ładu organizacyjnego.
Cele i korzyści nowych standardów
Nowe standardy mówią jasno – audytorzy są częścią organizacji i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagają jej osiągnąć właściwe cele. Nowe standardy audytu wewnętrznego zmieniają podejście i stawiają jeszcze większy nacisk na jakość i profesjonalizm pracy audytorów. Warto śledzić te zmiany, doskonalić umiejętności i dostosowywać się do nowych wymagań. To najlepszy sposób, by efektywnie wspierać organizacje w osiąganiu celów i spełniać najwyższe standardy profesjonalizmu.
Maciej Piołunowicz – dyrektor Departamentu Audytu Wewnętrznego w BGK – polskim banku rozwoju. Członek IIA Standards Board – 20 osobowego zespołu osób z całego świata wybranych przez IIA Global, którzy przygotowali nowe Standardy IIA. Wiceprezes IIA Polska.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS